X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 1 van de 1
  1. #1

    [TR] Efteling: Bosrijk en Baron 1898 16-18/09/15

    Onze trip naar Disneyland Parijs
    Ja, want dat was het plan: we gaan naar Disneyland. Ondanks dat ik geen Disney-enthousiasteling ben, zag ik het wel zitten om er eens drie daagjes naartoe te gaan. Tenslotte is het een veelzijdig en sfeervol park en de onderhoudslijst voor september 2015 viel al bij al nog mee. Dus wat doen we dan? Kijken naar de hotelprijzen, hoe we er geraken, enzovoort, want een auto heb ik niet en omdat mijn lief nog studeert, moet het ook steeds binnen een budget blijven. Na een avondje frustratie ("waarom krijg je geen korting op tweepersoonskamers en op de andere wel?" "waarom bestaat de korting niet als je de taal van de site verandert?" "Waarom is het enige hotel dat niet vlakbij het park ligt ook het enige zonder shuttledienst naar het park?") ben ik Disney al lang beu. Geen Disney dus, maar we zoeken verder want ik heb nog steeds mijn week vakantie openstaan.

    Onze trip naar Phantasialand
    Dat klinkt al beter, want ik ben best PHL-fan. Drie dagen is wel wat veel, maar hey, vervelen zullen we ons er wel niet doen. We gaan wederom de prijzen voor de hotels van het park (echte andere keuzes zijn er niet) af en bedenken dat deze in vergelijking met Disney best meevallen. Tot we erachter komen dat de ticketprijzen daar niet bijzitten. een toeslag van twee ticketjes per persoon, per dag, voor 3 dagen = zelfde prijs als voor Disney en een minder bereikbaar park. Phantasialand valt af en we zoeken verder.

    Onze trip naar De Efteling
    Een hele poos later krijgen we het bosrijk in het oog. Als Belgen zijnde hebben we de Efteling al vaak genoeg bezocht en wonen we er niet zo ver vanaf, maar toch leek een dubbele overnachting wel aanlokkelijk. Tenslotte waren we dit jaar nog niet in het park geweest, wilden we nog steeds dolgraag een pretparkvakantietje doen en bood het Bosrijk ons heel interessante last-minutedeals aan. Voor zo'n 250 euro konden we met zijn tweeën twee nachtjes slapen en drie dagen het park bezoeken. Uiteindelijk boeken we dan maar een kamertje in het Landhuys voor onze overnachtingen in het Bosrijk.




    En dat blijkt een goede keuze. Bosrijk ziet er goed uit, er hangt een magisch sfeertje, net zoals je mag verwachten van de Efteling. De kamers zijn proper, het zwembad gezellig en het eten dat tot aan onze kamerdeur wordt gebracht is lekker en (met uitzondering van de pizza's) niet zo duur. Het gebrek aan een fornuis is wel opvallend in een studio/appartement, want dit was niet vermeld. Het vreemde is dat er wel eierdopjes voorzien zijn, maar je dus geen enkele manier hebt om eieren te koken. Wel was er een oven, al waren we er door gebrek van instructies helemaal niet zeker van of het nu een gewone oven, een microgolfoven of gewoon allebei was, laat staan hoe het ding werkte.

    Ondanks die kleine schoonheidsfoutjes niets dan lof over het bosrijk. Het was er lekker rustig (al zal de lage bezetting, normaal in de week in september, daar iets mee te maken hebben gehad), en je voelt je echt wel in het bos - de konijntjes en eekhoorntjes die we hebben gezien waren er precies net zo graag als ons.











    Een leuk extraatje is het halfuur dat je vroeger het park in mag. We laten ons kaartje zien en kunnen via de soldatenpoort het park binnen. Bij de attracties die al geopend zijn, is het extreem rustig, in tegenstelling tot wat ik verwacht had. In het sprookjesbos kwamen we zelfs nog een onderhoudstechnieker tegen die met één van de koks van Assepoester was aan het prullen. We slagen erin een heleboel ritjes op Vogel Rok te maken met niemand anders in de trein dan ons twee, en op de 2de dag van ons verblijf lukt hetzelfde kunstje ook op Baron 1898, die een paar minuten te vroeg opende. Een topervaring!


    Die Baron mag er trouwens wel zijn. Omdat het een veelomvattende attractie is, deel ik mijn mening stukje per stukje.

    De rit
    Ik heb de eer en het genoegen alle Dive Machines van Europa op mijn coastercount te hebben. In 2012 leerde ik het type kennen dankzij Krake, die meteen een favorietje van mij werd. Absoluut geen top-10 materiaal, maar toch een leuke pseudo-topper en in Heidepark alvast de beste baan. Een jaar later deed ik dan Oblivion, de grootmoeder van de andere Dive Coasters. En het suckte. Wegens een efficiënt gebruik van capaciteit (waar de Efteling nog wat van kan leren, maar dat is een ander verhaal) bleef het wagentje niet hangen voor de drop, waardoor de rit eigenlijk nergens op trok. Twee maand geleden kwam daar dan Oblivion: the Black Hole in Gardaland bij en dat vond ik de beste, omdat de airtimeheuvel en de helix echt wel broodnodige toevoegende waardes zijn in de layout die de baan interessanter maakt dan zijn soortgenoten. Jammer genoeg heb ik deze baan maar één keer kunnen doen dankzij het haast corrupte Gardaland en zijn voordringsystemen.

    Baron 1898 veegt de vloer aan met de andere Dive Coasters. Zo, daar heb je het. De drop is opvallend lager, maar geeft evenveel kriebels (en zelfs meer dan Oblivion). De eerste inversie was de eerste Immelman ooit die ik echt kan appreciëren. De Zero-G die erop volgt is zelfs nog beter; pure gewichtloosheid in dit element is noodzakelijk, maar vaker afwezig dan van de partij. Gelukkig is dat niet het geval bij Baron, waar ik enkele kinderen over hoorde zeggen dat ze werkelijk "zweefden in hun stoel!!". Fantastisch element!

    De helix is minder intens dan in Gardaland, maar de airtimeheuvel die volgt maakt dat goed. Uiteindelijk sta je in de remmen en was het inderdaad een korte rit, maar ik heb toch het gevoel dat ze er alles uitgehaald hebben. B&M heeft hier een perfecte mini Divecoaster neergezet. Zo'n gevoel van perfecte keuze voor elementen heb ik niet meer gehad sinds mijn eerste rit op Novgorod. De Zwitsers zijn er dus wat mij betreft al door op hun examenstuk, nu de Efteling nog.



    De wachtrij buiten
    In een perfect TR was dit stukje als eerste aan bod gekomen, maar bon. De wachtrij kan, zoals bij zoveel attracties in het park, stukken beter.

    Als eerste heb je de afsplitsing voor de frontseatrij. Die komt naar mijn gevoel veel te vroeg. Niemand wil toch een halfuur in een trage rij staan? De laatste tien meter waren naar mijn gevoel al genoeg geweest, of nog beter, geen frontseatrij en blij zijn met de plaatsen die je krijgt. Mafketels.

    Dan heb je de Single Riders, of tenminste, dat is de bedoeling. De Efteling vindt het blijkbaar niet nodig deze open te doen als er niet minstens een halfuur staan. Zo creëer je gewoon wachtrij natuurlijk, maar daar lijkt het park jammerlijk genoeg wel vaker om te draaien. Tegenwoordig mag je als je niet alleen bent zelfs geen gebruik maken van deze lijn blijkbaar, wat gewoonweg belachelijk is.

    Ook de bagage afgeven is een nodeloos ingewikkeld proces. Ze zijn in heidepark gaan kijken, maar hebben duidelijk niet goed opgelet. Bij Krake heeft elk vakje voor een rugzak zijn eigen penning met nummertje, die je ook meekrijgt. De personeelsleden weten perfect waar elk bakje is. In de Efteling echter krijgt je zak een nummertje. Resultaat: ofwel moet je zelf je rugzak staan aanwijzen, ofwel is het een tijdrovend zoekspelletje voor de operator in kwestie. Tenslotte staan deze bakken lelijk in de weg voor de fraaie inkomhal.



    De wachtrij binnen

    Wauw, Wauw, Wauw! Daar kan ik niet veel negatiefs over zeggen. De eerste voorshow is quasi feilloos, op de onverstaanbare Witte Wieven na dan. De tweede voorshow is bijna net zo goed, al zijn er poppen in Carnaval Festival die zich op een overtuigendere manier omdraaien dan dat de Baron dat doet. Ook de domme fout 'opstellen in rijen van drie' die zowel door de baron in het Nederlands gezegd wordt, als op een Engelstalig bord staat, is gewoon te knullig voor woorden.



    Station en darkride
    Bij gebrek aan een beter woord voor dat laatste. Het station is mooi, maar zoals eerder gezegd trekt het rugzakkensysteem hier weer op geen kloot. Is hier zelfs over nagedacht? Je kan ook veel horen en zien van de darkride, wat jammer zou zijn maar ik denk niet dat dit veel mensen opvalt. Tenslotte zit minstens de helft van de passagiers op dat moment in de anarchie die "rugzakken wegleggen" noemt.

    De Darkride, die ik eigenlijk niet eens verwacht had, heeft me positief verrast. Wederom zijn de Witte Wieven niet perfect verstaanbaar (al is het hier wel duidelijk beter), maar die laatste kreet doet veel goed, ook al had die beter gepast op het moment dat het treintje naar beneden dondert.



    Het verhaal
    Is eigenlijk niet zo geforceerd als ik verwacht had. Er wordt meer een sfeer meegegeven dan een verhaal in mijn ogen, en dat is wel goed zo. Desondanks heb ik het gevoel dat de achtergrond van deze attractie té sterk overeenkomt met Villa Volta en DVH. Het lijkt wel of de inspiratie is op. Sommige aspecten zijn ook niet bijzonder goed uitgelicht. Waarom zijn de Witte Wieven zo gesteld op hun goud? Wat doet Baron Hooghmoed nu eigenlijk fout? Waarom zou je, gezeten in een lift, eerst naar boven gehesen moeten worden om dan weer naar beneden te gaan? Ik weet het niet.



    Het boek
    Ik heb het boek gekocht en gelezen, en hier was ik ook positief verrast. Het verhaal is duidelijk voor jongere lezers dan ik, maar toch niet overdreven kinderachtig geschreven. Wat ik zo leuk vond aan het boek (welk feitelijk hetzelfde verhaal verteld als het achtergrondverhaal dat Efteling op YouTube heeft gezet), is dat een ritje op de attractie zelf in het verhaal perfect zou volgen op het verhaal dat je net gelezen hebt. Ik had hier een lelijke chronologie-clash verwacht, maar dat is niet het geval. Toch laat het boek me nog meer achter met vragen, zoals de eigenlijke beweegredenen van de witte wieven. en Eigenlijk is de baron best nog een goede vent volgens de tekst.



    Muziek en omgeving
    De muziek die bij, in en rond de Baron en zijn rijksmijn spelen, gecomponeerd door René Merkelbach, is voor een flink deel een vrolijk deuntje en dat vind ik geweldig bij de attractie passen. Het geheel is qua verhaal nogal duister, maar de sfeer wordt door de muziek vaak ietsje vrolijker. Het gaat allemaal een beetje contradictorisch klinken als ik het nog verder ga uitleggen, dus om het samen te vatten: het past op deze manier goed in een pretpark thuis, en het geheel neemt zichzelf niet té serieus zoals ook niet zou mogen.

    Ik had de Baron, mocht ik de keuze hebben, niet op zijn huidige plek gezet. Het is een mengelmoes van achtbaantrack daar, foto-opportuniteiten van DvH zijn minder geslaagd met de Baron op de achtergrond, je kijkt recht op een Incadorpje neer voor je afdaalt en dat allemaal omdat de Efteling vasthoudt aan een niet-werkend rijkensysteem dat attracties bij elkaar forceert omdat de naam van het rijk overeenkomt met het type ride.

    Het mijngebouw en de mijntoren zijn trouwens prachtig en geloofwaardig genoeg (zei het een beetje proper, maar kom, de mijn is nog maar net open), maar in de directe omgeving zie ik niet echt sporen dat er een mijn in de buurt is. Geen hopen zand, openingen naar andere tunnels, massa’s materialen... Natuurlijk werkt de Efteling niet echt met uitgebreide themagebieden, maar zelfs het gebied dat de attractie zelf in beslag neemt voelt m.u.v. de drop en het station redelijk kaal aan.

    Last but not least: het horecapuntje én het aanbod zijn geweldig.

    Veel lof en een beetje kritiek en lang niet iedereen zal het met me eens zijn, maar dat is oké. Wat mij betreft is Baron 1898 een toppertje en een waardige toevoeging voor de Efteling. Nu nog Pandadroom weg, een B&M flying erbij, een professioneler en doordachter operationsbeleid en we zijn weer op weg naar de absolute Europese top. Bedankt voor de leuke drie dagen!
    Laatst gewijzigd door Ignace; 25-05-17 om 22:51.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •