Nouja.. de Efteling is hard gestegen. Dat zal ongetwijfeld mede te danken zijn aan het vakantiepark. Echter is natuurlijk de vraag of ze die groei kunnen vol houden. Ze zijn heel wat van plan in Kaatsheuvel. Als ze die plannen zo snel kunnen voltooien als ze willen, dan kan dat zeker lukken.

EP zit een beetje tegen zijn bovengrens aan. Nu het nieuwe themagebied is uitgesteld, hebben ze ook de mogelijkheid voor een snelle(re) groei uitgesteld. Zonder hun parkgrenzen te vergroten zouden ze enkel nog kunnen groeien door meer openingsdagen toe te voegen.

Rulantica zou in principe geen grote invloed mogen hebben. Die bezoekers moeten bij waterparken geteld worden en niet als geheel. Toch zou het me niet verbazen als het straks in het geheel wordt meegeteld (net zo min zou het me verbazen als bezoekers van de golfbaan ook worden meegeteld bij de efteling).

Zoals ik het zie, kan het waterpark 2 effecten hebben:
1: Mensen blijven een dag langer in het resort, groei van het park neemt niet toe of af.
2: Mensen blijven even lang in het resort, maar doen een dag waterpark in plaats van EP; Groei van pretpark neemt af.

Dit is het moment voor EP om te gaan kijken hoe lang mensen blijven. Mijn inschatting is dat de meeste mensen 2 nachten blijven. Met het waterpark erbij kan het dus een goed idee zijn om een combi van 3 of 4 overnachtingen met entree extra goedkoop te gaan aanbieden. Zo haal je mensen over om een dag (of zelfs 2) langer in het resort te verblijven dan normaal. Dan zouden ze op die manier ook nog kunnen groeien.

Voor de Efteling geldt dat ze - zeker nu ze een vakantiepark hebben - niet alleen hun park goed moeten uitbreiden (waar ze hard mee bezig zijn), maar ook daarbuiten moeten gaan denken aan manieren om bezoekers langer te laten blijven, of een reden te geven een huisje te boeken. Het theater is eerder avond-entertainment (ook dat mag er meer komen), nog een dagvullend iets (Waterpark?) zou zeker niet slecht zijn.