X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Plaatst de Efteling te veel Symbolica-spoilers online?

Stemmers
28. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja

    24 85,71%
  • Nee

    4 14,29%
Resultaten 1 tot 20 van de 20
  1. #1

    [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Velen van ons kijken al sinds 2011 of nog langer uit naar de nieuwste darkride van de Efteling op het einde van de Brink. Na jaren hard werk is het overmorgen eindelijk zo ver en opent de attractie voor het grote publiek. Dan kan iedereen eindelijk de attracties ontdekken - maar sommigen hebben misschien al het gevoel dat ze alles ontdekt hebben. Efteling was niet zuinig op de bouwupdates, ook van de binnenkant. Iedereen met een facebookaccount heeft vast al enkele scenes en animatronics zien passeren op zijn wall. Geeft Efteling al teveel van zijn attractie bloot, of is dit een goede marketingstunt?
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Ik vond het er echt over gaan. Je kon niet online surfen of je werd om de oren geslagen met spoilers en dat 90% van de tijd door de Efteling zelf. In nieuwsbrieven, video's op YouTube en Facebook, foto's op dezelfde kanalen en op Instagram, je kon er niet aan ontwijken. Daarbij komen dan nog eens verschillende fansites en natuurlijk nog die met de drie o's die maar al te graag de spoilerfoto's als hoofdfoto gebruiken.
    Sinds de Baron en Klugheim ben ik begonnen met projecten niet meer zo hard te volgen en de verrassing ter plekke als het af is bevalt me wel, vandaar dat ik dus zoveel mogelijk spoilers probeer te ontwijken.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  3. #3

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Ik heb er eigenlijk niet zo heel veel gehad, maar ik heb ook constant een ad-blocker aan zodat je er al veel filtert. Maar dan nog viel het me op dat er echt wel meer dan normaal van Efteling waren. Eigenlijk al zoveel dat ik een degout heb aan de attractie en dus ook niet sta te springen om ze te gaan ontdekken. Het kan dus ook andersom werken, al zal ik wel een van de weinigen zijn waarschijnlijk

  4. #4

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Jup; sowieso te veel.

    Beetje ironisch ook allemaal vind ik. Ze hameren er op dat er geen onride foto's of video's worden gemaakt de laatste dagen bij de abo-opening. Maar zelf zitten ze vanalles online te zetten.

    Je kan een beetje teasen, maar dit gaat er los over naar mijn mening. Op deze manier heb ik persoonlijk geen zin meer om de attractie zelf nog te gaan beleven, aangezien ik 50% (of meer) al via foto's heb gezien.

    Daarom hou ik ook zo van de Phantasialand-aanpak van Talacon, Chiapas en Klugheim. Respectievelijk niks zeggen, een beperkte maquette tonen of heel lang wachten met de aankondigingen.

    Phl is misschien niet echt een goed voorbeeld om de Efteling mee te vergelijken kwa promotie enzo, maar neem nu Parc Asterix als voorbeeld hoe zij hun promo doen. Dit zou voor de Efteling ook zo moeten naar mijn mening. Niet te veel, niet te weinig.
    Je vois la vie en des biscuits.

  5. #5

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Ik ga heel eerlijk zijn, Symbolica komt al mijn strot uit nog voor de officiële opening. Het was gewoon té veel. En door zo'n grote verwachtingen te scheppen komen de pijnpunten veel dikker in de verf te staan (onder andere het geen waar Efteling kampioen in is: theoretische capaciteit niet kunnen nakomen).

    Het heeft werkelijk mijn interesse en nieuwsgierigheid compleet weggenomen ...

  6. #6

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    ik heb nee geantwoord, maar eigenlijk bedoel ik ja & nee moeilijk doen zit em in mn genen
    is er al veel te zien geweest? ja. mss teveel? Da zal het uitwijzen alskm gedaan heb. Want bij zoiets mag je nog zoveel zien hoe of wat, de beleving zelf is ter plaatse het belangrijkst.

  7. #7

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    En net alsof het niet erger kan deelt de Efteling nu al een volledige onride van Symbolica op zijn facebook pagina nog vóór de attractie geopend is voor het grote publiek ...

  8. #8

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    En net alsof het niet erger kan deelt de Efteling nu al een volledige onride van Symbolica op zijn facebook pagina nog vóór de attractie geopend is voor het grote publiek ...
    én van alle drie de tours hé. Ze hebben zichzelf nu wel overtroffen. Zonde.
    Je vois la vie en des biscuits.

  9. #9

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Efteling heeft veel te veel weggegeven. Ik heb altijd geprobeerd om hier op het forum of de site met 3 o's het topic Symbolica te vermijden om de verrassing groter te houden. En dan begint Efteling mijn facebooktijdlijn vol te spammen met foto's en complete onrides. Nee dank u.
    Hun making of video's vond ik meer dan genoeg.
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  10. #10

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Ik heb juist de making of gezien. De rest laat ik zo...

  11. #11

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Veel te veel! Ik snap niet waarom de Efteling zo overdrijft. Hoezo magie?

    Wat ze wel hadden moeten doen imo: er veel reclame over maken, maar het mysterieus maken. Beelden van de buitenkant, maar niet van vanbinnen. Ervoor zorgen dat de mensen het zelf willen komen ontdekken. Dat in plaats van alles al hun strot in te duwen...

  12. #12

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Hoezo magie ... Ervoor zorgen dat de mensen het zelf willen komen ontdekken. Dat in plaats van alles al hun strot in te duwen...
    Exactly wat ook ik dacht. Alleen .. op dit forum spreken pretparkgekkies. Hoe gefundeerd en op ervaring gestoeld onze meninkjes ook mogen zijn, wij zijn niet de massa. En om € 35 mln terug te verdienen, mikt het park natuurlijk op die massa. En met steeds snellere info-overdracht is het bijna onbegonnen werk om nog iets geheim te houden.

    Merk op dat de Looopings ook al lekte en hiervoor (blijkbaar) niet door het park op de vingers werd getikt. Dat zou ook ondankbaar zijn van de Efteling, gezien de 20 Symbolica-gerelateerde berichten op de drie o's (tegenwoordig meer de drie 0's) in alleen al de laatste week.

  13. #13

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Veel te veel! Ik snap niet waarom de Efteling zo overdrijft. Hoezo magie?

    Wat ze wel hadden moeten doen imo: er veel reclame over maken, maar het mysterieus maken. Beelden van de buitenkant, maar niet van vanbinnen. Ervoor zorgen dat de mensen het zelf willen komen ontdekken. Dat in plaats van alles al hun strot in te duwen...
    Ook hier volledig eens. Tot recentelijk had ik er eigenlijk weinig last van, maar die onrides gaan er ver over. En het is al lang niet meer enkel de efteling, maar ben ze inmiddels ook al tegen gekomen via diverse andere kanalen. Nu ben ik doorgaans niet zo van het vermijden van spoilers, maar de onrides gaan me echt te ver en die wil ik dan ook écht niet zien.

  14. #14

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Ook hier volledig eens. Tot recentelijk had ik er eigenlijk weinig last van, maar die onrides gaan er ver over. En het is al lang niet meer enkel de efteling, maar ben ze inmiddels ook al tegen gekomen via diverse andere kanalen. Nu ben ik doorgaans niet zo van het vermijden van spoilers, maar de onrides gaan me echt te ver en die wil ik dan ook écht niet zien.
    In hun verdediging: niemand verplicht je om verder te kijken dan 1 seconde hé. Stel dat je al op die onride klikt, kan je altijd nog stoppen met kijken of course. (Iets wat ik ook gedaan heb bij Phantasialand met Taron vorig jaar.)

    Voor de duidelijkheid: ik vond het ook te veel hoor. Maar die onrides tja. Daar heb je zelf nog de keuze hoe ver je gaat gelukkig. Die foto's van binnen (ook van de Efteling) niet natuurlijk, die komen op je wall/TL en die kan je niet echt 'ontzien' tenzij je bepaalde pagina's niet meer volgt. [btw een goede tip, ontvolgen van een facebookpagina voor even, dan like je ze nog steeds maar zie je niks van hun berichten, kan je ook weer gemakkelijk aanzetten.]
    Je vois la vie en des biscuits.

  15. #15

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Het maakt het in elk geval makkelijk: dank je Efteling voor de onride, dat is weer een bezoek uitgespaard. Voor een wannabe Diving Coaster met rotcapaciteit en een volledig gespoilde darkride ga ik niet naar Kaatsheuvel. Ruigrijk, Marrerijk, Anderrijk en zo verder, ik vind heel de Efteling nog steeds Wachtrijk, Hongerrijk en Overratedrijk.

  16. #16

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joran Bekijk Berichten
    In hun verdediging: niemand verplicht je om verder te kijken dan 1 seconde hé. Stel dat je al op die onride klikt, kan je altijd nog stoppen met kijken of course. (Iets wat ik ook gedaan heb bij Phantasialand met Taron vorig jaar.)
    Natuurlijk is dat ook wel zo, maar zo wordt het wel een mijnenveld van filmpjes die je moet zien te omzeilen. Nog maar te zwijgen dat de meesten tegenwoordig auto-play doen (en met wat pech mag je gaan afzoeken welk tabblad dat geluid nu weer vandaan komt). En dat van die video's dat komt nog eens boven op de foto's die je zelf al noemt.

    Bij een achtbaan maakt me dit eigenlijk niet veel uit (tenzij er speciale effecten inzitten). De snelheid en G-Krachten zijn op een on-ride amper in te schatten en het komt toch nooit in de buurt van de realiteit. Voor een darkride is dat toch heel wat anders. Juist daarbij is de kans op spoilen enorm.

    Je noemt zelf Taron. Zowel bij Taron als bij Black Mamba heb ik de bouw volledig gevolgd. Ik kende de track en de meeste details wel bij opening. Bij Taron heb ik aanwezig mogen zijn bij de opening maar foto's maken was lastig want ik had er steeds geen flauw benul van waar de trein nu weer vandaan ging komen. Ook tijdens de rit zelf was ik volstrekt gedesoriënteerd. Black Mamba heb ik enige tijd na opening voor het eerst gedaan, maar ook hier eigenlijk hetzelfde effect (ondanks dat ik toen ook al filmpjes kon zien). Bij beiden banen is dat effect er inmiddels uiteraard niet meer, maar voor de eerste paar ritten toch zeker wel.

    Gezien de trage snelheid van een darkride ga je dat effect bij symbolica een pak minder hebben. Wellicht is het effect er nog wel een beetje doordat er 3 routes zijn en ook omdat er nooit een overview was van de bouw van bovenaf (zoals dat bij Achtbanen vaak wel is), maar toch probeer ik nog steeds zo veel mogelijk spoilers te voorkomen.

  17. #17

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Ik heb nee geantwoord omdat iedereen voor zichzelf kan uitmaken of hij de beelden bekijkt of niet. Je zal inderdaad wel af en toe geconfronteerd worden met afbeeldingen die je niet kan ontwijken op sociale media maar ik ben erin geslaagd om me zo weinig mogelijk te laten informeren alvorens ik de attractie heb mogen ervaren en ik moet zeggen dat ik heel erg verbaasd was en zelfs in mijn tweede rit nog ogen tekort kwam.

  18. #18

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Inmiddels krijg ik al spoilers door van mijn Pa, die absoluut een hekel heeft aan pretparken -_-

  19. #19

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Voor de opening van de attractie vond ik dat de spoilers nog wel meevielen. Hier en daar een blik achter de schermen of een kleine teaser is best leuk. De making-of-video's lieten nog niet té veel zien, vind ik. Maar nu heeft Efteling beslist om elk van de drie mogelijke tours als onride te posten op Youtube, en dat vind ik er dan wel weer over. Ik mijd die video's als de pest, tot ik zelf de attractie gedaan heb. Dus: ja, te veel spoilers, maar dan wel pas sinds de officiële opening.
    Redacteur Brakesection Magazine - RollercoasterFriend

  20. #20

    Re: [Poll] Symbolica-spoilers: çava of teveel?

    Voor mij was het ook iets te veel van het goeie. Wat Phantasialand met Klugheim heeft gedaan vond ik veel spannender dan alles rondom Symbolica. Ook Baron 1898 was beter, ondanks dat het bij beide over een heel ander type attractie gaat. Een achtbaan is sowieso al makkelijker om te promoten dan een dark ride. Ik heb absoluut geen behoefte aan onrides te bekijken, maar misschien proberen ze internationaal hiermee de aandacht te trekken? (Waarmee ik dan vooral buiten mainland Europa bedoel)
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •