X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Is Europa-Park het beste attractiepark van Europa?

Stemmers
35. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja

    21 60,00%
  • Nee

    14 40,00%
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 59
  1. #1

    [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    TripAdvisor, de grootste reiswebsite ter wereld, heeft gisteren voor de vijfde keer de Travellers’ Choice Awards voor attractie- en waterparken uitgereikt. Europa-Park ontving hierbij opnieuw de prijs voor beste attractiepark van Duitsland én Europa. Het park krijgt zo lang de awards toegekend worden, de hoogste beoordelingen van alle Europese attractieparken. Ook op wereldniveau telt het park uit het Zwarte Woud mee; het staat in deze ranglijst op de derde plaats. (Het volledige bericht kunnen jullie hier vinden.)

    Maar wat vinden jullie? Is Europa-Park ten rechte (voor de vijfde keer op rij) verkozen tot het beste attractiepark in Europa? Stem even op de poll en zeg waarom wel of niet en zo nee, welk park is dan beter volgens jou?
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ja ik vind wel dat Europa Park dit verdiend! Soms is het wat overbevolkt, maar dat heeft te maken met de mensen en niet het park.

  3. #3

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Europa-park is een van de grootste attractieparken en biedt een zeer aardige prijs-kwaliteit verhouding én is bovendien klantvriendelijk. Maar veel van de attracties zijn wat mij betreft net geen toppers, sommige scoren zelfs 'verre van' een topper. Ik vind de vormgeving in Europa-park ook wat rommelig aandoen. En dat is niet alleen omdat ze zoveel verschillende themazone's hebben: zelfs binnen één zone gebruiken ze soms verschillende bouwtijlen die niet op elkaar zijn afgestemd (bv: Grieks themadeel). Het beste pretpark moet voor mij een goede basis hebben: topattracties én goede vormgeving. Als die onderdelen geslaagd zijn kan je het nog altijd verprutsen met management. Maar wat mij betreft heeft Europa-park nog te veel schoonheidsfoutjes in die basis om echt de titel van beste park te verdienen.

    Ik vind Gröna Lund en Phantasialand véél meer uit hun aanbod halen dan Europa-park. Portaventura is een droom wat betreft vormgeving, maar daar zijn de attracties dan weer minder én zijn de operations niet alles. Parc Asterix scoort voor mij ook redelijk goed, maar heeft dan weer te weinig echte toppers. Liseberg zit ook wel redelijk snor.
    Laatst gewijzigd door Pretparkfreak7; 14-07-17 om 12:31.

  4. #4

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Europa-park is een van de grootste attractieparken en biedt een zeer aardige prijs-kwaliteit verhouding én is bovendien klantvriendelijk. Maar veel van de attracties zijn wat mij betreft net geen toppers, sommige scoren zelfs 'verre van' een topper. Ik vind de vormgeving in Europa-park ook wat rommelig aandoen. En dat is niet alleen omdat ze zoveel verschillende themazone's hebben: zelfs binnen één zone gebruiken ze soms verschillende bouwtijlen die niet op elkaar zijn afgestemd (bv: Grieks themadeel). Het beste pretpark moet voor mij een goede basis hebben: topattracties én goede vormgeving. Als die onderdelen geslaagd zijn kan je het nog altijd verprutsen met management. Maar wat mij betreft heeft Europa-park nog te veel schoonheidsfoutjes in die basis om echt de titel van beste park te verdienen.

    Ik vind Gröna Lund en Phantasialand véél meer uit hun aanbod halen dan Europa-park. Portaventura is een droom wat betreft vormgeving, maar daar zijn de attracties dan weer minder én is zijn de operations niet alles. Parc Asterix scoort voor mij ook redelijk goed, maar heeft dan weer te weinig echte toppers. Liseberg zit ook wel redelijk snor.
    Kijk dit vind ik een zeer genuanceerd en goed antwoord. Voor mij is Europapark zeker één van de grootste en mooiste parken van Europa maar ze hebben inderdaad toch een iets te weinig solide basis uit het verleden toen er nog maar enkel kleine achtbaantjes stonden. Wat thrillrides betreft staat er ook eigenlijk zeer weinig en niets extreems (geen freefall of torenattracties, geen over de kop of snelle molens,...). Voor een totaalplaatje kijk ik toch ook eerder richting Zweden (Liseberg, Grönalund) en Spanje (Parque Warner, Port Aventura) voor mijn favoriete Europese toppers. Het hangt er natuurlijk van af wat je beschouwt en waar je meer belang aan hecht. Wat mij betreft mogen ook Phantasialand, Alton Towers, Blackpool Pleasure Beach en Gardaland niet ontbreken in het lijstje toppers!

  5. #5

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Nee..

    Het park moet het van zijn kwantiteit hebben en dat doen ze heel goed. Daarnaast kunnen ze aardig wat capaciteit draaien. Combineer dat met hun prijs dan heb je een best aardig park.

    Maakt dit hun het beste park van Europa? Mijn inziens zeker niet.

    De theming is - uitgezonderd bij ijsland - nergens echt af. Natuurlijk, het Grieks dorpje is heel mooi, maar zodra je je omkeert kijk je tegen betonnen blokken en kale track aan. Bij redelijk veel thema gebieden heb je zelfs geen flauw benul wat het moet voorstellen, ware het niet dat het er bij stond. Natuurlijk geld dat vooral voor de oudere gebieden, maar dat wil niet zeggen dat oplappen geen optie is. Voor een park dat attracties aan pakweg de helft van de prijs kan zetten dan andere parken zou ik verwachten dat ze meer in theming kunnen steken.

    Arthur is bijvoorbeeld een attractie die het volledig van de theming moet hebben. Maar in zowel de wachtrij als bij de finale van de rit kijk je tegen een groene blikken rand aan.. En nee, een houten poort rond de ingang van de achtbaan maken helpt niet om de rest van die groene wand dicht te dekken. De interactie in de centrale hal tussen bezoekers en riders van de attractie is knap gevonden, maar als je de aandacht op die manier naar boven toe trekt, zou het ook mooi zijn als je dat wat af werkt, in plaats van naar een kaal plafond te kijken. De wachtrij is me al helemaal een raadsel. Het ene moment is alles perfect afgewerkt: Je staat in een grot, lampen zijn weggewerkt in de theming en speakers in de rotsen. Het andere moment kijk je tegen een systeemplafond aan en zijn lampen en speakers volstrekt niet weggewerkt.

    Dit is een beetje wat Europa park in de notendop is. Ze doen wel aan theming, maar volstrekt niet op een niveau dat anno 2010 nog van een park van dat formaat verwacht mag worden.


    Wat betreft de attracties noemde ik al dat ze het vooral van kwantiteit moeten hebben. Het aanbod is echter volstrekt niet gebalanceerd. Tot een familie horen immers ook tieners, maar daarbuiten durven ook papa, mama en jongere kinderen tegenwoordig steeds meer, terwijl de thrill in het park op 3 vingers te tellen is ter vergelijk met een haast ontelbaar aantal familieattracties. Zelfs de Efteling (die ook hetzelfde commentaar veel kreeg) heeft zijn aanbod inmiddels veel beter gebalanceerd.

    Daarnaast mist het park simpelweg toppers. De meeste attracties kunnen niet eens mee spelen in het Top-niveau van Duitsland, laat staan wereldniveau. Wederom moet ik toegeven dat er ook nergens echt slechte attracties staan, dus daar letten ze wel goed op, maar het zou geen kwaad zijn om eens uit te pakken met iets wat op wereldniveau kan mee spelen (Note: Voletarium heb ik nog niet gedaan, wellicht dat het daarmee wel lukt?)



    Horeca dan. Deze wordt veel geprezen in het park maar ook hier kan ik niet warm van worden. Wil je een Fatsoenlijk restaurant, moet je al een hotel in maar de rest zijn allemaal buffet restaurants met relatief weinig keuze (voor a la carte zou die keuze nog acceptabel zijn, maar voor een buffet verwacht je meer) en met kwaliteit die van buffet-niveau is: Niet slecht, maar echt vers is het toch ook niet. Dat het eten aangepast is aan het thema is ook in de breedste zin van het woord genomen. Mja.. Cordon Bleu komt uit frankrijk, dan zal Kip Cordon Bleu het ook wel doen zeker? (for the record: Nope, dat komt uit Zwitserland). En Nederlanders houden van eten uit de muur? dan zullen hot-dogs daar ook wel bij horen zeker? (WTF?) en dan hebben ze de kans het goed te maken met een prachtig aziatisch restaurant, verpesten ze het door gammele noodels in een kartonnen doosje te serveren. (nog meer WTF?).


    Samengevat: EP is op geen enkel vlak slecht, maar veel meer dan matigheid kan ik er eigenlijk niet vinden.


    Eerlijkheidshalve meoten we daar ook de vraag tegenover stellen: "welk europees park verdient de titel dan wel?". Tsja. Laten we eerlijk zijn dat dit zeker ook niet gemakkelijk te beantwoorden is. Parken van half het formaat van EP rekenen dezelfde prijs of zelfs veel meer aan (vooral in UK) en vallen dus erg duur uit. Parken met een goede attractie-mix hebben vaak geen theming, of slechte horeca (neem de Efteling, daar hebben ze het aanbod behoorlijk aan moeten pakken nadat het klachten regende over hun horeca, waarna de prijs weer véél te hoog was). Andere parken falen weer compleet op capaciteit.

    Welk park je als beste van Europa beschouwt zal derhalve altijd kwestie van een stukje persoonlijk smaak blijven. Immers let niet iedereen op alle punten.

    Zelf zou ik deze parken nomineren:
    Phantasialand (Meerdere wereld-toppers, fantastische horeca en dito theming, goede capaciteit en mix maar erg klein)
    Parc Asterix (Groot aanbod, goede theming, veel humor, tegenwoordig heel klantvriendelijk, draait op capaciteit, goede mix maar dure horeca)
    Efteling (Goede sfeer, vriendelijk personeel, diverse wereld-toppers maar vrij slechte mix - winnaar beste park ter wereld award).
    Gardaland (Goede theming en sfeer. Unieke en sterke attracties. Wel matige horeca en capaciteit).
    Blackpool Pleasure Beach (Goede horeca en mix, Unieke attracties, goede sfeer, maar geen theming en prijzig).
    Alton Towers (Unieke attracties, wisselende theming, Goede (maar dure) horeca, vriendelijk maar prijzig en lage capaciteit).

  6. #6

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik heb ja gezegd:

    Ok, ze hebben fouten maar elk park heeft dat neen?

    Op thema zijn ze goed maar jij hebt betere parken
    Op attractie zijn ze ook goed maar jij hebt betere attracties
    Op capaciteit zijn ze top(de SS is daar een perfect voorbeeld van, een 30 min voor sluiting zetten ze de 3de trein erbij. Dat is klantvriendelijkheid op en top)
    Op kwaliteit zijn ze ook top (vind ik ).
    En ga zomaar door

    Ze investeren veel en passen veel aan ( Kijk naar volgend jaar Euromir). Ze kunnen nog beter worden door hun zwakke punten aan te pakken en ik denk wel dat ze het weten welke het zijn.
    Laatst gewijzigd door Zeuske83; 14-07-17 om 17:37.

  7. #7

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ja, voor mij wel. Een uiteenzetting:

    Attractie-aanbod:

    Dit komt eigenlijk neer op eigen meningen, dus ik ga niet zeggen dat hier 'de beste attracties van Europa' staan, ook al omdat ik niet van die mening ben. Er zijn echter in mijn ogen wel voldoende uitschieters - Wodan, Blue Fire, Eurosat, poseidon enz - en zowat élke attractie is op zijn minst 'erg vermakelijk'. Ik heb Batavia nooit een geweldige darkride gevonden, maar me erin doodvervelen doe ik ook niet. Andere attracties blijven leuk omdat ze zo lachwekkend zijn (Dinofarth). Het enige park dat beter scoort qua gemiddeld attractie-niveau dat ik me kan bedenken is misschien Phantasialand, al hebben zij wel meer attracties die het gemiddelde naar beneden halen. In EP zijn er een heel pak meer attracties, dus dat wil toch al wel iets zeggen. Ik ben ook niet iemand die perse thrill nodig heeft om mij te amuseren.

    thematisatie:

    Europapark is op natuurlijke manier gegroeid en dat voel je... Vergelijken met Disney, Warner, PortAventura of zelfs PHL (dat het ietwat makkelijk heeft op dat vlak dankzij zijn oppervlakte) is eigenlijk niet echt eerlijk: EP is veel groter. Er staan toch in al deze parken kale banen op Disney na (dat is Taron op zich ook), dus dat argument snap ik niet echt. Je ziet dat het een pretpark is en dat mag ook wel. Dat het hier en daar gaat vloeken met elkaar heeft me ook nooit gestuurd. Veel van het thema dat er wel is, is van de hoogste plank en ik denk dat dit veel meer geapprecieerd zou worden als men de moeite deed alle geheime hoekjes in het park te ontdekken. Die bar op het dak van de wachtrij van Atlantica, de bierhuisjes langs de beek aan de achterkant van het park, de Sherlock Holmes-lounge in een simpel fastfoodtentje... Zo'n dingen maken EP echt: het is een park dat draait om ontdekken.

    Horeca:
    Quasi perfect in mijn ogen, valt niet veel meer over te zeggen.

    Prijs/kwaliteit:
    Idem

    klantvriendelijkheid:
    Zover ik al heb gezien gewoonweg de beste van Europa, en daar komt het uiteindelijk allemaal op neer. Gasten moeten een absoluut minimum wachten, er word nergens zo doorgewerkt als in EP. comforturen worden standaard zonder echte reden gegeven. Het park doet er alles aan om je te verwennen, en ik heb nog nooit ergens in het park het gevoel gehad dat het geld uit mijn zakken word geklopt. EP is het enige park waar ik al geweest ben waarvan ik dat nog steeds kan zeggen, dus ja, voor mij is EP het beste pretpark van Europa en ik vind deze prijs volledig terecht.

  8. #8

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Phantasialand (Meerdere wereld-toppers, fantastische horeca en dito theming, goede capaciteit en mix maar erg klein)
    Wat PHL betreft: 100 % mee eens. Zet er een woodie (ja, de buren, ik weet het) en je hebt het beste park ter wereld. PHL verdient wel een keer die award, zeker met het oog op z'n recente nieuwigheden: Maus, Tartuff, Chiapas, Taron, Raik en binnenkort FLY. Wat EP in diezelfde tijd heeft verwezenlijkt, lijkt me toch minder straffe kost.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Parc Asterix (Groot aanbod, goede theming, veel humor, tegenwoordig heel klantvriendelijk, draait op capaciteit, goede mix maar dure horeca)
    Aanbod en capaciteit, ik veronderstel dat dit als humor bedoeld is, lees anders eens http://board.pretparken.be/showthrea...ma-3-juli-2017

    Ik heb dus niet gestemd, maar ben wel heel blij met EP, zeker qua ... aanbod en capaciteit (behalve het Zwitserland-deel). Ik vraag me af of er wereldwijd betere zijn op dat gebied (nog nooit eentje bezocht). Ook knap van EP dat ze het zonder voordringpassen doen: leve de gelijkheid!

  9. #9

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Als ik een park moetoemen met slechte capaciteit zal het park Asterix wel zijn, elke keer ik er kom scheelt er wel iets, Osiris bijvoorbeeld. Ze doen er daar 2 a 3 keer langer over om een trein te laten vertrekken dan wat ze bij black mamba doen in phl. De treinen zijn nochtans gelijkaardig.

  10. #10

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Parc Astérix heb ik inderdaad altijd zo gekend, maar de laatste keer dat we er met RF waren werd echt keihard doorgewerkt. Wachttijden waren overal acceptabel qua duur, terwijl deze toch best lang waren. Er was ook ruim voldoende personeel aanwezig en ze hadden het zweet op hun voorhoofd staan. Hier dus zeker geen klachten over. Het park bleef zelfs langer open vanwege de drukte. Ondanks dat we vroeger moesten vertrekken zijn we toen rond gekomen op Transdémonium en L'Oxegénarium na. (Alle splash rides, darkrides en achtbanen gehad op de genoemde na).

    Het is natuurlijk een meting van slechts één dag, maar zoals er die dag gewerkt werd, werken ze zelfs bij EP niet (natuurlijk blijft Eurosat onverslaanbaar, maarja, als je de controle van de beugels simpelweg niet doet scheelt dat al pakweg de helft van de tijd natuurlijk. Maar als ik Wodan vergelijk met Tonerre de Zeus won op die dag TdZ het van elke keer aanschuiven dat ik tot nu toe bij wodan gedaan heb).

  11. #11

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Wat heeft EP? Goede klantenservice, check. Enorm goede capaciteit, check. Vriendelijkheid personeel, goh hier heb ik het personeel nooit extra supervriendelijk ervaren maar ook nooit onbeleefd ofzo. In het algemeen is dat iets waar ik weinig problemen mee heb of opmerk tot het in extremen gaat. Alleen... deze dingen zijn niet echt de beslissers in mijn ogen om het als beste pretpark uit te roepen.

    De enorm goede capaciteit en goede klantenservice zijn dan wel positief, véél belangrijker voor een pretpark is toch wat ze kunnen aanbieden qua attracties (en aankleding). En daar wringt het grootste schoentje voor mij. Op die twee vlakken komt EP gewoon te kort. Ze thematiseren wel veel, bijna alles, maar het verschil met de oude en nieuwe zones is erg groot. Ijsland & Portugal vind ik prachtig. De andere zones steken daar enorm tegen af. Heel vaag is ook dat Afrikaans gebiedje... Bij een goed gethematiseerd park verwacht ik geen kermislampen op gebouwen te zien, daarvoor ga ik wel naar de plaatselijke foor en verbrod het pretparkgevoel voor mij. Gewoon een sfeerdoder dat. Dat EP organisch gegroeid is vind ik geen excuus. Phantasialand kan hun oude zones wel opknappen! Gedeeltelijk uit noodzaak wegens plaatsgebrek daar, maar dat houdt EP niet tegen om het ook te doen.

    Op vlak van attracties stellen ze helemaal teleur. Ok, ze hebben er veel. Maar wie van ons gaat speciaal naar een pretpark om al die opvul attracties te doen?! Niemand. Die kan je overal veel dichter in de buurt ook doen. Als het gaat om kwalitatief grote rides, kan ik geen enkele attractie bedenken die erboven uitsteekt. Ik heb daar geen enkele memorabele darkride gedaan (terwijl een Gardaland me verrastte met het wonderschone iCorsari). De rapid river is leuk, maar een uitschieter in zijn soort? Nee, blijft me niet bij. Hetzelfde kan gezegd worden van de flume. Atlantica is dan een zogenaamde supersplash waar je amper een paar druppels op je krijgt.

    Ze hebben een pak coasters, en een paar zien er echt goed uit... tot je ze effectief doet. Dan is het teleurstelling alom. EP is op dat vlak de cock teaser van de pretparken. Silver Star ziet er indrukwekkend uit maar geeft een belabberd slappe ritervaring weg, iets wat op andere B&M hypers die ik deed niet het geval was, wat mij doet vermoeden dat Silver Star maar zo zwak is omdat EP dat zelf wil. Blue Fire wordt door sommigen één van de beste coasters van Europa genoemd. Lachwekkend, want die lancering is zo zwak als iets. Je kan er je krant op lezen, en door de eerste twee elementen kruipt hij erdoor heen. Zet je zo'n achtbaan neer, durf je er geen kracht achter steken.

    Wodan heeft een fantastische first drop, en daar is dan ook alles mee gezegd. Op mijn lijstje GCI's één van de minste. De andere achtbanen die ze hebben zijn leuke family coasters (al is hun bobbaan ook ongeloofelijk zwak) maar geen van die coasters is een publiekstrekker. Niemand gaat zoveel uren in de auto gaan zitten om eens een wilde muis te gaan doen. Of een spinning coaster die amper spint, daarvoor kunnen we ook naar Bobbejaanland gaan.

    Ieder zijn smaak, maar ik vind EP een enorm overroepen park. Ik kan zien waarom het een favoriet is bij sommigen, maar roepen dat dit het beste park van Europa is, laat staan van de wereld, vind ik pure waanzin. Een Phantasialand verdient die titel veel meer. En dan zijn er ook nog parken zoals Port Aventura, Alton Towers, Blackpool, Parc Asterix die ik ook hoger inschat.

  12. #12

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Atlantica een paar spatjes? Ik ben er al ettelijke keren nat uitgekomen dat je mij kon uitwringen en de slaapkamer kan dweilen met het water dat uit mij kleding kwam. Ik kom er zelfs zelden kurkdroog uit.

  13. #13

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik kan me daar niet echt herinneren nat uit te komen. Hetzelfde bij 'onze' supersplash in De Panne. De natste watercoaster die ik deed is echter wel een Mack, Pulsar Had nog mooi gepast in EP eigenlijk.

  14. #14

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Moeilijk moeilijk moeilijk... Europa-Park is een toppark maar het is altijd moeilijk om het op de thema park/attractiepark balans te plaatsen. Het heeft wel degelijk enkele iconische attracties waardoor ik maar al te graag naar Rust trek. Daarnaast is het aanbod echt enorm, voor elk wat wils en ze doen hun best om qua thema je zoveel mogelijk onder te dompelen. Qua eten is het sowieso het beste, heb nog in geen pretpark beter gegeten dan daar. De hotels zijn ook de beste, echt prachtig, beter dan die van Disney.

    Als ik de vraag letterlijk neem, dan is Europa-Park niet het beste attractie park. Net doordat het balanceert op die schaal van thema en attracties. Het scoort in beide heel hoog, maar is niet het beste. Toch moet ik dat hoge wel benadrukken, het is een park waar ik telkens ik terugkeer meer fan van word.
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  15. #15

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Het is waar dat EP niet kan uitpakken met de meest spectaculaire achtbanen. Een paar trils zou welkom zijn maar zelf in de oude delen bieb je de sfeer van het land waar je hoort te zijn. Cartoonistis op sommige punten ja zeker. Maar het is een blijft een pretpark je verwacht de stereotypen tegen te komen. De attracties zijn aangenaam en hebben toch een zekere herhalingswaarde.
    De reden dat dit park er bovenuit steekt voor mij is de gezelligheid die het park uitstraalt. Je krijgt echt het gevoel even weg te zijn in plaats van gebombardeerd te worden met thematisering die om aandacht schreeuwt. Mijn nr 2 is op dit moment Phantasialand dit heeft naar mijn mening de zelfde kwaliteiten zon niet beter helaas heeft dit park zijn grote niet mee.

  16. #16

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik heb, na lang beraad met mijn innerlijke ik, toch op nee gestemd.

    Even schetsen waarom:

    Thematisatie: Er zijn betere parken in Europa: bv. Disneyland, Phantasialand, Port Aventura. Maar ze horen wel bij de top 5 imo. En ze hebben ontzettend veel kippen als thematisatie, start de zoektocht maar de volgende keer.

    Sfeer: Er hangt per gebied en in het volledige park wel een heel aangename en correcte sfeer. Maar ook hier zijn er parken die beter scoren; bv Tivoli, Gröna Lund, Blackpool. Ook hier scoren ze zeer hoog

    Attracties: Dit vind ik wat het zorgenkindje van EP op vlak van 'Beste Pretpark', hier spelen ze niet mee in de top 5. Er zijn verschillende parken over heel Europa die beter scoren, met uitstekers Port Aventura en Phantasialand (mindere mate AT). Ze hebben veel attracties, maar geen echte Europese topper of wereldtopper (Voletarium nog niet gedaan)

    Operations: Hier zijn ze een voorbeeld van hoe een pretpark moet gerund worden. De werknemers zijn misschien soms wat norser, maar op zich valt dit allemaal wel goed mee en naar operations kan je echt niet klagen.

    Horeca: Niet superspeciaal, het is wel goed, maar er zijn betere parken. Ze missen wel nog een echt a la carte restaurant naast Schloss Baltasar.

    Shows: Dit zit echt goed, maar er zijn parken die ook dit niveau halen. Sowieso is Puy du Fou hier de uitsteker in deze klasse.

    Prijzen: Ook hier zitten ze zeer goed, ze bieden een zeer groot park aan met veel attracties voor de volledige familie tegen een schappelijke prijs.


    Algemeen: EP is eigenlijk quasi nergens de beste, maar ze spelen in elke categorie wel mee bij de beste parken. Maar dat maakt ze voor mij nog niet het beste park van Europa. Daarvoor moeten ze zeker op vlak van attracties nog een stap voorwaarts zetten. Persoonlijk vind ik Phantasialand momenteel iets beter (algemeen), maar ook dat park heeft zijn minpunten.

  17. #17

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik heb ook nee gestemd. Daarvoor kan ik twee redenen geven, de "objectieve" redenen en de "subjectieve" redenen.

    "Objectief", tussen aanhalingstekens, want het is uiteraard een eigen mening, kijk ik dan naar het totaalplaatje van het park. Zoals al gezegd, ze scoren schitterend qua capaciteit. Ze scoren wat mij betreft echter ondermaats wat betreft attractie-aanbod en thematisatie om echt het beste park van Europa te zijn. Vooral qua attractie-aanbod zijn er gemakkelijk 5 betere parken in Europa. Ook qua thema halen ze nauwelijks -of niet- de top 5. Voor mij zijn dit echter wel de 2 belangrijkste factoren om te spreken over het beste park van Europa.

    "Subjectief" noem ik dan het gevoel waarmee ik een park buiten wandel. Daar hoeft geen enkele 'objectieve' reden voor te zijn. Soms verovert een park mijn hart, ondanks alle minpuntjes, en soms doet het dat niet ondanks alle positieve aspecten. Europa Park zit in de tweede groep. Ik heb in Europa Park eigenlijk nog nooit een wauw-gevoel gehad. Mijn enige goede ervaring was een bezoekje in de winter dat echt wel gezellig was. Maar op 5 bezoeken is dat te weinig.

    Ik kom dus tot de conclusie dat Europa Park "objectief" met moeite top 5 is in Europa, terwijl ze subjectief wellicht niet eens mijn top 10 meer halen.

    En nogmaals, voor een wijsneus me erop aanspreekt, ik besef dat ik de termen objectief en subjectief zeer ruim opvat in deze post.

  18. #18

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Aan ignare en Tom ( en andere mensen die juist naar America geweest zijn)

    Kan Europapark zich meten met parken in orlando of aan SF- parken?

  19. #19

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Als park op zich vind ik EP ook niet de absolute top, dan is de ervaring intenser bij PHL, omdat je daar toch meer 'waauw' attracties hebt en minder tegenvallertjes.
    Maar: de hotels in EP zijn dan weer schitterend (zelf alleen ervaring met Colosseo), zodat de totaalervaring wel fantastisch is. Daar komt dan nog bij dat je de toppers in het park al een half uur vroeger zonder wachttijd kan doen, zodat ook die kleine ergernis al is opgelost.

    Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik nog niet in een PHL hotel overnacht heb, dus het zou kunnen dat je ook daar die ervaring hebt. Sowieso vind ik de beleving van een park anders als je er overnacht of niet: twee of meer dagen is meer ontspannen en relaxed, zodat de totaalervaring bijna altijd veel positiever zal zijn dan op één dag.

  20. #20

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik vind het wel een verdiende winnaar. Hoewel Europa-Park op weinig vlakken de beste is, vind ik wel dat dit het meest complete park van Europa is. Het is één van de weinige parken dat iedere leeftijdscategorie een hele dag lang kan bezighouden. Maar natuurlijk heeft het park werkpunten, maar dat hebben andere parken ook. En zoals alles blijft dit toch een kwestie van smaak . Phantasialand heeft me bijvoorbeeld nooit kunnen bekoren met zijn unieke thema's, in de Efteling mis ik flat rides, in Gardaland mis ik de sfeer,... Wat mij betreft komt PortAventura wel nog in de buurt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •