Het idee om een ceremoniële opening uit te stellen en ondertussen geen tijd te verliezen middels een soft-opening ... het klinkt logisch en werd al vaker beproefd. Maar is dit wel toepasbaar in de huidige context? Rekening houdend met de grootte van RB, het jarenlange wachten, ons maandenlange soft-huisarrest en de verplichte soc. dist. durf ik daaraan te twijfelen. Zodra RB open gaat in om het even welke omstandigheid, dreigt haast zeker een overrompeling, zelfs met gelimiteerde dag-bezoekers. Een hardcore soft-opening, zeg maar.

Want ook wie niet op Fly wil/mag of al een ritje heeft gemaakt, zal in de RB-zone toch even de sfeer willen opsnuiven en fotootjes maken, remember Klugheim 2016. Of het park moet er haast een no-go-zone van maken. Dat kost bovenop de operatieve FLY nog eens extra personeel en het doodt ook meer dan een beetje de sfeer. Bovendien verliezen allerhande operatieve tests van FLY - met o.a. tot 50% lege 'lig'plaatsen - grotendeels hun nut en relevantie met het oog op het post-soc.dist.-tijdperk.

Als je uitgaat van een jarenlange soc. dist., zou ik zeggen: zo snel als technisch kan, opengooien die handel! Net omdat niemand weet wat er op ons afkomt (versoepeling aan welk tempo of een tweede golf), lijkt het me onwijs indien PHL nu al zou communiceren over een nakende opening van RB /FLY. Jegens de bron van dat bericht koester ik daarom enige argwaan.