X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 10 van de 10
  1. #1

    [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    https://www.youtube.com/watch?v=LtRwtrPGFqc De accommodaties omheen het park riepen bij mij niet meteen futurisme op, maar wel overgesubsidieerde megalomanie. Wellicht vroeg en kreeg een belangrijke pipo uit de Poitou destijds een compensatie voor de miljarden francs die in het valleitje aan de Marne werden gepompt. Blijkbaar zag men TOEKOMSTMUZIEK in een themapark, terwijl er wereldwijd voorbeelden te over zijn van futuristisch bedoelde attracties die ondertussen hopeloos achterhaald zijn.



    De openingstijd stond niet echt hightech aangeduid (zie rood kadertje op foto hierboven). ‘10:00’ betekent hier dat op dat tijdstip de parkpoorten … en 3 van de 15 loketten worden geopend. Omdat de helft van ons gezin à € 0 binnen kon middels het voorleggen van een educatieve pas, waren we genoodzaakt langs de kassa te passeren. Hier speelde zich voor één keer geen kastje-muur-scenario af. De zure caissière klaarde wel pas een beetje op toen we bovenop twee kinderkaartjes ook vier Premium Passen kochten. Voor de tweede dag op rij waren we voor halftien aan een parkpoort en pas drie kwartier later binnen. HINT1: Koop indien mogelijk je tickets online.

    Onvoorbereid volgden we de massa richting L’Extraordinaire Voyage (EV), het vervroegd verjaardagscadeau aan / van het 30-jarig park. We spaarden nog even één van onze vijf voordringbeurten en werden er hartelijk begroet:



    Binnenin het buizengebouw werd moeite gedaan om kinderen en volwassenen bezig te houden middels zelf in te kleuren wanden of infoplakkaten over Jules Verne.



    Na 30 minuten en dan nog eens drie voorshows (de tweede ondertiteld in het Engels) kozen we rij C. Hierdoor zaten we bovenaan tijdens de virtuele vlucht. Mijn zicht werd bovenaan een beetje belemmerd door de bewegende installatie. Tijdens ons avondlijk bisnummer kozen we voor rij A: onderaan. Hier werd mijn zicht bovenaan nog meer gehinderd en zag ik soms de ondergrens van het gigantische scherm. HINT 2: Kies voor B (midden) of C.

    Je vliegt hier virtueel nu eens over (semi-)realistische landschappen, dan weer over fictieve, maar allemaal even haarscherp en zonder 3D-bril. De scene-overgangen en bewegingen zijn zeker niet bruusk. Spoilertje: de additieve kerriegeur is prima getimed en gedoseerd.



    Fotoshoot na een droomvlucht van 5 minuten



    La Machine à Voyager dans le Temps was één van de meest pretpark-achtige attracties die we die dag deden. We nuttigden hier al meteen onze eerste snelle toegang. Gezeten op en WC-pot – gelukkig niet gehurkt à la Française – kregen we een 3D-bril op. De Lapins Crétins – in Puy du Fanatique waren het ongetwijfeld Lapins Chrétiens - zijn als Minions: best geestig de eerste keer en voor niet langer dan 5 minuten. We deden de konijnenattractie na de middag nog eens over tussen het ordinaire volk. Zo konden we ons in de buitenwachtrij bezig houden met enkele leuke doe-dingetjes:





    … en was het binnenin een lust voor onze ogen:





    Hint 3: mis de reguliere wachtrij niet!



    Welk silhouet tekent zich af op een wand in de obligate shop?

    Denk bij Chocs Cosmiques aan de slaapverwekkende Eurofiele film destijds in Europaparks Dome, in combinatie met om het even welk planetarium. De ruimte-docu lijkt me te educatief voor jonge bezoekertjes.



    HINT 4: ga voorafgaand niet braaf in de rij staan, maar kijk rustig rond in dit ruimte-labo.

    In Dynamic! waren we helaas getuige / slachtoffer van de vertoning van ‘EcoDingo’. Ik weet niet wat erger was: het onsamenhangend ADHD-scenario, de continue woordenbrij of de pijnlijke bewegingen. Enig pluspunt: geen 3D-bril nodig.



    À éviter: ça fait mal!

    Vermoedelijk beleefde onze jongste zoon gelijktijdig meer plezier in de rijschool Grain de Pilotes in het kinderdeel ‘Monde des Enfants’



    Hieronder enkele miscasts voor een resort met – naar eigen zeggen – na Disney de grootste omzet in het land. Onze kinderen deden dezelfde prutsdingetjes twee dagen tevoren in France Miniature en eerder al in o.a. het Technisch Museum van Speyer.





    Bienvenue au Retroscope

    Met onze Premium konden we kort na de middag nog net op tijd binnen bij La Vienne Dynamique. Hierdoor misten we wel een groot deel van de voorshow. Deze brilloze simulator is bijna even ruw dan haar halve naamgenoot. Ach, de grote troeven zijn de capaciteit en vooral het verhaal: samenhangend, grappig, betoverend, soms zelfs vertederend en meteen ook een promofilm voor de regio la Vienne. Ondanks een lage herhalingswaarde, deed ik ‘em kort daarna nog eens, bij afwezigheid van volk in de wachtrij. De voorshow is een klassieke promofilm over de regio, maar geprojecteerd op een gestuurde waterval.



    Met een beetje malchance zit je wel naast je compagnon, maar niet in hetzelfde toestel. Hier geldt immers doorschuiven verplicht.



    Hopend op een terugverdieneffect van de subsidies?

    Bij het verlaten van de attracties in de achterbuurt van het park, wordt de eerstvolgende show door een staflid aangekondigd. Vriendelijk en personeelsintensief, maar wel wars van elke moderniteit. We hadden er twee aangevinkt. Ilusio sprak me omwille van die twee Hollandse markkramers in Bobbejaanland anno 2015 het minst van beide aan, maar qua timing viel deze beter. De soms voorspelbare trucs bevielen ons wel, vooral dankzij de feeërieke setting.



    Terug in de kinderzone werd er op z’n Legolands een brandje geblust. Het competitieve aspect (pomen, rijden, blussen en weer doorgaan) maakt Apprentis Pompiers zo veel boeiender dan de ronddraaiende dingetjes in o.a. de Plopsaparken.

    In het uitwendig mooiste gebouw met als bijnaam ’La Minérale' wordt de natuurdocu La Loi du Plus Fort vertoond. Best een spannende en soms zelfs enge film over een dapper knaagdiertje dat weet te overleven in een woestijn in een zuidelijke staat van de V.S. Sneu als je leest ’narrated by Stephen Fry’ en het dan met Franse dub moet stellen...



    De naastgelegen Aérobar – verhoogd drinken aan een verhoogde prijs – kon die dag maar op weinig interesse rekenen, zo bleek:



    Leon en mama gingen naar L’Âge de Glace waar met weinig technologische hoogstandjes dezelfde tijdreisfilm werd vertoond die we vorig jaar in Moviepark en Gardaland al voorgeschoteld kregen. Veel amusanter en origineler was Drone Academy. Een vijftiental drones staat voor het eindexamen en elke drone moet individueel of in (kleine) groep enkele kunstjes uitvoeren. Humor, technologie en choreografie in harmonie, met net niet te veel vertellement eromheen.



    Een ideetje voor de tent in Heide Park of de (lege?) 4D-cinemazaal in Bobbejaanland?

    De attractie Les Yeux Grands Fermées beloofde letterlijk dat er niets te zien zou zijn. Wij betaalden geen € 5 extra p.p. voor deze belevenisattractie, ook al ging dat bedrag naar een blindenorganisatie.

    Bij Arthur, l’Aventure 4 D snauwde ik een operatrice tot twee keer toe ‘geen foto’, terwijl het onschuldige schaap ons gewoon de versnelde toegangsdeur aanwees. Driewerf sorry bij deze, wellicht te wijten aan eerdere ervaringen in Parc Astérix en vooral Puy du Fou.



    Het Besson-filmpje was best te pruimen, jammer van de giechel-dames meteen achter ons gezeten.

    Na het wachtloos bissen van EV bracht ik de helft van ons gezin naar het verblijf, met een tussenstop in de nabije McDo. Het rijden met een pretpark-stempel geschiedde deze keer zonder brokken (remember Gardaland en Liseberg anno 2016)... Mooi dat ik een gratis terugkeer-parking-ticket kreeg en zo maar één keer de € 7 moesten ophoesten.

    Ten gevolge van onze onderbreking mistten we de laatste vertoning van de show Les Mystères du Kube. Pas bij het schrijven van dit TR bekijk ik dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=WdFEFGtEXPY en begin toch wat te knarsetanden. You can’t always get what you want.

    We misten ook twee waterattracties die als onderdeel van de kinderzone sloten om 20:00, waaronder de splashbattle Mission Éclabousse:



    … en Les Vélodos:



    Na onze terugkeer begonnen we onze avond in deze Aréna Fun Xpériences.



    Bij hypermoderniteit denk ik niet meteen aan indoor glijbanen, gezeten op een juten zak. Toch amuseerden we ons hierop. Ik zou wel eens willen weten of het geval in Antwerpen Centraal hoger is.



    Onderstaande, virtuele bezigheden lieten we aan anderen over.



    Enter Danse avec les Robots. Een capaciteitsdraak – dat wisten we al uit beide Legolanden – die we twee keer getweeën met de Premium deden. Hier stel je het verloop der bewegingen niet zelf samen, je kiest gewoon één van de drie levels door dit mondeling mee te delen aan één van de operatoren. We kozen voor de hardste en voor medium. In beide gevallen kreeg ik evenveel oorvegen. Er speelde een uptemponummer, ik had liever deze: https://www.youtube.com/watch?v=VXa9tXcMhXQ

    In Le Monde de l’Invisible tonen ze een docufilm over filmen. O.a versneld bloeiende planten of een vertraagd vallende kan melk komen aan bod. Niks speciaals, dus.

    Dat geldt in zeker zin ook voor L’Explorarium. Met alle respect voor vader en zoon Cousteau, maar de voorshow, waarin enkele zeedieren als echte vedetten worden voorgesteld, was amusanter.

    Jammer dat we niet hadden geopteerd voor Le 8ième Continent, een interactieve shooter. Het parkplan hielp ons ook niet echt, ondanks een mooie lay-out en de publicatie van alle aanvangs- en openingsuren. Boosdoener was de groepering van attracties, niet volgens zone / locatie maar volgens thema. En dan behoorde EV niet eens tot het thema ‘Reizen’ en ‘Ice Age’ en ‘Arthur’ niet tot het thema ‘Herbeleving van de Kindertijd'.

    In de panoramische Gyrotour kregen we van op een bescheiden hoogte een eerlijk verhaal te horen over het park, inclusief de moeilijke tijd rond de millenniumwende.

    We waren mooi op tijd voor de slotshow La Forge aux Étoiles. Een prachtig decors, zuinige live-acrobatie maar overvloedig aangevuld met bewegende beelden op fonteinen en af en toe wat pyrotechniek, dit alles in een regie van Cirque du Soleil. Helaas gegoten in een volledig verhaal over reizen naar een ander sterrenstelsel / andere dimensie en met 25 minuten dialoog in deze nocturne van 30 minuten. Da’s nondedju nog erger dan een vals klinkend überchristelijk slotakkoord (zie http://board.pretparken.be/showthrea...o-19-juli-2017).

    Slotsom: Futuroscope biedt te veel van hetzelfde naar mijn goesting en hier en daar ervoer ik attracties als gedateerd. De architectuur is misschien de grootste troef van het zeer propere park. Voor de liefhebbers, er is ook wat beeldende kunst:



    Eh sorry … verkeerde foto!



    Humor van die soort waar CdA in Frankrijk patent op lijkt te hebben:



    Voor wie twijfelt een bezoek te brengen: mogelijk komt er in 2019 een achtbaan, blijkens een mail van het park aan z’n volgelingen in 2016: http://www.forum-futuroscope.net/t82...scope-fin-2019 Hopelijk komen ze met iets straffer af dan een butterfly of dit statisch gevalletje:

    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 29-07-17 om 21:20.

  2. #2

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Toch wel een beetje een ontgoocheled TR. Ik had vrij hoge verwachtingen en beelden van Futuroscope, maar blijkbaar valt dat dus toch wat tegen. Misschien valt het beter mee als je er goed voorbereid naartoe trekt, om zo het kaf van het koren te scheiden wat de attracties betreft

  3. #3

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simon42 Bekijk Berichten
    Toch wel een beetje een ontgoocheled TR.
    Ik hoop dat je bedoelt dat de trip ontgoochelde en niet het report ...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simon42 Bekijk Berichten
    Misschien valt het beter mee als je er goed voorbereid naartoe trekt ...
    Er ging veel voorbereiding naar Puy du Fou daags tevoren.
    Ik hoopte dat manco in Fut. te compenseren met de Premium Passen, quod non.
    Al kan je het ook positief interpreteren: liefhebbers zullen twee volle dagen een kluif hebben aan Fut.

    Maar laten we eerlijk zijn: Forbidden Caves, wijlen Race for Atlantis en de vele knip-en-plak-3-of-4-D-vertoningen in de 'gewone' pretparken zijn wellicht bijna niemands favoriet. Indien wel: dringend naar Poitiers (mits voldoende kennis van het Frans).
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 09-08-17 om 14:25.

  4. #4

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    naar ik in je TR lees is de kennis van het Frans toch belangrijk om een leuke dag te hebben, zou je jongste nog een keer terug willen?

  5. #5

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Ik hoop dat je bedoelt dat de trip ontgoochelde en niet het report ...
    Het ging natuurlijk over de ongoochelende ervaring in het park Ik had vrij hoge verwachtingen/indrukken van Futuroscope maar dat is door je uitgebreide TR toch ferm de kop in gedrukt. Maar misschien, met wat meer voorbereiding en aangepaste verwachtingen, toch ooit eens meepikken als ik in de buurt op reis ga

  6. #6

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    naar ik in je TR lees is de kennis van het Frans toch belangrijk om een leuke dag te hebben, zou je jongste nog een keer terug willen?
    Hij vraagt niet anders. Toen we onlangs nabij Calais de Kanaaltunnel en z'n futuristische gebouwen voorbij reden, had hij een Futumorgana. Z'n enthousiasme is vooral toe te schrijven aan die Raving Rabbids.

  7. #7

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Ergens had ik dit half verwacht. Een park dat zoveel op filmvertoningen en virtuele belevingen steunt kan bijna niet anders dan een beetje teleurstellend en magertjes overkomen. Anderzijds deden de hoge bezoekerscijfers die het park scoort mij hopen dat het alsnog een superinteressant parkje zou zijn. De desillusie die ik uit je TR opmaak is dan een beetje spijtig.

  8. #8

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Leuk om ook eens een TR van Futuroscope te zien passeren. Daarmee is mijn vermoeden echter bevestigd dat ik de moeite niet moet ondernemen om hier te stoppen . Al die simulatoren en 3D/4D,... kunnen me gewoon niet echt vermaken.

  9. #9

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    Met enige vertraging; bedankt voor het TR! Zeker handig om nog eens door te lezen voor m'n bezoekje volgende week.

    Zelf ben ik er een jaartje of 7 geleden ook al eens geweest en toen viel het park mij ook tegen. Nu is het dus een herkansing...

  10. #10

    Re: [TR] Futuroscope do. 20 juli 2017

    We hebben dit park een tweede keer bezocht, rond Pasen 2019. Ik deel graag enkele ervaringen als tips, al hou je er best rekening mee dat dit pre-corona was en dat de coaster er nog niet stond. Ook de slotshow was toen nog niet vernieuwd.

    - Berendruk, waardoor het park besloot om de slotshow twee keer te vertonen en dus ook iets langer open te houden. Door geen van beide vertoningen bij te wonen, hadden we walk-through in het vliegend theater, iets waar we ook deze dag (met lang aanschuiven) mee waren aangevat. Ook de robotten-arm-attractie waar we eerder die dag 90 min. voor aangeschoven, konden we late-night snel bissen.

    - 's Ochtends ook > 60 min. wachten bij de nieuwe Sébastien Loeb-attractie. In de wachtrij kan je wel wat rally-dingen bewonderen, waaronder natuurlijk race-auto's. De attractie zelf is een gigantische zaal met tientallen fauteuils, elk voorzien headsets en VR-bril. Het verhaal: je moet racen om tijdig een vaccin tegen een virus te leveren ... Visionair zijn ze dus af en toe wel in Poitiers.

    - Dat waterfietsen, splash-battelen en trampo-springen deden we nu wel tijdig, omwille van de sluiting om 20:00

    - De indoor Cube-show die meermaals werd vertoond, konden we ook erg smaken.

    - De leuke drone-attractie was vervangen door een saaie filmvertoning over groene energie.

    - De interactieve shooter over het 8e continent die we anno 2017 gemist hadden, was niet meer. Dat was ook het geval voor het gebouw van het vissen-filmpje. Dat laatste was natuurlijk omwille van de opbouw van de achtbaan.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •