Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
Qua parcours verkies ik toch de exemplaren in Heidepark en Parc Astérix, maar smaken kunnen verschillen.

Mij zal je niet horen treuren wanneer ze dit onding in Kaatsheuvel zouden afbreken en vervangen (breek meteen Pandadroom mee af, i.p.v. de geplande film-update):
- Bobbaan is één van de weinige fantazie-arme grote attracties in de Efteling, alle andere hebben een achtergrondverhaal.
- Wie (m/v) niet klein geschapen is (you know what I mean) en niet vooraan zit, beleeft gegarandeerd een pijnlijke rit.
- Het is ook geen capaciteitsvreter en tijdens winter-Efteling, o ironie, de vaakst gesloten coaster van het park.
- Het verhaal is vrij simpel: Je gaat een bobslee-rit in de zwitserse alpen maken. Maar buiten het station en het pleintje ervoor valt daar inderdaad weinig van te merken. (maar ach, het is beter dan de python )

- Bij die mack dingen moet je bij elkaar op schoot zitten en heeft de beugel slechts twee standen: "open of dicht". Success om daar als groot persoon in te passen. De enige manier dat dit werkt is als je alleen gaat. Dat op zich is al een ramp voor de capaciteit van de Mack-versie.

- Ik weet niet of dit intussen veranderd is, maar voor zover ik weet is de bob tijdens de winter officieel gesloten. Mocht het weer goed geneog zijn, gaat de baan toch open. Dus elke keer dat je een geopende bob in de winter tegen komt: Super.

Daarnaast zijn de intamin versies toch beduidend soepeler dan de Macks, die over een geribbelde rails gaan. Ook geeft deze versie een écht bob gevoel (Een bob is nu eenmaal geen trein). Daarentegen heeft de mack versie weer het voordeel dat de banen wat intenser kunnen zijn, omdat er een trein is. Daarnaast heb je minder blockbrakes nodig die toch steeds weer even een dood punt in je rit vormen. Dit maakt de ervaring voor mij haast onvergelijkbaar. De plus en min punten die ik in deze alinea noem wegen voor mij tegen elkaar op waardoor ik beide types graag doe (mits goed uitgewerkt, want bijvoorbeeld de bob van EP kan me volstrekt niet boeien, maar de versies van HP of PA vind ik fantastisch. Van Intamin heb ik beide versies die bestaan gedaan, waarbij ik persoonlijk de versie van SFOT nog een stap beter vond dat de Bob).

Wat betreft de capaciteit valt dat tegenwoordig toch goed mee. De Efteling houdt er fantastische operations op na waardoor normaalgesproken elke bob vol zit met 6 personen. Doordat er 2 bobs tegelijk geladen worden, gaan er dus steeds 12 personen per rit weg. Dat haal je in de praktijk niet bij de Mack versies omdat daar veel mensen alleen gaan (wegens awkward schoot zitten). Wat de wachtrij bij de efteling lang doet aanvoelen is simpelweg de onhandige manier hoe deze is aangelegd. Naast dat er niets te zien valt (doodsaai), krijg je ook nog een enorme trechter in de rij. Een wachtrij van breed naar smal laten gaan is nooit een goed idee aangezien je op dat punt een enorme vertraging creëert. (uitzondering is natuurlijk als de versmalling via een pre-show gaat, maar dat lijkt me hier ook zinloos). Tel die vertraging op bij de saaiheid van de wachtrij en je kunt makkelijk 5 minuten wachten als een half uur laten aanvoelen.