Neen. Klinkt mooi, werkt voor geen meter. Naar mijn ervaring is dit in de verste verte beter dan het Fastpass systeem van de Disneyparken. Het systeem heb ik in Vulcano Bay al getest (review volgt nog) en vond dat ronduit belachelijk en totale tijdsverspilling. Dergelijk systeem kan ook nooit werken naar mijn idee. Wat met storingen? Wanneer las je dat door de dag in? Wat met mensen die een tijdslot kiezen op een moment wanneer mensen gewoon mogen aansluiten? Is het systeem. 'cheat-vrij'? Hoeveel plaatsen mag je reserveren per keer? Mag je één attractie verschillende keren reserveren?

In vulcano bay schoten de 'virtuele' wachtrijen gewoon de pan uit. 200 minuten, 280 minuten,... Je kon in de tussentijd ook geen reet doen want alles moest je reserveren en je mocht maar één per keer en na je rit mag je pas een nieuwe boeken. De dingen waar je niet moest reserveren waren overdreven druk en daarbij totaal onaangenaam. Mensen gingen heus niet meer spenderen door dit systeem, maar gingen al vrij snel het park uit vn pure misserie. Kijkend naar de rij van klagende mensen aan de guest relations toen wij weg gingen, kan ik je garanderen dat zo een systeem niet werkt.

Het fastpass systeem in Disney, zeker het fastpass+ systeem, zijn veel gebruiksvriendelijker en haal je echt tenminste voordeel uit. Deze laatste is super simpel met de smartphone te bedienen en heeft er voor gezorgd dat ik verscheidene topattracties verschillende rerides kon geven tijdens ons verblijf (zelfs met pasjes op de dag zelf te reserveren!).

Dat de Efteling eerst is doet waar ze nu niet veel van bakken: capaciteit. Ze weten het daar altijd te flikken om simpele systemen als een single riders line compleet fout toe te passen... En dan spreek ik nog niet over het feit dat ze zelfs om drukke dagen niet altijd alle treinen laten rijden op bv joris en de draak...