Vorig jaar bezocht ik de Winterdom in Hamburg - geen pretpark, maar kom, er staan coasters - en deed ik daar ook twee ritjes op teststrecke. Het had die dag gesneeuwd en de track zag dan op veel plekken ook nog wit: desondanks was de achtbaan open, ondanks dat er nauwelijks iemand op de kermis was. Het eerste ritje ging ik vooraan zitten en hoewel de achtbaan door de kou wat trager reed dan anders, was het weer een meesterlijke rit.

Omdat de ritprijs me zo goed meeviel (vier euro) en het zo'n fantastisch ding is, besloot ik meteen nog een ritje te gaan, dit keer helemaal vanachter. De trein vertrok met alleen mezelf aan boord, en in alle opwinding had ik de beugel niet bepaald erg goed gesloten. Met een ruime opening tussen mijn heupen en de veiligheidsbeugel vertrekt het treintje: de eerste looping ging vlotjes, maar door de extreem lage snelheid in de tweede looping - het was steenkoud, de trein was zo goed als leeg - heeft de trein wat moeite met zijn tweede looping. de centrifugale kracht verdwijnt dan ook even en ik voel mijn hele lichaam in één keer een centimeter of tien naar beneden vallen, in mijn beugel. Mijn hart ging als een gek tekeer, dat kan ik je wel zeggen. Ik heb het lesje in ieder geval geleerd!

Voor wie Teststrecke niet kent, enkele fototjes van de bewuste avond: