X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Gaat Toverland beter op zoek naar een andere parknaam?

Stemmers
30. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja

    7 23,33%
  • Nee

    23 76,67%
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29
  1. #1

    [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Toverland gaat fors groeien, dat hebben we gisteren nog maar eens uitgebreid mogen ontdekken. Het pretpark gaat 1,5x zo groot worden en bouwt een sensationele wingcoaster, geen kleine kinderattractie dus! Met ook Toverland (en eventueel ook Booster Bike) erbij, heeft het park toch een aantal grote attracties die misschien niet helemaal passen bij het originele kleine kinderpark met de naam 'Toverland'?!

    De discussie over de naam 'Toverland' is wel al vaker gevoerd, maar met de komst van de wingcoaster is het misschien relevant om er toch nog eens opnieuw over na te denken. Is de naam van het pretpark tegenwoordig nog wel gepast? Lopen ze kans op een imagoprobleem?
    Kijken ze beter eens uit naar een nieuwe naam en kunnen ze hem wel veranderen (naambekendheid)?

    Vandaar de pollvraag van deze week: Gaat Toverland beter op zoek naar een andere parknaam? (En zoja, wat stel je voor?)
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Voor mij niet, De naam van een park zal echt geen mensen tegenhouden van af te komen als je er zo'n coasters staan hebt. Al noem je het kiddieland, en je zet er een dijk van een coaster neer, dan komen de mensen toch nog hoor!

  3. #3

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Hoewel ik twijfel, heb ik toch op Ja gestemd.

    Zelf denk ik dat de naam van een park zeker een invloed kan hebben op het imago en de doelgroep die je wil bereiken. Niet zo heel lang geleden heb ik eens voorzichtig aan mijn moeder gesuggereerd dat ik misschien eens naar Plopsaland wil, en haar reactie was onmiddellijk: "Dat is voor kleine kindjes!!!" Terwijl ik hier op het forum toch lees dat Plopsaland sinds enkele jaren eigenlijk geen echt kinderpark meer is, maar probeert door te groeien naar een familiepark. Al is het - aan de reactie van mijn moeder te oordelen - dan toch wel een familiepark met een serieus imagoprobleem! Ik zal heel wat hoongelach moeten trotseren als ik daar naartoe ga. En als ik online krantenartikels over Plopsaland lees, dan gaat het in de lezersreacties ook altijd over kinderen. Blijkbaar is mijn moeder dus niet de enige met dat idee.

    Volgens mij komt dat deels door de associatie met Studio 100-figuren, maar zeker ook deels door de naam. Als je een park zo overduidelijk vernoemt naar een kabouter uit een kinderserie, dan wordt het volgens mij heel moeilijk om het imago van kleuterpark later nog kwijt te geraken. Toevallig heb ik mezelf gisteren nog de vraag gesteld of Plopsaland in de toekomst een naamsverandering moet overwegen. Ook al is dat vanuit marketingstandpunt een gevaarlijke keuze omdat je dan meteen je naamsbekendheid kwijt bent en dus je reclamecampagnes opnieuw moet opbouwen.

    Mijn subjectieve conclusie: Toverland is ook een naam die vrij kinderlijk klinkt, dus als ze een echt familiepark met grote achtbanen willen worden dan is een nieuwe naam misschien wel een goed idee. Ondanks de risico's die daaraan vasthangen. Ze zouden die keuze dan wel nu moeten maken. Hoe langer je wacht, hoe zwaarder de gevolgen van een naamsverandering zullen zijn.
    Once you sit back, you never go back.

  4. #4

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Misschien klinkt "Toverberg" voor sommigen ook kinderachtig, maar we spreken hier wel over USA's coaster-park n°1 of 2 (Cedar-fans in de zaal?).

    Ik krijg het ... van al dat overbodig Engels. Walibi Holland is wat dat betref één van de aller-ergste. Kijk welk publiek je er (niet) mee aantrekt.

  5. #5

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Misschien klinkt "Toverberg" voor sommigen ook kinderachtig, maar we spreken hier wel over USA's coaster-park n°1 of 2 (Cedar-fans in de zaal?).

    Ik krijg het ... van al dat overbodig Engels. Walibi Holland is wat dat betref één van de aller-ergste. Kijk welk publiek je er (niet) mee aantrekt.
    Misschien moet je je post even bevatbaarder en helderder maken, want ik kan me voorstellen dat heel wat mensen niet meteen mee gaan zijn.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  6. #6

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb op ja gestemd. Toverland is niet mijn favoriete park en alleen al de naam roept negatieve associaties op richting twee kale loodsen met een grasveld en een woodie . Als ze de naamsverandering nu plots zouden doorvoeren, zou ik die nieuwe naam misschien associëren met het veelbelovende nieuwe gebied. Dat zou voor mij persoonlijk een frisse start zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Misschien klinkt "Toverberg" voor sommigen ook kinderachtig, maar we spreken hier wel over USA's coaster-park n°1 of 2 (Cedar-fans in de zaal?).
    Nee, toveren heeft geen correcte Engelse vertaling als ik het goed heb. Magic Mountain zou naar het Nederlands vertaald eerder 'Magische berg' zijn, wat in mijn ogen al een pak minder kinderlijk klinkt. Je vergeet ook de volledige naam te vermelden - voluit is het Six Flags Magic Mountain. Six Flags staat als merk bekend om zijn thrills en coasters, dus de vergelijking is helemaal krom.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Ik krijg het ... van al dat overbodig Engels. Walibi Holland is wat dat betref één van de aller-ergste. Kijk welk publiek je er (niet) mee aantrekt.
    Tgoh, ik ben minder conservatief op dat vlak: wat mij betreft mag heel Europa Engels als moedertaal adopteren, puur voor het gemak en vanwege het feit dat dit nu eenmaal de meest gesprokken taal is in Europa. Vergelijk het met de Euro die alle plaatselijke munteenheden vervangt: even wennen, maar op termijn veel en veel makkelijker voor iedereen. Ik heb niets tegen een Nederlandse pretparknaam, maar ik vind dat als een park zichzelf ziet als een internationale speler (zoals Efteling en Toverland) je ook rekening moet houden met de gasten die niet de landstaal spreken.

  7. #7

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Grappig genoeg is er in het Leuvense - meer bepaald in Egenhoven - ook een straat die Toverberg heet!

    Zelf ben ik ook geen fan van al dat overbodige Engels. Maar een nieuwe naam hoeft toch niet per sé een Engelse naam te zijn? Ik zou eerder kiezen voor een min of meer neutraal klinkende naam die in alle talen gemakkelijk uit te spreken is.
    Once you sit back, you never go back.

  8. #8

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Allez, de kromme conservatieve gaat antwoorden:

    Ik had het over OVERBODIG Engels, b.v. op een flyer (!) staat 'doors open at' en 'Saturday' en meer van die shit (!).
    Terwijl daar op de bewuste avond binnen geen gebenedijd woord Engels te horen valt, of het moeten 'happy hour' en 'gin-tonic' zijn.
    M.a.w. Engels om te doen alsof je een internationaal publiek hebt, dus om jezelf belangrijker / belachelijker voor te stellen dan in realiteit.

    B.T.W. De vestiging van Zesvlag in Calif. is mogelijk genoemd naar een boek van ene Thomas Mann, in de originele taal 'Der Zauberberg'. Straks ga je Mozart en z'n fluit nog kinderachtig vinden (dat was hij in elk geval in de cartooneske film Amadeus).

  9. #9

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb op nee gestemd. Het gros van de pretparknamen in Europa zijn in de landstaal, verwijzen naar een persoon (vb. Bobbejaanland) / plaats (vb. Avonturenpark Hellendoorn, Attractiepark Slagharen) of zijn universeel, maar zeker niet Engels. Of het nu gaat om grote parken met internationale allure of kleine parken, de naam wordt gewoon genomen zoals ie is door de bezoekers, of ze nu de betekenis ervan weten of niet. En dat het kinderlijk overkomt, kan dus enkel bij Nederlandstaligen het geval zijn, al zeker niet bij anderstaligen die dit woord niet kennen. En voor de Nederlandstaligen gaat het om een naam die al 17 jaar meegaat en dus een merknaam is, iets dat je niet zomaar verandert, het heeft Walibi destijds ook geen deugd gedaan en voorts zijn er dus, naar mijn kennis, geen parken geweest die echt van naam zijn gewijzigd (tenzij een variant na een overname, of een volledig andere naam na een overname met eventuele rebranding, maar dat is hier niet het geval).

    In zekere zin houdt TVL rekening met z'n buitenlandse gasten, want in Magic Forest hebben de attracties een Duitse naam gekregen i.f.v. het Oostenrijkse thema, maar dus ook z'n vele Duitse bezoekers. TVL gaat dus voor een mix van Nederlands, Engels en Duits. Als parknaam moet het dan zeker ni persé Engels zijn.

  10. #10

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Allez, de kromme conservatieve gaat antwoorden:

    Ik had het over OVERBODIG Engels, b.v. op een flyer (!) staat 'doors open at' en 'Saturday' en meer van die shit (!).
    Terwijl daar op de bewuste avond binnen geen gebenedijd woord Engels te horen valt, of het moeten 'happy hour' en 'gin-tonic' zijn.
    M.a.w. Engels om te doen alsof je een internationaal publiek hebt, dus om jezelf belangrijker / belachelijker voor te stellen dan in realiteit.
    Hoe is dat hier van toepassing dan? Want Toverland ontvangt wel degelijk bezoekers vanuit andere landen die geen Nederlands kunnen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    B.T.W. De vestiging van Zesvlag in Calif. is mogelijk genoemd naar een boek van ene Thomas Mann, in de originele taal 'Der Zauberberg'. Straks ga je Mozart en z'n fluit nog kinderachtig vinden (dat was hij in elk geval in de cartooneske film Amadeus).
    'Is mogelijk', dus geen feit en eerlijk gezegd lijkt het me heel sterk... Op het internet vind ik er zo meteen niets van terug, heb je dit ergens gelezen of gewoon verzonnen?

  11. #11

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    'Is mogelijk', dus geen feit en eerlijk gezegd lijkt het me heel sterk... Op het internet vind ik er zo meteen niets van terug, heb je dit ergens gelezen of gewoon verzonnen?
    Ik heb het getoverd.

    Ik was Magic Mountain aan het googelen. Het is o.a. de Engelse vertaling van een Duits boek, dus nee: geen directe link met het park. Alleen ... ik kom behalve het park en het boek niks anders tegen dat refereert aan 'Magic Mountain'. En aangezien het boek (denk ik) iets ouder is dan de parkvestiging ...

    100% on topic: ik snap echt niet dat toveren / tovenaar kinderachtig is en magiër of magische krachten oproepen dat dan niet is.
    Misschien klinkt 'pret' ook wel te kinderachtig, ik weet niet of themeparks.be al bestaat! Ja, onze noorderburen zijn minder taal(over)gevoelig. Er werd dan ook geen taalstrijd geleverd benoorden de Moerdijk.

  12. #12

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb nee gestemd, want ik zie het niet gebeuren. Als ik Caroline zo hoor, dan is ze juist verzot op het 'toveren' en haar Toverland. En terecht!

    Persoonlijk snap ik waarom mensen zeggen dat Toverland voor hen wat kinderachtig lijkt. Dat is vooral door het originele imago van het indoorpark bij de start. Ondertussen verdwijnt dat imago meer en meer bijvoorbeeld door de Halloween events. Plots niet meer zo kinderachtig als je het mij vraagt Deze nieuwe toevoeging maakt het park nog meer volwassen, maar daarvoor hoeft de naam niet te veranderen. Toverland krijgt gewoon letterlijk en figuurlijk een andere invulling.

    Daarbij denk ik dat Nederland vaker kiest voor Nederlandse termen in hun namen. Denk maar bij pretparken aan Attractiepark Slagharen, Avonturenpark Hellendoorn, Familiepark Drievliet... Behalve Familiepark Harry Malter en Mega Speelstad komt dat bij ons minder voor. Daardoor denk ik dat wij moeilijker doen over een naam als Toverland dan in Nederland zelf. Een naam voor een attractie zoals De Grote Golf klinkt gewoon vreemd voor een Belg (lekker veralgemenen!). Maar dus heb ik liever dat ze trouw blijven aan hun roots. Ze hebben ook geen internationeel publiek voor ogen zoals een Europa-Park, Efteling of Port Aventura. Met Nature Wonder World hebben ze dat denk ik meer en kiezen ze dan wel voor een Engelse naam. (Als het er komt natuurlijk). Laat die naam dus maar zo.
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  13. #13

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb op nee gestemd, en de redenen daarvoor is eigenlijk simpel, het is voor mij gewoon goed zoals het is Toverland klinkt voor mij persoonlijk niet echt kinderachtig en in de loop der jaren denk (en vooral hoop) ik dat dat 'kinderachtige imago' er ook wel uit zal gaan. Plopsaland zit ook ongeveer in die fase. Daarnaast vind ik Toverland internationaal gezien zo slecht nog niet. Het moet niet altijd Engels zijn, en zowel in het Engels als in het Duits is 'Toverland' nog heel goed uit te spreken.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  14. #14

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Voor mij een neen. Phantasialand is ook letterlijk vertaald 'Fantasieland' wat ook niet bijster volwassen klinkt. But who cares? Een naam moet lekker bekken en direct herkenbaar zijn/een duidelijk imago aangeven. Toverland heeft inderdaad het imago van zijn kinder-indoorhallen, maar is daar zeer duidelijk van aan het afstappen. Bijvoorbeeld: een 5/6 jaar geleden hoorde ik niemand in mijn nabije omgeving (buiten parkfans) over Toverland praten. Als ik er dan zelf over begon, werd ik wat scheef bekeken. Nu merk ik dat steeds meer en meer mensen hun weg vinden naar Sevenum en ik krijg vaak te horen dat het een groot park is, groter dan verwacht, met een aantal erg toffe attracties. De toevoegingen van volgend jaar gaan daar alleen maar in versterken denk ik dan.

    Plopsaland blijft voor veel mensen het kinder/familiepark bij uitstek mede door de associatie met Studio 100. Voornamelijk omdat deze laatste gekend is voor hun kleuter/peuter/kinderseries en nagenoeg geen (of heel beperkt) succesvolle tienerseries heeft. Als Plopsaland minder gebaseerd was op hun eigen IP's zoals nu het geval is, en het park alla Disney wat verruimt met IP loze attracties, denk ik dat hun imago zeker volwassener wordt na verloop van tijd.

  15. #15

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb op ja gestemd. Een nuance die ik hier nog niet echt las, op in GriffonofNemesis' reactie na: op zich is er niks mis met de naam Toverland, daar kan je perfect een imago van een goed park aan koppelen. Het "probleem" is echter dat Toverland het imago van kinderpark heeft omdat het dat oorspronkelijk ook was. Niet omdat de naam op zich kinderachtig is. Door van naam te veranderen kunnen ze breken met hun verleden en met een 'schone lei' verdergaan, met respect voor het kinderpark waar ze van komen door hun oude naam bij dat kinderpark te laten en zo zouden ze volgens mij veel sneller van hun kinderpark-imago afraken omdat ze dan zelf kunnen zeggen: Toverland was een kinderpark, nu zijn we een themapark. Edit: als reactie op Belgiumcoasterfreak - de vergelijking met Phantasialand is een goed voorbeeld dat er met de naam op zich niks mis is. Het is gewoon dat Phantasialand altijd al een park met grote attracties geweest is en dat het dus ook nooit een ander imago gehad heeft. Een imago omvormen eenmaal veel mensen je kennen is véél moeilijker dan een nieuw imago opbouwen rond een nieuwe naam.

    Maar even realistisch, ik niet dat een naamsverandering gaat gebeuren, ik heb eerder ook al gelezen dat ze dat van plan zijn geweest maar uiteindelijk niet hebben gedaan. Anderzijds: mensen die nu of nog beter, eens het nieuwe themagebied en de nieuwe entree af zijn, voor de eerste keer van Toverland horen, zullen die naam meteen met het nieuwe imago associëren. Het zijn slechts de mensen die het oude Toverland al kennen voor wie zo'n naamsverandering nuttig zou zijn. En dan meteen weer de volgende bemerking: eigenlijk zijn ze al te laat als ze hun naam zouden willen veranderen. Dat had voor de grote veranderingen moeten gebeuren. Als mensen nu voor het eerst van het park horen en later is het plots van naam veranderd... Tja. Zo bouw je ook geen goede reputatie op.

    Sowieso is de ingang buiten plaatsen ipv door één van die hallen al een enorme stap in de goeie richting.

    Over dat Engels: daar ben ik ook niet echt voor te vinden. En dan niet alleen voor het park, ook voor attracties. De beste namen zijn namen die geen woord uit een bepaalde taal zijn, of toch op z'n minst in elke taal kunnen worden uitgesproken en waarvan het niet belangrijk is dat je er de betekenis van kent in een bepaalde taal. Vbn waar ik nu op dit moment opkom: Taron, Raik, Pulsar, Vertigo, Huracan, ook Walibi ...

    Ik verkies dit soort namen boven Nederlanse namen, maar Nederlandse dan toch weer boven Engelse. Een tegenvoorbeeld is dan weer Symbolica, wat ik een nogal lege plastieken term vind, in tegenstelling tot Hartenhof waar je toch een zekere warmte in hoort. Maargoed.

    De beste stuurlui staan aan wal natuurlijk: als je mij nu zou vragen welke naam ze dan moeten krijgen, absoluut geen idee.

  16. #16

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb ook op neen gestemd. Waarom? Omdat Iedereen die Toverland kent ook Troy kent en Troy vind ik nu niet echt kinderlijk gezind. OK ze zijn klein begonnen en die naam Toverland wordt misschien aanzien als kinderpark. Maar in tijden van Facebook en youtube ga niemand van het buitenland niet eerst eens gaan kijken op de site wat voor een park dat het is.

  17. #17

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb nee gestemd allen al omdat ik van mening ben dat je van een merknaam af moet blijven. Oke als je als Belg de naam toverland hoort denk je direct aan een speeltuin of zo. Wat ze wel kunnen doen naar mijn mening is eer een onderschrift voor maken. Zoals bv Efteling het land waar sprookjes bestaan.
    Ik vind trouwens ook niet dat plosaland moet worden vergeleken met toverland. Belgen kennen over het algemeen de indoors en het park in de panne. En laat ons eerlijk zijn de indoors zijn voor kinderen. De co een panne hebben al iets meer voor families maar zijn er nog niet helemaal. Toverland gaat daarentegen een stevige houten achtbaan hebben, een wing, en gelanceerde wat toch al voor een ouder publiek is de andere banen zijn gerust te doen met de kleinere. Mischien nog een paar opvulatractie een ik denk dat het park zich mag rekenen met de toppers van de Benelux als het nu al niet word(2018).

  18. #18

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik heb ook op nee gestemd. Je imago komt vooral door de attracties hoor en ik zie ze liever daar in investeren dan veel geld in een naamsverandering te stoppen. Per slot van rekening is hun naam nu al gekend, als je van naam veranderd moet je daar ook voro adverteren;

  19. #19

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Ik volg Ricky97 hierin grotendeels. Het grootste probleem met de naam is de associatie de oorspronkelijke ietwat kneuterige indoorhallen waarmee het park van start is gegaan. Ik heb Toverland nooit bezocht voor de magische vallei en op de vorm van de ingang na kreeg ik van dat park helemaal geen kinderachtig imago mee.

    Ik heb wél op neen gestemd om de reden die hij zelf ook al aangaf: als ze dat hadden willen doen, moest dat met of voor de opening van de magische vallei gebeuren. Met die investering hebben ze zich écht op de kaart gezet en zijn ze meer dagvullend geworden. Met troy zouden ze dat ook gedaan kunnen hebben, maar het gat tussen troy en de magische vallei was daarvoor te groot.

    Op zich ben ik niet zo vasthoudend aan de Nederlandsche taal, maar door alles Engelstalige namen te geven krijg je wel meer eenheidsworst en taalverarming. Een goede Nederlandstalige, of andere niet-engelse naam geniet daarom nog altijd mijn voorkeur ten opzichte van een generische Engelse naam.

  20. #20

    Re: [Poll] Wat met de naam van Toverland?

    Voor mij hoeft de naam ook niet te veranderen. Ik denk dat de inhoud belangrijker is dan de naam, om voor een park te kiezen.
    En eigenlijk best grappig, is dat Toverland mee gegroeid is met onze kinderen: de eerste keer dat wij er kwamen moet een jaar of 7 geleden zijn; Toen was het een ideaal pretpark voor kinderen tussen 4 en 7. En nu is het een heel cool park voor kinderen tussen 10 en 14!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •