Ik ben ermee akkoord dat wanneer problemen blijven aanhouden er maatregelen moeten worden genomen om daar paal en perk aan te stellen. Ik wil ook best aannemen dat er verscheidene zaken al verschillende keren in een status quo zijn gebleven in de betreffende zoo.

De tandem van pers en sociale media in het publiekelijk aan de schandpaal nagelen vind ik in de meeste gevallen er echter ver over gaan. Je krijgt nu enkel te zien wat er mis gaat en dat schept een véél negatiever beeld dan wat er werkelijk aan de gang is. Zoals al eerder gezegd helpt een sluiting die beesten geen moer verder. Als er dan toch een drastische beslissing moet genomen worden lijkt het mij logischer om een verbod op nieuwe dieren in te voeren en dat te handhaven zolang er geen verbetering is. Dat knipt niet ineens de onderhoudsinkomsten weg, maar zorgt op lange termijn wel voor een lege zoo als het niet wordt aangepakt.

Ik vind dit soort gratuite politieke media-momentjes best walgelijk en dan maakt het mij op zich niet uit van welke politieke partij het uitgaat. Het is makkelijk om een weinig structurele beslissing of idee te lanceren waarover dan in het nieuws wat relletjes ontstaan zodat de partij van dienst wat extra media-aandacht krijgt. Als de storm is uitgeraasd is er nog steeds niets opgelost, maar heeft waarschijnlijk een groot deel van de bevolking wél het idee dat er wat gebeurd is én dat de partij in kwestie daarvoor gezorgd heeft.
Het zou van degelijkere politiek getuigen als er enkel mediatijd gescoord werd met effectieve resultaten en niet met symbooldossiers of krasse uitspraken.