Ik ben al enkele keren met het gezin in EP geweest, en ik zou zeker aanraden om de hotels op zijn minst te bezoeken: je kan er vrij in en uit lopen, en er ook lekker eten. Mijn favoriet: Colosseo: ga er een ijsje of een pizza eten of schuif aan bij het Italiaans buffet. Ook het pizza-restaurant is best ok. Wel in de mate van het mogelijke op voorhand reserveren.
Vanuit de bar in het Colosseo heb je 's avonds een mooi uitzicht op het park.

In het park zelf is er meer dan voldoende keuze om te eten, en over het algemeen een meer dan degelijke kwaliteit. Ik herinner me vers gebakken wafels in de Italië-zone en ook een deftig pastarestaurantje, fish & chips in Engeland, enzovoort.

Persoonlijk vind ik het heel leuk om in een parkhotel te overnachten: het zorgt er voor dat je echt in de sfeer blijft en ze zijn in EP echt top afgewerkt.
Extra voordeel: dat uurtje 's ochtends zorgt er voor dat je al een keer of drie Blue Fire kan doen. Daarna pak je Wodan en Atlantica al mee zonder lange wachtrij, en dan heb je om half tien 's ochtends al een pak leuke dingen gedaan.
Je zit bovendien aan de minder drukke kant van het park, dus mits een beetje deftige planning kan je voor de middag rustig rondlopen.
Voletarium kan je dan kort na de middag doen, zodat het daar dan normaal ook rustiger is.
Eventueel neem je een pauze na de middag, ga je even naar het zwembad van het hotel, en ga je tegen de avond terug, wanneer het ook weer rustiger is.

Extra voordeeltje: de parking is gratis, en ik meen dat je ook korting krijgt in de hotelrestaurants.

's avonds is er soms ook animatie in de hotels: de fonteinshow bij Colosseo en Bell Rock zijn zeker wel eens moeite. Soms komt er een groepje of een zanger optreden, en vorig jaar hebben we er één of andere missverkiezing gezien. Allemaal niet uitzonderlijk, maar wel steeds EP-kwaliteit waardig, en zoals al gezegd, zorgt het ervoor dat je kan blijven genieten van de sfeer.

De prijs is inderdaad aan de hoge kant, dus je zou er misschien voor kunnen opteren om niet de hele week in het parkhotel te blijven, maar slechts 1 of 2 nachten, en ook een goedkopere B&B te nemen om de prijs te drukken, maar dan heb je de hotels tenminste eens gezien en beleefd.
In combinatie met een abo is er ook nog een korting, geloof ik. Schrijf je ook in op hun nieuwsbrief, want het loont wel om vroeg te boeken.

Qua timing heb ik geen ervaring met juni, maar zowel april (enkel paasvakantie in België - heel rustig in EP) als tijdens de eerste week van juli (ietsje drukker, maar nergens langer wachten dan pakweg 40 minuten) waren telkens positief.
De operations zijn in EP prima in orde, zodat de wachtrijen over het algemeen goed doorschuiven.
En als je er meerdere dagen bent, kan je zeker alles doen. Download de app voor de wachttijden, en dan kan je het vrij snel inschatten.

En nog een laatste tip: ik vind 5 dagen nogal veel, eerlijk gezegd. wij zijn er tot nu telkens 2 volledige dagen geweest, via een 2-dagen ticket, in combinatie met parkhotel (dus vroeger binnen).
Wij stonden dan om pakweg 8u30 al aan BF, en het park bleef open tot 19 of zelfs 20 u 's avonds. Dat betekent dat je 10 à 11 uur attracties per dag kan doen.
Elke dag konden wij dan zonder problemen alles doen wat we wilden doen: Blue Fire, Atlantica, Wodan, Voletarium, Silver Star, Arthur, Poseidon, boomstammetjes, bob, Enzian Eurosat, .... en elke dag aanvullen met wat kleinere attracties.
3 dagen zorgt er voor dat je wat meer rust hebt en wat extra shows kan meepikken. Als ik er 5 dagen zou rondlopen zou ik vooral heel moe zijn :-)