De Duitse Umwelt-stickers zijn volgens mij enkel nodig in bepaalde stadscentra, en dat geldt zeker niet voor alle Duitse steden. Tussen de grens NL-Dui of Bel-Dui en PHL heb je die niet nodig, tenzij je Aachen of Köln centrum wil binnenrijden.

Zo'n sticker zou je kunnen kopen in sommige grote Duitse tankstations, mits voorlegging van alle documenten van inschrijving e.d. Ik heb destijds - als Belg - zo'n sticker (een groene, voor benzinewagens van 2010) via de Nederlandse ANWB online besteld. Dan moet je ook de nodige auto-documenten scannen en doormailen. Via deze methode kost alles dan wel dubbel zo veel, ik dacht 12 Euro of zo. De sticker en een doc-bewijs krijg je dan netjes opgestuurd met de post.

Ook online maar dan via een Franse instantie, heb ik nog een gele Crit'Air-sticker bekomen. Zo zie ik nog minder door m'n voorhuid (sic) en zou ik het gevoel moeten hebben het milieu te helpen.

En dan nu die zonnepaneel-zeil-bemanning met het vliegtuig trans-Atlantisch laten terugkeren ... #hypocrisis!