Cowboydorpen in pretparkland zijn gene zak uniek. Tel eens de Europese parken die geen western-zone hebben ...
Bovendien heeft Bellewaerde met het matige Canada en het sterker uitgewerkte Mexico al twee zones die aan de Far West appeleren.

Dat laatste kan je op verschillende manieren interpreteren: 1. Een USA-zone sluit thematisch naadloos aan op de twee voornoemde zones. Of 2. Drie aparte zones Noord-Amerika is wel van het goede teveel. Ik vind de tweede interpretatie meer toepasselijk voor BWP, het park wil toch een beetje een wereldreis aanbieden. Sinds de olifanten uit het park zijn verwijderd, is die ambitie wel al serieus afgezwakt.

Dat ze dus maar gelijk met de coloradokever en de afgeleefde flume ook die houten speelholen van verderf afbreken die voor een westernzone moeten doorgaan.

Een woodie zou een eerste slotstuk kunnen zijn van drastische meerjaren-vetnieuwing, zoals Kondaa. Maak er een Australiëzone van die al begint bij de - graag van een nieuwe trein voorziene - Boomerang. De pretparkgroep heeft meerdere positieve ervaringen met nieuwe treinen op oude shuttlecoasters. Zo'n Boomerang 2.0 in Australië komt de attractienaam ten goede alsook mijn ruggenwervels. Urgenter dan de woodie lijkt me een nieuwe flume. Dat kan in één of ander creek-thema en als het even kan van hetzelfde afwerk-niveau als in Mer de Sable.

De omgeving is eventueel op te vullen met een didgeridoo-speeltuin en met kangoeroes. Die spring-beesten ziet nu haast niemand omdat je er een ritje in de kiddie convoy trucks voor moet maken. Let wel op dat die beestjes geen last ondervinden van coaster-geraas, of je krijgt 'de Groen' op je dak. Eventueel aan te vullen met mechanische kangoeroes zoals in Bakken.

Natuurlijk zou het park na deze vernieuwingen serieus onevenwichtig zijn. Laat het versterken van de Canada-zone dan een nog-langere-termijn-ambitie zijn, met focus op wat het park mankeert, zoals een darkride. Op het (schier)eiland waar de roofvogels gekooid zijn, zou op termijn een avonturenparcours à la Farup kunnen komen. Het groene karakter van het park zou dan - vanuit Mexico - pas beginnen bij Jungle Mission, al is dat nu ook eigenlijk al het geval. En dan valt zone-gebonden onevenwicht wat het mechanische aanbod betreft, volgens mij best te verantwoorden.

Je ziet nog wel meer parken met een onevenwichtige ruimte-indeling, zoals BJL. Ik hoop dat zo'n (dreigend) onevenwicht nooit een argument zal zijn om eerst één zone niet te versterken. Want dan versterk je net niets en trappel je ter plaatse, wat in de concurrentiële wereld eigenlijk een achteruitgang is.