Disney: Pay more, for less

Ik roep al jaren dat het fastpass systeem volstrekt geen nut heeft. Capaciteit = Capaciteit.. Natuurlijk, het is fijn dat je voor een attractie minder lang moet wachten, maar daarentegen moet je voor de andere attracties langer wachten en op het einde van je dag win je er eigenlijk niets mee (behalve wellicht een héél klein beetje vanwege enkele mensen die het fastpass systeem niet of niet goed gebruiken - daarentegen verloor je soms ook tijd omdat je moest wachten tot je fastpass slot begon en er nergens meer een rij kort genoeg was om in de tussentijd iets anderes te doen.).

Afschaffen maakt een bezoek wat mij betreft al een stuk aangenamer. 50% van de capaciteit ging op aan fastpassen (soms zelfs meer). Daarnaast was het steeds een hoop gedoe om naar een fastpass automaat te rennen om een ticket te krijgen en daarna weer de tijd in de gaten te houden zodat je niet te laat was om hem te gebruiken.

Nu ben ik absoluut geen voorstander van betaalde fastpassen. Die mogen ze wat mij betreft ook direct afschaffen, maar met deze prijzen en het feit dat men meestal toch wel engiszins door werkt aan de attracties verwacht ik eigenlijk niet dat er nog heel veel capaciteit verloren zal gaan aan de fastpass. Beetje zoals in PHL, waar je ook amper merkt dat er een fastpass systeem is. Ik verwacht eigenlijk enkel een drama bij vrij nieuwe attracties. Daar wil sowieso iedereen al meteen naartoe, waardoor er grotere drukte is en alsof dat niet al genoeg is: mensen krijgen daardoor dus ook weer eerder de neiging om een fastpass te kopen waardoor de lengte van de gewone wachtrij nóg hoger op loopt. Tenzij ze het ook in Parijs gaan doen zoals in PHL en de fastpass afschaffen totdat het nieuwe van een attractie af is (Taron gebruikt het nog steeds niet).

Beste blijft toch om gewoon een SRL te hebben en een fastpass (via de uitgang) uitsluitend te gebruiken als compensatie wanneer je lang hebt gewacht en de attractie in panne gaat.