Na 7 jaar niet meer de Zoo van Antwerpen bezocht te hebben, was toen voor Kai Mook , werd het hoog tijd om nog eens terug te keren en te kijken wat er in al die jaren veranderd is en waarmee ze momenteel nog bezig zijn. Het moet gezegd, de zoo is er sterk op vooruit gegaan. Mooiere en moderne, alsook veel ruimere verblijven voor soms ook kleinere diersoorten. Uiteraard mis ik wel enkele grote zoogdieren, maar het is voor de dieren zelf beter zo, een beperkter aanbod en de soorten die er zijn, beschikken over een grotere leefruimte.

De skywalk is natuurlijk ongeveer het eerste dat je kan ontdekken aangezien dit vooraan het park ligt. Vooral om de rode panda's te spotten is deze skywalk heel handig. Ongeacht waar de panda's zich schuilhouden, vanop één van de niveau's zal je ze altijd wel kunnen spotten .



Bovenaan de skywalk vind ik de waterpartijen maar sober en levenloos. Je ziet al volop mos en algen(?) in het stilstaand water. Ik vraag me af of ze hier geen vissen, schildpadden of kikkers ofzo zouden kunnen inzetten zodat er toch ook nog leven te spotten is daar.





Een deel van de savanne is al geopend voor publiek, met name het deel van de buffels en een hele reeks vogels. Het moet gezegd dat deze aanpak wel geslaagd is. Ook vanuit het nieuwe restaurant heb je een mooi zicht op de buffels.

















Het stuk savanne waar de giraffen en zebra's in harmonie zullen samenleven zou nog voor de zomer moeten openen, maar veel konden we hier niet van zien en dus is het moeilijk inschatten hoever ze met de werken staan.



Het savannerestaurant kon me erg bekoren. Ze maken gebruik van een erg handig systeem, met name eerst betalen voor je warme maaltijd en dan pas gaan aanschuiven om deze op te halen. Hierdoor kan je van zodra je je maaltijd ontvangt een tafel opzoeken en beginnen eten zodat je schotel niet koud wordt in de rij aan de kassa. Qua inkleding is het een open, modern, doch sfeervol restaurant met nu dus al zich op de buffels en binnenkort bij het binnenkomen van het restaurant ook zicht op de mensapenvallei. Qua prijzen zijn 't normale prijzen en de verhouding prijs/kwaliteit is dik in orde.



Een ander veelbelovend project is de mensapenvallei in aanbouw. Deze zou dan in de loop van de zomer moeten openen. Op basis van de concepts en de ruwbouw die je nu al ziet, denk ik dat dit ook erg knap gaat worden .







Voor mij was ook het perk voor de leeuwen en stokstaartjes nog nieuw en ook hiervan was ik erg onder de indruk. De Zoo heeft echt grote stoppen vooruit gezet in de 7 jaar dat ik er niet geweest ben en ik kan het iedereen aanraden om later dit jaar, wanneer de volledige savanne en mensapenvallei af zijn, nog eens een bezoek te brengen aan een van de oudste stadszoo's uit Europa.