Voor mij is Efteling een park dat bij de subtop van Europa hoort. Het is goed, veruit het beste park in de Benelux, maar daar eindigt het dan toch ook. Misschien is het ook deels doordat ik er veel kom, maar elke keer opnieuw zijn er dingen waarvan ik denk, dit had beter gekund.

Zowel op thematisatie, attractie-aanbod en operations vind ik dat ze in Kaatsheuvel nog wat stappen kunnen zetten.
Thematisatie is (meestal) per attractie gedaan, maar daardoor mis ik wel samenhang tussen de verschillende attracties in 1 rijk én heb ik geen gevoel dat ik wordt ondergedompeld in een themagebied. Hierdoor is voor mij de beleving minder top, het is geen lang gevoel van waauw, eerder elke keer opnieuw een topmoment met daarna een 'normaal' moment. De grootste miskleun vind ik dan nog de Bobbaan. Ok, de chalet is mooi, maar daar blijft het bij. Of neen, de wachtrij van Droomvlucht is erger. Of neen, de thematisatie van Python. Of... er zijn zoveel punten waar Efteling echt niet overtuigd in haar thematisatie.

Attractie-aanbod vind ik niet volledig, en hetgene dat er staat ook niet altijd top. Quasi alle achtbanen zijn goede banen, maar geen topbanen. Ze missen mijn inziens ook nog een Log Flume en een thrill-ride of twee. De darkrides zijn wel goed, maar dan vooral Fata Morgana en Droomvlucht, Symbolica kon mij net iets minder bekoren, vooral vanwege het chaotisch verloop van het verhaal.

Operations is het punt waar ze nog het meeste steken laten vallen mijn inziens. Die zijn gewoon geen toppark waardig. Ok, ze moeten inderdaad winst maken en dat is moeilijker als je op een dag als vandaag open bent, maar het zou niet mogen dat dit het hele jaar voelbaar is. En een extra nadeel aan het feit dat ze het jaar rond open zijn is de attracties die in onderhoud zijn. Soms moeten die toe, maar Efteling heeft voor mij geen 5 topattracties staan in het park. Als er dus al 1 van toe is (van die topattracties), dan heb ik al een iets mindere dag, ook al wist ik dit op voorhand.