X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 6 van de 6
  1. #1

    Een beroemd park uit principe niet bezoeken, is dat wel een goed idee?

    Ignace heeft mij aangeraden dit in de Babbelaar te plaatsen en er was niet echt een geschikt topic dus ik maak er een nieuw. De aanleiding is een bericht van 8banen in het forumspel ‘Heb/ben jij ooit’.
    Ik citeer hieronder de berichten waarover het gaat:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simon42
    Welk toppark* zal je principieel nooit bezoeken en waarom?
    * Toppark = een park dat algemeen wordt aanzien als een van de belangrijkste, beste, meest toonaangevende parken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 8banen
    Alle parken in de Verenigde Staten. Ik heb voor mijzelf besloten om als het kan nooit naar de VS te reizen, vanwege de respectloze en onwaardige manier waarop ze mensen behandelen bij 'veiligheidscontroles' op luchthavens enzo. TSA en andere toestanden (pat-downs, full body scanners...)
    Ik weet het, erg late reactie … straks zal ik uitleggen waarom ik zo lang heb gewacht. Maar ik herken mezelf op meer dan één manier in deze situatie en ik denk dat ik misschien een zinvol antwoord kan geven.

    Ten eerste: je principiële afkeer van de situatie.

    Dit gevoel herken ik heel erg, want Phantasialand is een toppark dat ooit - als enige park trouwens- op mijn persoonlijke Zwarte Lijst heeft gestaan. De reden daarvoor was mijn negatieve opinie over hun gehandicaptenbeleid. Zonder de discussie opnieuw te willen starten, ik vind dat Europapark en Holiday Park veel en veel beter omgaan met de beperkingen opgelegd door de Duitse wetgeving. Resultaat was dat ik PHL een tijdlang echt niet meer heb willen bezoeken omdat ik gewoon een afkeer had gekregen van heel dat park … net zoals jij blijkbaar een afkeer hebt van de USA. Dus ik snap helemaal waarom je een reis naar Amerika niet ziet zitten.

    Maar na een tijdje besefte ik dat mijn principiële weigering om naar PHL te gaan echt niet de juiste oplossing was voor mijn probleem. Door er zelf weg te blijven zou de situatie voor mindervaliden niet verbeteren en PHL zou geen nadeel ondervinden van slechts één bezoeker minder. Moest ik zelf iets kunnen doen om hun beleid te veranderen, dan zou ik geen moment aarzelen! Maar eerlijk is eerlijk: dat kan ik niet. Mijn weigering om het park te bezoeken leverde dus totaal niets positiefs op en zorgde alleen maar voor meer en meer frustraties (T…..)

    Daarom heb ik uiteindelijk besloten om Phantasialand toch een kans te geven, of beter gezegd: om mezelf een kans te geven zodat ik toch een aantal beroemde attracties zou kunnen doen. Gisteren heb ik het park bezocht - daarom antwoord ik nu pas - en het is inderdaad de juiste beslissing geweest! Phantasialand is een park dat bij mij altijd gemengde gevoelens zal oproepen en waar ik nooit onvoorwaardelijk fan van zal kunnen zijn. Maar toch heb ik me gisteren goed geamuseerd en zijn mijn frustraties al een stuk kleiner geworden

    Waarom ik heel dit verhaal vertel? Omdat het misschien ook op jou van toepassing zou kunnen zijn. Door jouw principiële weigering om de USA te bezoeken ontneem je jezelf de kans om enkele heel beroemde parken en hun topcoasters te kunnen beleven. Terwijl je dat op zich juist graag wil, denk ik. Jij bent de enige die er nadeel van heeft, want zij zullen hun veiligheidscontroles nooit aanpassen omdat jij zelf weigert naar Amerika te gaan. Sommige mistoestanden kan je als individu gewoon niet veranderen, hoe vervelend dat ook is. Zelf heb ik jarenlang als vrijwilliger gewerkt en stort ik af en toe geld aan goede doelen. Maar ook ik moet aanvaarden dat er dingen zijn die ik nooit zal kunnen veranderen.

    Mijn advies is dus: straf jezelf niet door alle parken in de USA op de Zwarte Lijst te zetten, want je straft de verkeerde persoon! Probeer te voorkomen dat de irritante situatie - een asociaal parkmanagement in mijn geval en een respectloze security in jouw geval - tot nog meer frustraties leidt. Die vervelende mensen van de veiligheidscontrole hebben het recht niet om jou een mooie ervaring af te pakken. Gun ze dat plezier dan ook niet. En wanneer je na je reis terug op het vliegtuig naar Europa zit, zal je kunnen denken: Rot op met je controle. Ik heb al die leuke coasters toch gedaan.

    Dat is mijn mening hierover. Je hoeft het zeker niet met me eens te zijn, maar misschien helpt het om de zaak eens op deze manier te bekijken. Ik spreek uit ervaring


    Ten tweede: jouw opinie over veiligheidscontroles.

    Zelf heb ik ook altijd wat moeite met zulke controles. Het is zeker één van de dingen waar ik voor zou stressen als ik ooit naar de USA zou gaan. Ik snap de noodzaak ervan, maar toch ervaar ik het vaak als autoritair en intimiderend (zeker na een negatieve ervaring bij een concert in Tilburg). Het helpt als je met een groep vrienden gaat en dus niet alleen langs die controle moet passeren. Zelf voel ik me in ieder geval een stuk beter op mijn gemak als ik niet alleen ben.

    Mijn advies is dus: ga met een groep mensen die je vertrouwt. Zij kunnen je misschien helpen als er problemen zijn, en een vriendengroep kan je aandacht ook afleiden van een negatieve situatie. Dat was gisteren in PHL ook bij mij het geval: ik was in gedachten nauwelijks bezig met mijn ergernis over hun gehandicaptenbeleid omdat ik midden in een groep aardige mensen zat Ze hebben me zelfs de kans gegeven om een tweede keer in Taron te gaan (als jullie dit lezen: nogmaals bedankt daarvoor!)

    Voila, meer dan 700 woorden … maar ik hoop dat ik je toch wat geholpen heb.
    Once you sit back, you never go back.

  2. #2

    Re: Een beroemd park uit principe niet bezoeken, is dat wel een goed idee?

    Ik ben al een paar keer de USA geweest en weinig last gehad van controles. Als je binnenkomt vragen ze even waar je naartoe gaat, meer niet. Bij het 2de bezoek, toen ze zagen dat er op onze Esta stond als verblijfplaats : Disney World, hebben ze zelfs niks gevraagd.

    Als je buiten de schengenzone/europese unie gaat zijn er meestal dergelijke controles. We hebben eens de tgv van Parijs naar Genève genomen, bij de grens stopt de trein, stapt de politie op en vraagt iedereen zijn paspoort.

    Advies: blijf binnen de schengenzone of europese unie dan

    Nota: het verschil tussen EU/schengen laat ik in het midden want da's me niet duidelijk
    Laatst gewijzigd door slimmerik; 22-04-18 om 21:05.

  3. #3

    Re: Een beroemd park uit principe niet bezoeken, is dat wel een goed idee?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    Ignace heeft mij aangeraden dit in de Babbelaar te plaatsen en er was niet echt een geschikt topic dus ik maak er een nieuw. De aanleiding is een bericht van 8banen in het forumspel ‘Heb/ben jij ooit’.
    Wow, een heel topic speciaal voor mij. Wat een eer

    Ik heb in het forumspel-topic ook nog een reactie gezien op wat ik had geschreven, maar heb er toen niet op gereageerd. Dit omdat ik het niet echt belangrijk vond en ook omdat het mij niet als gewenst leek om er een hele conversatie te starten die off-topic is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    Waarom ik heel dit verhaal vertel? Omdat het misschien ook op jou van toepassing zou kunnen zijn. Door jouw principiële weigering om de USA te bezoeken ontneem je jezelf de kans om enkele heel beroemde parken en hun topcoasters te kunnen beleven. Terwijl je dat op zich juist graag wil, denk ik.
    Ach ja. Misschien moet ik mijn woorden in dat ander topic toch wat nuanceren. Uiteindelijk ging het er mij om dat ik een relevant antwoord zou kunnen geven op de vraag die de vorige persoon had gesteld.
    Het is niet echt een volledige weigering om naar daar te reizen, maar eerder: als het zo zit, dan zal ik wel eerst zien of er geen betere plaatsen zijn om naartoe te reizen. Er zijn zoveel landen in de wereld, dus dan zal ik wel andere reisbestemmingen kiezen als het kan.

    Uiteindelijk ben ik ook nog niet zo'n die-hard pretparkfanaat die al rond de wereld reist om de beste coasters te kunnen uitproberen. Het verste park waar ik tot nu toe al ben geweest is Parc Astérix

    Dus voor mij is het niet echt een ramp als ik (voorlopig) de VS links zou laten liggen. Als ik ooit zou beginnen om echt lange afstanden te doen, dan zijn er veel andere landen waar ik eerst zou kunnen beginnen. Zuid-Europa, Scandinavië...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    Jij bent de enige die er nadeel van heeft, want zij zullen hun veiligheidscontroles nooit aanpassen omdat jij zelf weigert naar Amerika te gaan. Sommige mistoestanden kan je als individu gewoon niet veranderen, hoe vervelend dat ook is. Zelf heb ik jarenlang als vrijwilliger gewerkt en stort ik af en toe geld aan goede doelen. Maar ook ik moet aanvaarden dat er dingen zijn die ik nooit zal kunnen veranderen.
    Daar zit wel voor een deel waarheid in, maar het klopt niet volledig. Noem dit het druppel-op-een-hete-plaat probleem; dus het idee dat de acties van 1 individu verwaarloosbaar zijn als je de zaak op grote schaal bekijkt. Dit is eigenlijk iets dat je in ontelbaar veel vormen in het leven tegenkomt. Bijvoorbeeld: als individu/gezin zuinig proberen zijn met energie of drinkwater, geen afval op de grond gooien, eerlijk zijn, vriendelijk zijn tegen andere mensen... Dat zijn allemaal zaken die globaal gezien een verwaarloosbaar effect hebben op de wereld. Maar het zijn dingen waar je voor kunt kiezen om te doen omdat je vindt dat ze in jouw ogen de moeite waard zijn. Zelfs al zou je de enige persoon zijn die ze doet, dan ben je voor jezelf toch blij dat je het gedaan hebt. En uiteindelijk ben je meestal ook niet echt de enige die zo'n keuzes maakt.

    Dat van niet naar de VS reizen staat al bij al niet zo super hoog op mijn prioriteitenlijstje. Dus de kans bestaat zeker dat ik dat idee ooit wel eens even (al dan niet tijdelijk) aan de kant schuif. De kans dat mijn keuze om niet te gaan ook echt 'effect' zal hebben is waarschijnlijk niet zo groot; er zijn zeker nog wel andere mensen die dezelfde keuze maken (tenslotte heb ik het ook niet zelf bedacht maar ergens gelezen), maar of dat echt een merkbaar verschil gaat geven dat weet niemand. Maar zoals ik al zei is dat ook met veel andere keuzes die je maakt in het leven; je maakt een bepaalde keuze omdat je vindt dat het voor jou de juiste is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    Voila, meer dan 700 woorden … maar ik hoop dat ik je toch wat geholpen heb.
    Bedankt om dit initiatief te willen nemen, Azmidiske.

  4. #4

    Re: Een beroemd park uit principe niet bezoeken, is dat wel een goed idee?

    Het klopt dat de controles in Amerika vrij standaard zijn als je buiten de EU (en al zeker buiten den schengenzone) reist. Het enige dat mij eigenlijk echt stoort is de lage capaciteit waarmee gewerkt wordt. 2 uur wachten en slechts drie van de 50 (!) kotjes open om door de controle te gaan. In Europa sta je soms ook wel lang in de wacht, maar daar gaat het toch simpeler.

    Maar in Dubai was dat niet heel veel beter. Weliswaar een stuk meer kotjes open, maar net zo lang wachten en het personeel was er behoorlijk minder vriendelijk dan in Amerika.

    Verrassend genoeg was de meest positieve intocht die ik ervaren had in Rusland. Snel, vriendelijk en weinig gedoe. Wellicht omdat alle checks al gedaan waren bij het aanvragen van het visum, dat dit toch wel tijd bespaart om het land binnen te komen.

    Mocht je toch ooit naar Amerika gaan: Dan zou ik absoluut aanraden om NIET naar de oost kust te gaan.
    In Europa hebben we een bepaald stereotype beeld van Amerikanen: Dom, Arrogant, Luid, Onvriendelijk, etc.. Dit beeld klopt wel aardig voor de oost kust. De rest van amerika daarentegen beviel altijd geweldig goed. Mensen waren buitengewoon vriendelijk en als ze merken dat je uit Europa komt ook zeer geïnteresseerd.

  5. #5

    Re: Een beroemd park uit principe niet bezoeken, is dat wel een goed idee?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Mocht je toch ooit naar Amerika gaan: Dan zou ik absoluut aanraden om NIET naar de oost kust te gaan.
    In Europa hebben we een bepaald stereotype beeld van Amerikanen: Dom, Arrogant, Luid, Onvriendelijk, etc.. Dit beeld klopt wel aardig voor de oost kust. De rest van amerika daarentegen beviel altijd geweldig goed. Mensen waren buitengewoon vriendelijk en als ze merken dat je uit Europa komt ook zeer geïnteresseerd.
    Wow, dit is wel een heel bijzonder statement. Hier in België lachen we soms met verschil in vriendelijkheid tussen de provincies Antwerpen en Limburg. Van provinciehoofdstad tot provinciehoofdstad slechts 80 km.

    Mij lijkt het dus heel kort door de bocht om een kustlijn van meer dan 3000 km over dezelfde kam te scheren. Naar mijn ervaring is de vriendelijkste regio van de USA het Zuid-Oosten (Oostkust dus). Bij Amerikanen staat deze regio overigens gekend voor zijn 'hospitality' (vriendelijkheid). Maar, toegegeven, aan de Westkust zijn ze ook bijzonder vriendelijk. In het algemeen vind ik dat je als Europees toerist eigenlijk overal welkom bent in de US. Je keuze van regio laten afhangen op basis van vriendelijkheid hoeft nooit een zorg te zijn vind ik.
    Laatst gewijzigd door T-Bô; 23-04-18 om 08:58.

  6. #6

    Re: Een beroemd park uit principe niet bezoeken, is dat wel een goed idee?

    Florida blijkt een geval apart te zijn (al hoor ik daar toch ook genoeg mindere verhalen, vooral van zodra je Orlando verlaat - zelf echter nog niet geweest).
    Meestal als men het op toeristisch vlak over de oostkust heeft, bedoelt men toch echt regio New York etc. Dus inderdaad. Niet de volledige kust, maar eerder de bovenste helft ervan. (maarja: De USA heeft nogal vaker vreemde benamingen. Hun "Midwist" ligt niet in het midden, noch in het westen )

    In de tourisme gerelateerde sector is men overigens altijd wel vriendelijk, omdat het simpelweg MOET. Maar je merkt toch wel duidelijk het verschil tussen dat en de échte vriendelijkheid. Daarnaast heb ik het ook over de locals, die simpelweg door hun aanwezigheid een belangrijke stempel drukken op de sfeer ter plekke.

    Je hoeft overigens niet eens naar de west kust. Het Midwesten en het Zuiden zijn over het algemeen ook bijzonder vriendelijk.

    Voor Amerikanen hebben Canadezen dan weer de reputatie om bijzonder vriendelijk te zijn. Wanneer je vanuit New York (staat) over steekt en Toronto en Montreal bezoekt dan is het volk daar inderdaad vriendelijker dan wat je aan de oost kust gewend bent, maar kwam op ons zeker niet vriendelijker over dan in de overige gebieden van USA.

    En dat blijkt zeker niet alleen mijn eigen ervaring te zijn.

    Voor mij persoonlijk denk ik dat Texas me tot dusver het meest overdonderd heeft qua vriendelijkheid, maar dat kan ook liggen aan het toch wel verkeerde beeld dat we hier van die regio hebben.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •