Op de site Geopunt.be kan je vanalle sooten kaarten van Vlaanderen terug vinden, en één daarvan gaat over de gebieden in het land waar jacht is toegestaan. Dat kwam een tijd terug in de media, omdat veel mensen verbaasd waren dat hun tuin onder jachtterrein valt. Ik zit niet bij de 'gelukkigen', maar hoe zit het met onze Belgische Pretparken?

Bellewaerde Park

Het bekendste pret-en dierenpark van Vlaanderen heeft een heel groen imago. Zoals je kan zien op de afbeelding, is groen - de kleur die de jachtgronden aangeeft - ook duidelijk terug te zien over heel het terrein van het park. Ik ben geen expert inzake op welke dieren mag geschoten worden, maar kan enkel hopen dat het niet de giraffen en olifanten betreft.



Bobbejaanland

Heel het park, inclusief de parking, is jachtterrein. Opvallend is dat het een echt 'jachteiland' is, want op de wegen er direct rond mag je geen fazanten meer schieten. Bobbejaanland houd geen dieren.




Plopsaland de Panne

In Plopsaland mag je niet zomaar op jacht gaan: enkel in de heidizone en de kasteelzone. Drakenjacht dan maar?



Boudewijn Seapark

Makkelijk het diervriendelijkste pretpark van Vlaanderen zo te zien.



Ik zal dan ook maar meteen de pret bederven: in Bobbejaanland, Bellewaerde en Plopsaland mag je geen wapens bij je dragen. Van Boudewijn Seapark vond ik echter geen parkreglement online. Toevallig genoeg ook het enige park zonder jachtterrein op zijn gronden.