Ik zie Europapark ons nog wel eens kunnen verbazen. Al zal het een meerjarenplan worden.
Het allegaartje aan kantoorgebouwen/EHBO/Mack media/IT (vandaar dat de website niet meer werkte, hoofdserverpark stond daar ook) dat in en rond PIB stond/staat zie ik verdwijnen en op een andere plaats een moderne nieuwbouw komen. Dat stond op heel lange termijn toch al op de planning als uitbreidingsgebied.
Op korte termijn ( 1 a 2 jaar) zal Scandinavie wel terugkomen. Ik zou er ook een nieuwe darkride zetten, maar dan aan Scandinavie verbonden. Ondertussen vergeten we Nederland maar even als themagebied. Laat dat op langere termijn (eventueel als Benelux) terugkomen in de vrijgekomen ruimte er achter. Breid Rusland wat uit. Of iets compleet anders doen.
Waar veel ook aan voorbijgaan is dat PIB natuurlijk in 1986 op de tekentafel lag, toen de brand en veiligheidsregels nog wel even anders waren. Na de brand in Phantasialand is er ook op dat vlak veel veranderd. Ook al is PIB aangepast geweest door de jaren heen op dat vlak, het is nooit gebouwd met de huidige normen in gedachten. Alleen daarvoor al is het simpelweg onmogelijk om een exacte kopie te zetten.
Bij elke tegenslag komen nieuwe kansen. En ik verwacht geen simpel heropbouwen. Het is dé kans om EP definitief op de wereldkaart te zetten, voor zover het nog niet het geval was.