Oorspronkelijk geplaatst door
chupacalabra
Remmen van achtbanen werken op luchtdruk.
Ik heb hier nog al eens de werking van een Vekoma-rem getekend en kreeg, raar maar waar, tegenwind dat het foutief was
. Terwijl ze écht wel zo werken .
Een veer trekt de remmen permanent open, een luchtkussen dat er tussenzit duwt de rem toe. Als de luchtdruk erop gaat kan de veer (eigenlijk een metalen lat) de rem niet open houden en sluit hij . Ook in geval van nood zijn het dezelfde remmen die functioneren maar onder hogere druk (kracht = druk x oppervlakte).
Er zijn dus verschillende gevaren: Water in de luchttanks dat bevriest, water in de rem zelf dat kan bevriezen en vochtigheid van de samengeperste lucht dat kristaliseert en de feilloze werking remt.
Dat zijn enkel de gevaren van de remmen, ik denk dat iedereen bewust is dat er meerdere gevaren zijn, een track dat vol ijs hangt, sneeuw dat de snelheid remt, etc..
Zwart = vaste opstelling
Rood = messing(of gelijkaardig) remklauw
Blauw = blaaszak