Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dusk Bekijk Berichten
Vorig jaar ben ik voor de eerste keer terug richting Walibi getrokken, de reden waarom lijkt me logisch : Pulsar!
Daarvoor heb ik twee jaar overgeslagen, en mijn herinneringen waren niet al te best. Ik vond het toen slecht onderhouden : zeker einde seizoen: uitpuilende vuilnisbakken, slecht onderhouden paden, schreeuwerige WAB/Skunx theming op bepaalde plaatsen ( kan er niks aan doen maar vind er niks aan ), etc...

Maar eerlijk gezegd heeft het park me vorig jaar wel verrast, stukken properder, personeel héél stuk vriendelijker en gaf me meer het Walibi gevoel van in mijn jonge jaren, behalve dan opnieuw die overbodige lelijke mascotte.

Hopelijk maken ze er de komende jaren echt hun werk van deze goeie trend verder te zetten. Voor mij persoonlijk hoop ik beetje de oude mascotte te zien terugkeren, maar begrijp natuurlijk dat andere mensen deze wel aangenaam vinden en dit is dus louter persoonlijk.

-Een aantal invulattracties zouden niet misstaan zowel qua thrill of iets familialer...
-Zone COT zeker ook eens aanpakken.
-Een park mag van mij ook eens teruggrijpen naar de goede oude tijd die vroeger een park op de kaart zetten. Bvb een goede simpele tow-boat darkride met goeie animatronics ( na het verdwijnen van Los Piratas in BW en Het Bos van Plop dat op zijn einde aan het lopen is in PDP schiet er op de duur niet veel meer over ) . Een nieuw reuzenrad of een uitkijktoren, ook steeds dingen die je minder en minder in een pretpark aantreft maar voor sommigen onder ons toch echt het oude pretparkgevoel terughalen... Het is allemaal een beetje nostalgisch maar zo'n dingen 'maakten' vroeger een pretpark....
- Betere afwatering van paden, leg voor mijn part die dingen gewoon volledig opnieuw aan, gebarsten beton oogt nu eenmaal niet zo mooi...
- Shows op het water.
- Voor de coasterfreaks onder ons mag er gerust eens een eerste B&M komen in ons Belgenlandje, Walibi is een park die zich er wel toe leent. En als het kan een extra goeie familie-baan, behalve Calamity kan je in Walibi niet echt spreken van een coaster voor het hele gezin.

Dit is het zo een beetje wat mij betreft.
Die rebranding vond ik in het begin nog wel geslaagd, maar op den duur begon dat gewoon een beetje tegen te slaan. Ik was vrij snel uitgekeken op het hele concept, vele figuren sloegen tegen,...Ik denk dat Walibi destijds gewoon een beetje te veel hooi op hun vork had genomen en zelf meer verwacht had van het hele concept dan het uiteindelijk verwezenlijkt heeft. Slecht onderhoud valt de laatste jaren best wel mee, al geef ik toe dat Walibi zelfs nu nog enkele schoonheidsfoutjes maakt. Ik denk daarbij aan Calamity Mine, Radja River, FlashBack en Gold River Adventure. Om de zoveel tijd doet men een effort om deze attracties wat op te knappen, om ze dan voor een paar jaar weer te laten voor wat ze zijn. Maar bekijk het positief; 13 jaar geleden bijvoorbeeld was het qua onderhoud een absolute ramp daar en werd de ravage die Six Flags had aangericht pijnlijk duidelijk. Neem daar dan nog eens StarParks bij, dat veel heeft beloofd, maar uiteindelijk niks gedaan heeft buiten een naamsverandering én de terugkeer van de oude mascotte. Daarnaast moest Walibi Belgium steeds het onderspit delven tegenover het toenmalige Walibi World en Movie Park Germany, dat van de Britten steeds het grootste deel van de koek kreeg. En Walibi moest het stellen met de kruimels, de laatste centen die overbleven.

Als je dan ziet hoe het park zich nu herstelt heeft, vind ik dat toch bewonderingswaardig. Het park is steeds proper (je moet maar eens tellen hoe vaak vuilbakken per dag geledigd worden en hoe vaak je personeel de paden ziet schoonvegen), het personeel is vriendelijk en gemotiveerd en doet meer moeite dan ooit tevoren om Nederlands te spreken, de operations in het park zijn tegenwoordig subliem, de communicatie naar hun publiek toe is duidelijk, vriendelijk en vooral no-nonsense. Denk bijvoorbeeld aan de problemen met Pulsar in het begin, toen er dagelijks moeite werd gedaan om hem te openen voor het publiek én er zeer open en actueel gecommuniceerd werd via de website om openingsuren duidelijk de maken. Of recent nog na die grote stroompanne, waardoor het park een half uur langer geopend bleef én er gratis compensatietickets werden uitgedeeld als tegemoetkoming voor die stroompanne.

Ik herinner mij nog hoe er jaren geleden gesproken werd over het potentieel van zowel Six Flags Belgium als Walibi Belgium. Potentieel dat er overduidelijk was, maar dat nooit ten volle werd benut en het park vaak de ene beslissing na de andere nam. Nu heb ik meer dan ooit de indruk dat het park het licht heeft gezien en dat potentieel ontdekt heeft en dankzij CDA die kans met beide handen aanneemt en er iets van maakt. Wat die grote metamorfose ook mag inhouden en wat men ook van plan is, ik ben er om één of andere reden gerust in dat het park er iets van zal maken.

Wat die nieuwe attracties betreft...ik herinner mij een podcast met Dominique Fallon en Jean-Christophe Parent tijdens de opening van Pulsar. Daarin gaven ze beiden aan dat er een nieuwe periode voor Walibi Belgium aangebroken is, waarvan Pulsar de eerste stap in die richting is. En ik ben echt zeer benieuwd naar wat dat nieuwe tijdperk gaat betekenen. En die B&M? Wat is dat toch dat iedereen een achtbaan van B&M in het park wil. Want eigenlijk, er zijn zo veel constructeurs die evenzeer prachtige achtbanen verkopen. Pas op, voor mij mag het hoor, maar mocht men opnieuw kiezen voor een stevige Mack, een knappe Intamin of weet-ik-veel-wat, ik zal meer dan tevreden zijn.