Als ik betweterig mag interpreteren: 10 beste attracties, coasters niet meegeteld. anders krijg je hier nagenoeg m'n coaster top 10.

1. Chiapas (PHL): zou wellicht nog in m'n allround top 10 voorkomen
2. Tower of Terror (DS): idem + topcapaciteit
3. Jungle Mission (Bellewaerde): een wereldtopper in zijn soort (+ jeugdsentiment)
4. River Quest (PHL): betere effecten dan Fjord Rafting
5. Upswinget (Liseberg): schijte-eng, mede door z'n locatie
6. Ratatouille (DS) is wel zo'n investering niet waard. Maus au Chocolat is me iets te repetitief
7. Défi de César (P. Ast): ik ben niet zot van madhouses, maar deze is super, mede dankzij de uitgebreide voorshows. En eigenlijk betreft het hier een madboat
8. SpinSpider (Tusenfryd): iets machtigere locatie dan het exemplaar in Lichtaart
9. PotC (DLP): toch beter dan de 'klonen' in EP, Garda en Eft., o.a. door het kleine hoogte-verval (ja, ik weet dat Fata Morgana ouder is, maar die is op zich wel gebaseerd op een PotC uit de USA, meen ik).
10. CoT (Walibi Bel.): een attractietype dat onze Noorderburen ons benijden

Opvallend:
- Niks uit Europa's beste park (conclusie: ik ga hier hoofdzakelijk voor de 11 coasters)
- Niks uit het totaal-belevenispark in Kaatsheuvel (dat zou spoedig kunnen veranderen...)
- Niks uit alle bezochte Merlin-parken incl. Garda, Alton, Thorpe, Heide en 2 grote Lego's (Jungle Rapids en Ramses II uit Garda komen nog het dichts in de buurt, denk ik)
- Niks uit Spanje (Templo del Fuego was gesloten bij m'n off season bezoek).