ja dat vond ik ook raar. Waterparken worden toch alleen gerekend?
Tivoli garden heeft een grote tegenval tov 2019 waarom is dit? corona nogaltijd?

ja dat vond ik ook raar. Waterparken worden toch alleen gerekend?
Tivoli garden heeft een grote tegenval tov 2019 waarom is dit? corona nogaltijd?

Weet iemand waar ik de gegevens kan vinden van 2023?
Het nieuwe rapport staat online:
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aai...group-discover

Bedankt voor het delen

Waar kan ik het voor 2024 vinden?

Vandaag verschenen! Het ging normaal voor september zijn, maar uiteindelijk is het dus oktober geworden
Hier te downloaden: https://www.teaconnect.org/tea-globa...rience-indextm
Grappig, ik wou hem hier ook net delen.
Voor Disney moet het toch pijnlijk zijn dat de Studios de top 3 in Europa niet meer halen. Maar het is EP en de Efteling wel van harte gegund. Altijd mooi als investeren loont.
Voor Energylandia geldt hetzelfde. Fijn om te zien dat bezoekers hun weg eindelijk lijken te vinden naar het park. Een stijging van 28% is wel heel stevig, maar 2 miljoen bezoekers lijkt me wel een realistisch aantal voor dat park.
Globaal blijft de opmars van China vooral opvallen, dat is een tendens die voorlopig niet lijkt te stoppen.

Thank you,
Zit Efteling niet op zijn capatiteit?
Fijn om te zien? Eerder apocalyptisch dan realistisch, ja. Energylandia bezocht ik dit jaar op twee weekdagen eind augustus. Pokkedruk en nog nooit werden we in wachtrijen zo vaak voorbij gestoken. Het leverde me behalve veel ergernis opniew (na Phantasialand dezelfde zomer) beledigingen en bedreigingen op door voordringers. De veel te brede toegangspaden die dan noodgedwongen wachtrij worden, zijn nog meer een kwelling want vaak was het er onbeschut aanschuiven onder de brandende zon. Fastpassers vertragen hier op Portavonturiaanse wijze de al niet zo denderende capaciteit.
Dit is ook het enige Europese park met verplichte en betalende bagage-opslag op quasi alle grote en middelgrote attracties. Dus nog hoofddeksel-loos dorst lijden ook. Ze zijn duidelijk in de leer gegaan bij Cedar Dissapoint. Bij Hyperion mogen je phone, sleutels en portefeuille niet mee in heel de wachtrij. Dat was bij m’n vorige bezoeken in 2018 en 2022 nog niet het geval. Deze bijkomende opbergplicht kende ik wel al van de hybride RMC’s in enkele Cedar-parken. Maar in Zuid-Polen moet je die kleinnoden tegen betaling opbergen. Dat was zelfs in Cedar Point & Co niet het geval. Voor deze geldklopperij onder het mom van veiligheid zet Energylandia wel een legertje personeel in. Ik had ze liever wat meer crowd control zien uitvoeren in de wachtrijen. Na anderhalve dag verliet ik gedegouteerd dit would-be Europa-Park van de Zabka. @Europese Unie: ik wil mijn sponsorgeld terug!
De opmars van China manifesteert zich ook op cultureel gebied: top drie van de musea en negen van de top 20 zijn ’made and based in China’.
Laatst gewijzigd door Earlyspencer; gisteren om 08:13.
Oei, jammer om te horen dat je ervaring in Energylandia zo slecht was. Was het je eerste bezoek, of was je er al eerder geweest?
Zelf heb ik het park tweemaal bezocht, de eerste keer was het redelijk rustig en de tweede keer 'gezellig druk'. Ondanks de gezellige drukte, hebben we toen wel behoorlijk wat kunnen doen, doordat het park genoeg attracties te bieden heeft. Ik had dus wel gedacht dat ze dit bezoekersaantal wel zouden aankunnen, maar op basis van jouw ervaring dus blijkbaar niet...
Die bezorgdheid is sympathiek maar hoeft niet, hoor. In 2018 was ik één natte zomerdag in Energylandia met weinig volk maar minder leuk: met een vertraagde Hyperion nog in testfase. 2022: een weekend in april omdat het park doordeweeks gesloten was. Ik vreesde voor veel volk maar op beide dagen was er spreekwoordelijk meer personeel aanwezig dan bezoekers. Pure verwennerij, het moest dus ooit wel een keer "minder meevallen" voor mij. Maar dat echt veelvuldig voordringen associeerde ik toch eerder met een schoolreis-periode, met stedelijke parken en ... met temperamentvolle Zuid-Europeanen.
Energylandia blijft natuurlijk wel een partij achtbanen aanbieden om van te watertanden. Niet dat je het vraagt, maar Legendia bezocht ik ook opnieuw sinds 2018 en da’s andere koek. De toegangsprijs is daar verhoudingsgewijs absurd hoog: 39 euro / dag waar ik misschien maar 65 euro betaalde voor een tweedaagse in Energylandia, inclusief het waterpark.
Tegenover 2019 was de flauwe want weinig verhullende rapid river nieuw voor mij in Legendia. Twee zyklon-coasters - een vieze benaming, al zeker in die regio - en een hoop thrill-marteltuigen zijn ondertussen s.b.n.o. of afgebroken. De parktopper Lech opent pas een (heel of half) uur na parkopening. Maar hier was het 0,0 aanschuiven en dus totaal geen voordring-ergernis. Eerlijk gezegd was dat na de recente anderhalf-daagse in Energylandia wel een opluchting. Maar Legendia biedt eigenlijk maar 30% aan wat in pakweg Bobbejaanland staat. Na vier uur waren we daar evenveel keer rond gegaan, denk ik. De nabije zoo maakte er een dagvullend uitje van. Toch ook betekenisvol voor de recente evolutie: in 2019 kregen we gratis een groot parkplan en en caramel snoepje. Nu was het betalen voor een mini-parkplan zonder zoetigheid.
De nieuwste Poolse pretparken heb in nog nooit bezocht. Misschien doen die het misschien anders of beter, maar ik heb er even geen appetijt in. Ik zou er graag TR’s over lezen om misschien van gedacht en intentie te veranderen.