X

Privacy Statement (GDPR)

Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team

Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 4 van de 4

[TR] Steinwasen-Park, 15 juli 2025

Tussen Conny-Land en Europa-Park had ik initieel één overgangsdag in het Zwarte Woud voorzien. Vertier zouden we op die dag voornamelijk zoeken bij de regionale concurrent van Rulatica. Dat het uiteindelijk een tweedaagse werd in Hochschwardzwald komt volledig op rekening van de gelijknamige toeristenkaart. Die krijgen verblijfgasten gratis bij minstens twee opeenvolgende overnachtingen in heel wat accommodaties. Gelukkig had ik onze bezoekdagen voor Europa-Park en Walygator Grand Est nog niet gebetonneerd met tickets op datum. Die bezoekjes werden dus een dagje naar achter geschoven.

In het gratis pakket zit o.a. de kabelbaan op Feldberg en het bezoek van de panoramtoren aldaar. Dat lag mooi op de weg tussen onze uitvalsbasis en Steinwasen-Park. Minder mooi was de bewolking. Naar verluidt kun je er Alpentoppen zien, wij zagen nog niet eens Zwarte Woud-toppen.

Als troostprijs biedt de toren ook wat vleselijk genot. Maar stel je niet te veel voor bij het éénkamerig Schinkenmuseum.

Dichter op weg naar onze hoofdbestemming en wellicht interessanter voor het leespubliek hier: de Hasenhorn Apline Coaster in Todtnau. Deze bijna 3 km lange baan geldt als de langste van Duitsland. Al moet dat genuanceerd worden: de rechtlijnige optakeling van de karretjes gebeurt hier zonder passagiers. Die nemen de stoeltjeslift.

Een duo-ticket kabelbaan + coaster kost ca. 15 euro p.p. Ook ik moest dit bedrag in tweevoud betalen. Deze attractie zit immers niet in het gratis aanbod van de regionale toeristenkaart.

Deze meervoudige voorpret betekende dat we pas rond het middaguur aankwamen in Steinwasen-Park. Er waren nog plaatsen vrij in de ondergrondse gratis parking. Ook de inkom was voor ons gratis dankzij de Hochschwardzwaldcard. Een eerder TR had me al gewaarschuwd voor het weinig sfeervolle inkomgebouw.

Dit architectonisch gedrocht dat je zelfs in de ex-DDR anno nu niet meer verwacht, vormt voor pretzoekers wel het zenuwcentrum van het park. Daar kwamen we pas later achter. Binnenin gaat de evocatie van oude ambachten niet naadloos over in een onbevolkte refter.

Iets verderop wandelden we voorbij een stel nagemaakte arctische fauna en dito mensen die je tegenwoordig geen eskimo’s meer mag noemen.

Interessanter voor de lezers: twee verschillende kinetische indoor-attracties raasden ons hier voorbij: een achtbaan en een rodelbaan. We vonden niet meteen de toegang tot deze attracties en kwamen onbedoeld uit in open lucht. Daar kan je niet naast RiverSplash kijken.

“Oxygenarium zonder thematisatie” kan een weinig flatterende omschrijving zijn voor dit kale ding. Maar dan wel een exemplaar met verticale lift en mooi passend in de reliëfrijke omgeving.

Ook leuk: passanten kunnen hier op een trappentoren die middenin de waterattractie staat. Dat deden wij enkele uren later bij een bisnummer.

Hieronder zie je mogelijk de twee nuttigste foto’s van heel dit TR. Het betreft een andere uitgang van het chaotisch hoofdgebouw. Dat elke uitgang ook een ingang is, zullen maar weinig intolerante geloofsfascisten volmondig beamen. Maar via deze opening nabij het dalstation van de kabelbaan kom je meteen uit bij de twee belangrijkste binnen-attracties.

Die zijn wel nog door een binnetrap van elkaar gescheiden.

Voor de powered coaster Gletscherblitz hoefden we nauwelijks te wachten. Dat zegt wellicht iets over het erg jonge publiek dat die dag aan het handje van Vati of Mutti liep. Fijn voor ons maar fronstseat bleek niet mogelijk … zonder gekocht ticketje voor de VR-versie.

Dus bereden we’m eerst bril-loos en ook dan is er tijdens de dubbele rit wel één en ander te zien.

Uiterst links op onderstaande foto ziet u het verkooppunt voor VR-ticketjes, ik denk à € 2 p.p. In plaats van een automaat met pinbetaling of een park-app hebben ze hier een permanent bemand loket waar je enkel cash een papieren ticketje kan kopen. We deden de VR elk maar één keer. Het is me wederom niet bijgebleven wat er toen te zien was. De attractie SpaceRunner zit wel nog in m’n geheugen. Denk aan het geval in Toverland maar dan zonder decoratieve wachtrij en zonder veel mensen voor je. Wiedes dat we ook deze attractie meerdere beurten gaven.

Geen idee met welke archaïsche technologieën ik deze onride foto’s had kunnen aanschaffen.

Misschien heeft u het al in de smiezen – of nog beter: boeit het u geen centimeter – maar heel wat attracties dragen hier een weinig originele naam. Dat is helaas niet anders voor de buiten-attractie Coasterbahn. Maar genoeg gezeurd, we waren hier gratis en na wel wat langer aanschuiven bereden we onze tweede Alpine coaster van de dag. Hier wordt je vanuit het dalstation wel met kar en al omhoog getrokken.

Een Vlaams seutmoedertje reed dermate traag voor mij zodat ik na amper een kwart van het parcours gedwongen werd om aan een slakkengangetje af te dalen. Je kan m’n afkeer ook aflezen op m'n tronie.

Nou ja, liever hier dan in Todtnau. Beide trekpleisters worden overigens door dezelfde familie uitgebaat. Later op de dag namen we een meer geslaagde herkansing op deze Coasterbahn.

Hierboven ziet u rechts een klein segment van de Alpine coaster. Central in beeld zien scherpkijkers twee klassieke rodelbaan-sporen. Toch was dit duellerend ding niet onze aansluitende attractie. De kabelbaan met cabine – ook al onze tweede van de dag – is immers een attractie op zich. Men kan deze Seilbahn zowel opwaarts als neerwaarts nemen. Voor een opwaartse rit was het wel steeds een aantal beurten wachten. Zowel het parkplan, de parkwebsite als onze Parkgids hebben het (hier en daar) nog over de Sessellift. Onder voorboud vermoed ik dus dat men enkele jaren terug heeft geopteerd voor een meer weersbestendig alternatief. Hoewel we de Berg-Rodelbahn twee of drie keer bereden, moet u het hier zonder fotografisch bewijsmateriaal stellen. Es tut mir Leid.

Het complex gebouw beneden huisvest blijkbaar nog meer leukigheden, zoals een simulator. Geef toe dat ook u misschien niet meteen XD-Kino zou gevonden hebben met enkel dit online parkplan … uit 2019.

Bron: https://www.steinwasen-park.de/parkplan.html

De capaciteit is erg beperkt maar gelet op het (te) jonge publiek die dag viel het wachten ook hier best mee voor ons. Leuk dat we tijdens het wachten onze voorgangers live aan het werk konden zien.

Mogelijk worden alternerend twee verschillende versies afgespeeld in deze afknal-attractie. In dat geval hadden wij de ‘pech’ om ook bij een later bisnummer telkens de piraten-versie voorgeschoteld te krijgen. Het verhaal van de verboden mijn kregen we dus niet te zien. Maar hej how, altijd lol bij zo’n dingen. Jammer dat Bobbejaanland zijn geval al bijna vijftien jaar niet meer aan de praat krijgt.

Terug in open lucht zagen we jonge kinderen hun gading vinden op een aantal speeldingen. Voorts is het hier avontuurlijk wandelen.

Onderaan is er een soort kinderboerderij.

En voorbij deze Erlebnis-Hängeseilbrucke

… gaat het gebied nu wel naadloos over, meer bepaald in een wildpark.

Behalve beestenpret en mooie uitzichten, wordt de fysieke inspanning ook beloond met de mogelijkheid om af te dalen via de Berg-Rodelbahn of Seilbahn / Sessellift. Op weg naar de parkuitgang kwamen we in het hoofdgebouw deze Märchenkino tegen.

Enkele seconden later passeerden we een meer levensecht sprookjestafereel.

Om 16:30 u. verlieten we het niet echt dag-vullende Steinwasen-Park. Maar een ommetje voor wie in de buurt verblijft en een regulier toegangsticket à 28 € lijken me best te verantwoorden. De attracties die we in de voormiddag hadden bezocht, waren ondertussen gesloten. Het is maar dat mijn eventuele volgelingen hier rekening mee houden. Ook op de terugweg, ook opnieuw gratis voor ons en ’s avonds wel nog toegankelijk: de hangbrug Black Forrest Line. Ik parkeerde niet vlakbij maar blijkens dit infobord ruim 120 m lager.

Het betekende een heen- en terugwandeling van in totaal toch wel drie kwartier. Maar als je onderweg een mega-waterval tegenkomt, is dat in de eerste plaats genieten en af en toe uitblazen.

Met de QR op onze hoogzwangere kaart – of anders na betaling aan een automaat – kregen we bovenaan toegang tot deze imponerende hangbrug.

Vergeet de dingetjes die ik in dit multi-TR heb vermeld. Het echte Schwarzwald bevindt zich blijkbaar een eindje meer naar het zuidoosten.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; vandaag om 22:04.

Re: [TR] Steinwasen-Park, 15 juli 2025

Bedankt voor het TR! Niet direct mijn ding, maar wel prachtige natuur!

ziet er best mooi uit! Voor mijn goed begrip: je hebt die dingen allemaal gratis kunnen bezoeken met je Schwarzwald kaart?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimvg Bekijk Berichten
    ziet er best mooi uit! Voor mijn goed begrip: je hebt die dingen allemaal gratis kunnen bezoeken met je Schwarzwald kaart?
    Wat bovenstaand verslag betreft: de lange alpine coaster in Todtnau was betalend, de rest (Feldberg + heel Steinwasen + brug) was gratis. In Steinwasen zijn bij mijn weten geen betaal-attracties omdat er al een reguliere inkomprijs is, waar wij dus van werden vrijgesteld.

Er zal nog een tweede TR van mij over deze regio verschijnen met vooral aandacht voor een ander parkje dat mechanische attracties met een dierentuin combineert ... en ook gratis is met de Hochschwardzwaldcard. Het subtropisch zwembad werd dankzij die kaart aan gereduceerde prijs bezocht.

We hebben heel veel niet gedaan met die kaart. Je ontvangt ze digitaal enkele dagen voor aankomst en kan die dus ook heel de aankomst-dag al gebruiken. Maar wij waren toen nog in Zwitserland.

Info over deelnemende attracties en deelnemende verblijf-accommodatie: https://www.hochschwarzwald.de/plane...ZhbHNlfX0%253D

Forum Rechten