Ik snap Wim wel.
Als de operations goed lopen, maakt het niet veel uit, maar als ze slecht lopen kunnen ze je dag verzieken. Van écht slecht lopende operations hadden we dit jaar in Amerika geen last voor hele parken, wel bij sommige attracties (topper: Georgia Cyclone). Hier in Europa kennen we natuurlijk ook wel parken waarbij dit in het hele park zo is.
Europa Park heeft lang op de Operations ingezet, omdat ze de attracties natuurlijk ook will verkopen aan andere parken. Daarbij zijn ze uitgegaan dat capaciteit van belang is, maar plaatsten ze attracties die slappe hap zijn qua beleving (Bob, Matterhorn, etc.). Bij Blue Fire hebben ze eindelijk begrepen dat juist die ervaring van belang is om een attractie te verkopen. Daar hebben ze voor het eerst ook theming van hoog niveau geplaatst. En kijk: het werkt, die dingen verkopen nu met de massa's.
Voor een park is het uiteindelijk zo dat een hogere capaciteit ook meer geld kost (meer onderhoud, meer personeel etc.) Voor EP is het nogal gemakkelijk omdat ze (bijna) alles zelf fabriceren, maar voor anderen kost zo'n attractie en onderhoud meteen veel meer (vaak het dubbele). Dan heb ik veel meer respect voor een park dat goede operations heeft, ondanks de prijs die er aan hangt, dan voor een park dat de operations bij wijze van spreken gratis krijgt.
Daarnaast is dit ook écht niet waar een gewone bezoeker op let, tenzij het zó slecht is dat het je dag vergalt. Maar 100 personen meer of minder per uur op een baan van 1200 gaat een truus uit delft écht niet van wakker liggen, die komt voor de goede attracties. En juist de parken met hele slechte operations, maar met goede attracties bewijzen dat mensen daar ook voor terug komen, ook al vallen de operations tegen.