Wow, dit is precies oktober 1929!

De daling bij CdA komt natuurlijk ook door hun geannuleerde wintersport-activiteiten. Dat is misschien wel hun core-business en daar valt deze crisis pal in het hoogseizoen. Voor de pretparken moet dat hoogseizoen nog komen, natuurlijk. En de hoop bestaat voorlopig nog altijd dat de toestand dan al enigszins genormaliseerd zal zijn.

Bij WD Company lijkt de daling minder diep. In die groep vormen de parken wellicht niet de allerbelangrijkste activiteit, al staan die natuurlijk ook niet 100% los van hun films, auteursrechten, merchandise e.a. En met in meerdere landen de cinema's gesloten en filmopnames stil gelegd, lossen ze die inkomsten-daling niet in 1-2-3 op met een meer-verkoop aan dvd's, streaming of prinsessenkostuums.

Ik ben geen opgeleid econoom, maar een (kortstondige?) daling van de aandelen is toch niet in even grote mate hetzelfde als de daling van het totale bedrijfskapitaal. Een beursgenoteerd bedrijf moet toch niet al haar kapitaal verbeurzen, dacht ik. Vraag is dan misschien ook hoe afhankelijk een groep is van haar aandeelhouders. Heel afhankelijk natuurlijk, maar zou dat voor ParReu en CdA niet veel meer zijn dan voor de absolute marktleider met meer diverse activiteiten? De (schijnbaar) sterkere daling bij andere Amerikaanse groepen, kan je dan misschien verklaren door minder nevenactiviteiten. Dit zou impliceren dat Universal de schade à la Disney weet te beperken, iemand die over gegevens beschikt?

Ik ben er nog niet uit of jaar-rond-parken deze crisis harder gaan voelen dan seizoensparken. Eerstgenoemde parken worden nu wel al getroffen, maar hebben later dan weer meer kans om de geleden schade in te halen.

Een sprankeltje hoop voor wie ook met het pretpark-virus besmet is en begin november herfstvakantie heeft. Die vakantie belooft anno 2020 o.b.v. de park-kalenders buiten de landsgrenzen nogal weinig te bieden. Bestaat de kans dat bepaalde seizoensparken met een bovengemiddeld internationaal publiek hun seizoen door de tegenslag in het voorjaar gaan verlengen in het najaar? Of gebeurt dat enkel als de lokale schoolvakanties mee opschuiven? Anderzijds: als schoolvakanties worden ingekort, kunnen ook de openingsdagen worden verminderd.