Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
Ik ken er niet veel van, maar wil toch even een gok wagen: volgens mij is Space Mountain in het nadeel omdat deze tegen de zwaartekracht in moet lanceren. Bij achtbanen met een horizontale lanceerstrook die pas vlak na de eigenlijke lancering verticaal omhoog gaan, heb je dat natuurlijk niet.
Dat zal ongetwijfeld mee spelen. Doordat het omhoog gaat heb je veel meer kracht nodig. Magneten kunnen die kracht leveren, maar is enorm duur (omdat het steeds over piekspanning gaat).

Ik denk echter dat een stuk design hier echter ook mee speelt.

Als je kijkt hoe SM over zijn top gaat, dan is dat met ongeveer dezelfde snelheid als een gewone lifthill. Ik denk dat de layout van de baan ook ontworpen is met een gewone lifthill in het achterhoofd. Ongeacht hoe de lancering uit pakt, je legt de track altijd hetzelfde af. Als de baan harder zou lanceren, zou dat dan simpelweg (veel) meer remmen bovenaan de lift opleveren, wat de ervaring ook niet ten goede komt.

De andere mogelijkheid was om de baan dubbel te berekenen. En dan kom je toch op iets uit dat zeer zeer lastig is. Je moet de baan zo designen dat als hij nét over zijn hoogste punt gaat (zoals nu het geval is), hij de track toch volledig kan afleggen zonder te stallen. Je zou de baan zo kunnen ontwerpen dat deze - op het moment dat dit gebeurd - heel traag door zijn track gaat. Tegelijk ontwerp je de baan ook zo dat deze eigenlijk met een veel hogere snelheid (en de nodige airtime) over de top gaat, en de baan dan daadwerkelijk de snelheid en intensiteit heeft die hij zou moeten hebben. Probleem is dat beide verschillende ervaringen nooit erg ver uit elkaar kunnen liggen.

In Azië is er ergens een achtbaan gebouwd die daadwerkelijk meerdere lanceersnelheden kent. Hoe harder je schreeuwt aan het begin, hoe harder de lancering en hoe intenser de baan. Het snelheidsverschil is echter hooguit 5KmH bij die baan. Ik denk niet dat er heel veel meer mogelijk is (zeker niet met een toch al complexe indoor layout).