Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tpvfan Bekijk Berichten
1.Hoe hard Samson en Marie via de speakers aan de ingang ook hun best deden om de coronaregels te overlopen, is er geen haan die er nog om kraait.

2.Ik vraag me af waarom pretparken niet met een covid-safe-ticket werken? Dat is toch de grootste zekerheid om coronaproof open te doen?

3.Het is ook duidelijk dat de capaciteit van bezoekers ondertussen al gevoelig is opgetrokken. ...en nu met die wachtrijen die kriskras door het plein lopen, is het daar verre van gezellig. Iedereen zit en loopt daar door elkaar, amper nog plaats om deftig te bewegen of met uw buggy/bolderkar te passeren.


4.En het Kermisplein heeft toch ook veel van z'n pluimen verloren. Vele attracties kunnen toch eens een opfrisbeurt gebruiken. Die brandweerattractie ziet er zo versleten uit. En elke keer hoop ik dat het onkruid is verdwenen is bij die attractie, maar elke keer ontgoocheld. Ook bij de ballonen hetzelfde verhaal. M'n vind het daar ook nodig om iemand op te leiden Ik was vroeger jobstudent in Plopsaland als attractiebediener. Ik weet nog dat ik een halfuur voor de attractie openging op post moest zijn en dat er ook verwacht werd dat de wachtrij e.d. proper was. ... maar de toiletten, overal, waren echt héél smerig!

5. In plaats van een nieuwe attractie zou ik Plopsaland aanraden om eens grondig te bezinnen en zichzelf eens opnieuw uit te vinden. Ik zou de komende 2 jaren eens tijd steken in onderhoud (zowel properheid attracties, groenonderhoud, ...). Misschien eens het kermisplein herschikken om zo eens een andere beleving te hebben. Eens nadenken hoe de paden sfeervoller kunnen worden. Hoe zone's terug meer een eigenheid en een ziel kunnen krijgen.
1. Coronamaatregels worden inderdaad vaak maar matig opgevolgd. Dat heeft twee oorzaken: bezoekers zelf zijn er enorm laks in en personeel is na een heel seizoen zagen over die regels het ook beu om heel de tijd op diezelfde spijker te blijven slaan.
Waar operators er controle op hebben zal wel steeds gevraagd worden om het mondmasker te dragen en handen te ontsmetten. De te houden afstand is bij vele attracties echter onmogelijk te controleren of corrigeren door de operators. Bij Dino, Heidi en Supersplash om maar enkele voorbeelden te noemen heb je amper zicht op je wachtrij, laat staan dat je er mee kan communiceren.
Als je met minder afstand uitpuilende wachtrijen kan voorkomen geef ik daar de voorkeur aan, omdat bezoekers zich in een rij meer aan hun mondmasker houden en zo niet uitwaaieren over de paden, wat het qua mondmaskerdiscipline een beetje het wilde westen is.

2.Omdat een extra drempel bovenop het reserveren mensen wegjaagt. Dat is al bewezen in de Franse pretparken: die zagen als ik het goed heb onthouden hun bezoekersaantallen met 50% teruglopen. Het doel van je park openen is niet dat het coronaproof is, het doel is dat je met winst kan draaien.

3. Goh, de maximumcapaciteit ligt naar verluid toch al een hele tijd op iets tussen de 8000 en 9000. Dat geeft bij heel wat attracties al een ferme wachttijd die vaak vlotjes boven de veertig minuten of zelfs het uur gaat. Plopsaland is ook een relatief klein park met smalle paden. Zeker nu wachtrijen op verschillende plaatsen door extra afstand doorlopen op de paden voelt het in het park snel druk aan.

4.Het kermisplein is een gedrocht! Er staat wel een herschikking op het programma waarbij de ballonnenmolen verdwijnt en de carrousel meer naar voor komt. Operators komen nu vaak slechts een kwartier voor opening aan bij hun attractie: veel meer dan een testrondje en het oprapen van wat grof vuil zit er dan niet in. Er zijn héél veel hokken waar zelfs geen materiaal te vinden is om mee te poetsen. Zelfs als je dan de goede wil zou hebben om te gaan schoonmaken, zou je het dan niet kunnen doen.

Smerige toiletten lijkt mij het gevolg van het personeelstekort: dat heb ik daar zelf nog maar zelden meegemaakt.

5:Plopsa heeft te weinig capaciteit voor de bezoekersaantallen die er over de vloer komen. Ze móéten meer capaciteit voorzien of hun wachttijden liggen onaanvaardbaar hoog en de mensen die er zo enkele doorworstelden komen niet meer terug én gaan eventuele toekomstige klanten weghouden door verhalen over de horrorwachtrijen.
Dat bereik je niet met extra bloembakken op de sowieso al erg smal uitvallende paden.

Zones zijn passé composée. Het park heeft de afgelopen vijf jaar systematisch elke coherente zone versnipperd tot mini-themazones met vaak maar één enkele attractie. Ik verwacht niet dat ze op dat ingeslagen pad nog terugkomen, want dat krijg je niet meer hersteld zonder dure ingrepen die je geen enkele extra bezoeker opleveren. Het resultaat is een wat rollercoaster-tycoon-achtig aandoend park waar alles door elkaar loopt.
De charme kan je dan in het meest ideale scenario vinden in het feit dat je vanuit vele plaatsen in het park zicht hebt op meerdere bewegende attracties. Parken als Gröna Lund, Tivoli of Blackpool kunnen zo bijzonder sfeervol kunnen zijn zonder dat gepaard te laten gaan met grootschalig uitgevoerde themazones.