Ah... Port Aventura is echt zo'n park waar je een fastpass moet hebben of de kans is groot dat je een helse dag gaat beleven. Zoals jij bent tegenkomen. Hun operations staan erom bekend slecht en niet echt klantvriendelijk te zijn, desondanks blijft het wel een enorm mooi en sfeervol park met enkele topattracties. Elk ander park zou ik straal negeren met zulke operations maar desondanks blijf ik Port Aventura mijn favoriet park in Europa vinden. Motto dus voor iedereen die gaat: fastpass in je budget incalculeren!

Met personeel heb ik daar nooit geen problemen gehad, buiten dat ze er niet echt doorwerken meestal... De kritiek over het afschaffen van de rietjes en deksels snap ik ook niet echt. Wat is er mis met gewoon drinken?! Een rietje kan wel eens leuk zijn maar toch niet noodzakelijk?! Dat er niet-Engelstalig personeel aanwezig is, is niet zo handig voor een resort dat zich toch buiten de grenzen van Spanje wil profileren, maar vergeet niet dat Spanje ook niet echt Engels minded is.

Daar dubben ze gewoon alle films en series, hier pikken we het als kind al op door naar TV te kijken. Het zit zowat in onze regio ingebakken om ons aan een andere taal aan te passen. In andere landen heel minder, en dat is niet alleen Spanje of Frankrijk. Ook al in Duitsland genoeg Duitsers tegengekomen die geen Engels verstonden en aangaven dat ik maar Duits moest kunnen. Andere cultuur, andere gewoonten. Ik probeer altijd een paar basiswoordjes Spaans te leren voor ik naar daar ga en dat appreci?ren ze daar wel.