Capaciteit is inderdaad niet top in de Efteling, maar ook verre van slecht. Bovendien vind ik ook wel dat je hier het feit dat de Efteling 365 dagen per jaar geopend is wel als pluspunt mag zien. Het volk is hierdoor verdeeld over meerdere dagen, wat maakt dat de wachtrijen in het park ook niet zo vaak overdreven lang zijn. Ook hebben de meeste grote achtbanen tegenwoordig een single rider rij. Ze doen dus zeker wel hun best, vind ik.

Operations lopen naar mijn gevoel altijd vlot in de Efteling. Zoiets is natuurlijk ook altijd een beetje persoonlijk en kan van moment tot moment afhangen, maar ik heb het nog nooit als minpunt aanzien. Wat ik wel een pluspunt vind, is dat het personeel altijd bijzonder vriendelijk is. Naar mijn gevoel is er geen enkel park in de wereld waar het personeel vriendelijker is dan in de Efteling. De voornaamste reden lijkt mij dat de meeste mensen die er werken, oprecht 'trots' lijken te zijn dat ze in de Efteling werken, iets wat bij weinig andere parken het geval is.

Qua aanbod vind ik de Efteling ook niet echt minder dan andere grote parken. Akkoord, ze hebben weinig thrill rides, maar dat vind ik persoonlijk ook niet nodig in het park. Al begrijp ik dat dat voor sommige mensen wel als gemis kan aanvoelen. Maar zonder naar attractietypes te kijken, denk ik dat de Efteling dankzij hun achtbaanaanbod toch zeker elke doelgroep bedient. Van het kleinste kind tot de grootste thrillseekers.

De Efteling heeft inderdaad niet bijzonder veel shows, maar ze hebben er wel degelijk (minimum) 2 en niet 1. Ravelijn en Aquanura zijn wel degelijk 2 grote parkshows. Of je ze goed vind of niet, is misschien een ander verhaal. Daarboven hebben ze nog de betalende theatershow Caro, die toch best goede recensies krijgt. Zelf heb ik die laatste nog niet gezien. En hoewel het niet echt een show is in de klassieke zin van het woord, vind ik dat je het Sprookjesbos ook wel kan aanzien als een vorm van show.

Wat betreft entertainment voor gasten die verblijven: zij kunnen voor € 7,50 (ipv € 25) Caro zien. Als je dat doet, om 18u30, ben je ten vroegste om 20u00 in je hotel of in Bosrijk. Ga dan nog even tafelen en je avond is gevuld, lijkt me. Verder kan ik me niet echt uitspreken over de accomodatie van de Efteling, omdat ik zelf enkel één keer in Bosrijk geslapen heb. Dat vond ik wel top, maar we hebben er geen gebruik hoeven te maken van het aangeboden entertainment...

Tot slot de horeca. Dat deze slecht zou zijn, daar ben ik het helemaal niet mee eens (en ik ben nogal een foodie ). Ze hebben inderdaad weinig tafelbedieningsrestaurants. De reden hiervoor is dat Nederlanders hier niet echt voor open staan en dat wil ik wel aannemen als reden. Het aanbod dat er is, vind ik persoonlijk wel heel goed. Zowel Het Wapen Van Ravelijn als Polles Keuken vind ik écht top, zowel qua eten als qua prijs als qua beleving. Daarnaast heb je ook bijzonder veel punten in het park waar je goedkoop en lekker kan snacken. De broodjes bal zijn heerlijk, een portie kibbeling is altijd lekker en wat is er leuker dan een kroket uit de muur halen als je in Nederland bent? De lunch in het Wapen van Ravelijn heb ik onlangs voor het eerst geprobeerd en die beviel me ook 100%. Voor mij zijn er weinig parken waar ik zo goed gevuld buiten kom als in de Efteling voor zo weinig geld. Dat het niet hoogstaand of fancy is, klopt. Maar dat wil niet zeggen dat het meteen niet goed is, vind ik.