X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 9 van de 9
  1. #1

    [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    2022 was een jaar om snel te vergeten in mijn geschiedenis als pretparkliefhebber, die zo'n dertien jaar écht van start ging. Het eerste pretpark dat genoteerd staat sinds ik mijn pretparkbezoeken begon bij te houden in 2010 is Plopsaland De Panne. Logisch, ik werkte er toen als jobstudent en bleef erna plakken als seizoensarbeider. Het is mijn thuispark en het voelt altijd een beetje aan als thuis komen. Het is dan ook de logische plek om het pretparkjaar 2023 te openen.

    En natuurlijk ook wel omdat halverwege februari niet veel pretparken in de buurt geopend zijn. Op dat vlak is de jaarrond opening van het Studio 100 park aan de Belgische kust een godsgeschenk voor de Belgische pretparkliefhebber. Op deze doordeweekse woensdag in februari verwachtte ik een bijna verlaten park. Omdat Plopsa sommige attracties later opent op doordeweekse dagen stapte ik pas half twaalf uit de trein in Adinkerke.




    Maar zo verlaten bleek het park niet echt te zijn. Helemaal over het hoofd gezien dat in sommige Franse regio's de lentevakantie al begonnen was. En Plopsaland De Panne is ook bij onze zuiderburen populair. Als het alternatief voor een dagje pretpark in de buurt Bal Parc of Dennlys Parc is de keuze voor Plopsa natuurlijk snel gemaakt. Maar goed, geen verlaten park maar zeker ook verre van druk.

    Het oorspronkelijk plan was om de Ride to Happiness te komen kwanten. Daar zouden we nog even mee moeten wachten, het bord aan de wachtrij gaf aan dat we pas om 12u30 aan onze kwantsessie zouden kunnen beginnen. Dan maar verder lopen naar België's beste houten achtbaan, Heidi the ride! ... Alwaar we weer tegen een gesloten wachtrij aanliepen. Het Zwitserse meisje zou pas om 12u uit haar bed kruipen. Dat was niet zolang meer dus pakten we eventjes de Draak mee waar een wachtrij van 5 minuten stond.




    Een Mack powered coaster die volgend jaar al twintig kaarsjes mag uitblazen... Wat vliegt de tijd toch. In 2004 koos Plopsa om deze baan een kasteel thema te geven zodat een middeleeuws plein ontstond met de Boomstammetjes aan de andere kant - toen nog bekend als Kasteel van Koning Samson. De kasteelgevel van de Draak is knap. De animatronic van de draak bewoog toen waarschijnlijk nog en ik zweer dat ik de draak ooit nog raak zag blazen. Het waren andere tijden, tijden waarin men nog koos om Studio 100 figuurtjes in een thema gebied in te werken.

    Koning Samson is ondertussen van zijn troon gezet en ridder Gert mag nog enkel als fontein functioneren. Alsof Koning Samson een tiran was heeft Plopsa zijn kasteel vernietigd en besloot men dat een vulkaan met dinosaurussen rond een betere aankleding zou zijn voor de log flume. Resultaat: als je nu rondkijkt op het kasteelplein zie je aan de ene kant een kasteel, aan de andere een Zwitsers dorpje en dan een vulkaan met dino's. Héél samenhangend kun je dat niet noemen.




    Later op de dag deden we nog de zogenaamde Dino Splash (die natuurlijk ook niet bij opening van het park opent). Het blijft een favoriet van mij, maar dan puur vanwege de lay-out (en toegegeven, nostalgische waarde). Twee lekkere drops waarbij je een mooie portie airtime krijgt bij de grote drop. Het thema kan me gestolen worden. Dat ik geen enkele dino animatronic nog zag bewegen is geen verrassing.




    Een ritje op Heidi zat er voor ondergetekende ook niet in. Niets waar Plopsa aan kan doen, een dieet dringt zich aan. Een kwartiertje wachten voor niks geweest... Niet dat er op zich zoveel volk stond maar op zulke dagen is één treintje op de baan genoeg voor Plopsa. Uit zakelijk standpunt begrijp ik het - er is niet zoveel volk, je gaat een treintje en de baan niet onnodig slijten etc. Uit het standpunt van de bezoeker vind ik het echter wel frustrerend, vooral omdat de wachtrij gewoon niet schuift. Wachten is ok, maar lang op dezelfde plek stilstaan is niet leuk. Ochja.

    Ondertussen was het al na half één en zagen we Ride to Happiness rondjes draaien met volk in. Op naar het land van morgen! Ook de Rit naar Blijheid draaide met één treintje wat voor een niet-schuivende wachtrij zorgde. Ook al is er geen volk, wachten zal je. Deze keer meer geluk met de beugels, gelukkig maar, want deze baan doet niet aan valse beloftes. Deze rit kan je niet anders dan blij maken. Lekker langzaam uit in de jojo-roll hangen, de beste platte lancering op een Mack coaster, tophat met naar buiten gebankte bocht, banana roll, corkscrew, lancering op een airtime heuvel, de daaropvolgende inversie en eindigen met een airtime heuvel... En dat allemaal al spinnend. Dit blijft een beest van een baan!




    Je kan van Steve veel zeggen, maar soms slaan zijn ideëen wel eens positief uit. Ik kan het nog steeds moeilijk vatten dat een achtbaan van dit formaat, een achtbaan zo goed, in ons klein Belgenlandje staat! En dan nog in het Studio 100 hoofdpark... Wie had dit durven voorspellen 10 jaar geleden?! Nu, we kwamen om hem te kwanten maar gezien de operations ging dat er niet echt in zitten.

    En ik moet eerlijk zeggen dat ik het gewoon niet aankan om de Ride to Happiness meerdere keren na elkaar te doen. Niet dat ik dat niet wil, het is eerder een kwestie van kunnen. De intensiteit is niet niks. Ik zou hem zelfs vlak na Intimidator 305 durven ranken qua intensiteit. De maag begon te brommen, een beetje voedsel nuttigen was aangewezen.

    Ik ken het park en hun beleid al lang genoeg om iedereen aan te raden zelf een lunchpakket mee te nemen en eventueel 's avonds buiten het park uitgebreid te eten (Moeder Lambik ligt op wandelafstand van het park en heeft een ruime kaart met heel wat lekkers). Ik heb me echter vandaag laten vangen en mijn eigen raad niet opgevolgd. Dat betekende dus eten in het park kopen, tegen de Plopsa prijzen.

    We kwamen in de Plopburger terecht waar je zoals de naam het doet vermoeden, hamburger met friet kan verkrijgen. Ik koos ervoor om mijn menu te maxi'en want ik ben kleine porties frieten gewoon in Plopsaland. De portie friet in de Plopburg was echter groter dan ik me herinner zoals je die in de Mr. Spaghetti/Mayaland krijgt (daar ga ik normaliter als ik in het park wil eten). Uiteindelijk betaalde ik iets van 16 à 17 euro voor een menu dubbele hamburger, maxi friet en halve liter plat water. Nog steeds veel, maar ik voelde me minder bekocht dan anders.

    Mijn oorspronkelijk advies qua eten in Plopsaland De Panne blijft staan. Ze hebben bijvoorbeeld ook een Panos, maar reken hier maar de prijzen maal twee dan in een Panos buiten het park. En sinds kort hebben ze blijkbaar ook een Dunkin Donuts, gevestigd in een erg lelijke witte container met glas in. Dit kan toch een pak beter geïntegreerd worden Plopsa?!




    Omdat het nu eenmaal niet zo druk was en er geen wachtrij stond, besloten we de K3 Rollerskater ook even te doen. Zeker niet de slechtste baan als het op junior coasters aankomt maar in de zomer met volle wachtrijen is dit duidelijk een baan om over te slaan. Datzelfde kunnen we ook zeggen over de Keverbaan... nee, Dongo's Race!... Sorry Viktors Race was het?! Ah blijkbaar moet ik nu over Hashtag LikeMe Coaster praten.

    De Zierer Tivoli is nu al voor de derde keer van naam veranderd. Het is eigenlijk niet eens dezelfde Zierer Tivoli die vroeger in een Wizzy & Woppy kleedje zat, want tussen 2012 en 2013 besloot Plopsa quasi heel de track te vervangen door nieuwe track. Het is door de verwijdering van Bellewaerde's Keverbaan de enige Zierer Tivoli in België... en eerlijk gezegd vind ik het jammer dat men niet gewoon voor iets nieuws is gegaan. Gemiste kans. Over de Hashtag LikeMe aankleding kan ik kort zijn. Ik vind het best grappig dat kindjes op de schoolbanken uitkijken naar een dagje Plopsa om hier dan weer in een schoolomgeving terecht te komen. Het Kaatje Tralalaatje thema hield het 7 jaar vol. Ik vermoed dat de hashtag aankleding eenzelfde levenspanne te beurt zal vallen...




    Met oude getrouwe Anubis the ride hadden we dan alle achtbanen van het park gehad. In 2009 zette deze compacte Gerstlauer lanceer achtbaan het park op de kaart bij de Belgische achtbaanliefhebbers. Het werd sindsdien terecht als de beste Belgische achtbaan gezien. Tegenwoordig hebben de andere parken bijgebeend met ondermeer Fury in Bobbejaanland en natuurlijk de Kondaa in Walibi Belgium. Zelfs in eigen park is Anubis niet meer koning, hoewel hij één meter hoger is wordt Anubis echt wel overschaduwd door de Ride to Happiness.

    Maar dat maakt Anubis niet minder leuk. Een stevige launch gevolgd door enkele leuke elementen die elkaar vlot en snel opvolgen, om te eindigen met hangtime in een lekkere trage barrel roll. Ik krijg er niet genoeg van. Anubis is tevens ook de achtbaan die ik het meest bereden heb van al mijn achtbanen op de teller. Een exact aantal kan ik niet geven, maar ik herinner me van mijn Plopsa periode nog goed deze baan zo vaak gedaan te hebben voor of na het werk. Of tijdens een pauze. Het voordeel van in een pretpark werken.




    Ook de Supersplash deden we nog even - ik tel hem zelf niet mee als achtbaan. Helaas geen "schip ahoy maatjes" bovenaan de toren en er waren ook maar langs één kant sterren te zien. De Supersplash herinnerde ik me vooral als droog, maar dat was voor de supports van Ride to Happiness vlak naast de baan lagen en een deel water terug de boot in ketste.

    De kermiszone is in volle verwachting van een nieuwe Bumba indoor zone, met nieuwe darkride. Daar tegenover is ook een darkride te vinden, het Bos van Plop. Het was het ideale moment om nog eens een ritje door het bos te maken, de geruchten dat hij vroeger dan later zou verdwijnen zijn hardnekkig. En het lijkt er ook echt op alsof het park geen investeringen meer wil doen in deze bootrondvaart. Heel veel kabouter animatronics doen het gewoon niet meer of bewegen enorm houterig. Deze rit viel me ook op dat het vuur-effect bij het huisje dat in brand staat niet werkte. Die kabouter die 'brand brand' riep, heeft de brandweer dus voor niks opgeroepen. Dat zal hem een ferme boete kosten!




    Onze dag eindigden we op de topper van het park, kwestie van blij naar huis te gaan. Want het park gaf toch weer twee gezichten weer... Het blijft een gezellig park met enkele leuke attracties, maar de manier waarop het gerund wordt is niet hartelijk:

    • De staat van het Bos van Plop is erbarmelijk.
    • Op deze dag opende het park om 10u30 maar eigenlijk kon je beter pas twee uur later toekomen want pas dan is alles wat je eigenlijk echt wilt doen open.
    • De overdreven commerce in het park. Dat men extra fondsen via sponsors wil zoeken, ok, maar kan het iets subtieler dan enkele auto's neerploffen op het dorpsplein etc?
    • Het willen creëeren van wachtrijen is iets wat ik als bezoeker altijd irritant zal vinden, ook al is het zakelijk gezien misschien wel logisch.
    • Horecaprijzen...
    • IP IP IP. Helaas niet themazones creëeren om daar IP figuurtjes in te laten passen maar gewoon IP in het park proppen zonder enige vorm van langetermijnvisie. Zie Hashtag coaster of het plein dat grenst aan een kasteel, Zwitsers dorpje en vulkaan met dino's.

  2. #2

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Mooi tr verslag.

    En ok de punten die er aangeeft kloppen wel.

  3. #3

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Bedankt voor het toffe TR! Quasi volledig eens met alles wat je schrijft. Met het enige verschil dat ik, omwille van de genoemde minpuntjes, eigenlijk nog steeds niet graag in het park kom... Vooral de absurde horecaprijzen vind ik een doorn in het oog.

  4. #4

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Mij boeien de cateringprijzen niet. Op het gevaar af beledigend te klinken, ik vind pretpark-voedsel-prak kopen aan bijna Comme-Chez-Soi prijzen getuigen van ... (zelfcensuur, maar denk aan het kabouter-personnage van Chris Cauwenberghs). Toegegeven, in een buitenlands park en zeker indien reizend zonder auto, bezondig ik me hier ook wel eens aan uit gemakzucht of tijdgebrek of iets tussen beide in. Maar bovenop kostbare centen verlies je er ook nog eens kostbare pret-tijd mee. En voor de gezondheid en variatie moet je het ook niet doen, mijn gedacht.

    Ik erger me daarentegen stenen kl... aan het opzettelijk later openen van meerdere attracties. Enige voorkennis hieromtrent weerhield me niet om op 21/02/23 een dubbel-bezoek te brengen aan PDP en Plopsaqua. Anubis en RTH openden pas tussen 11.30 en 12.00. De boomstammen en de Supersplash openden nog later en over de hoge zwiermolen zal ik het verder in dit relaas hebben. Daarom begonnen we de dag zonder veel te moeten wachten met Heidi (2 treinen), Draak en K3, in de wetendheid dat die laatste later op de dag ’het lange wachten niet waard zou zijn’.

    Even over Draak: Het één-operator beleid ervaar ik hier als enorm ergerlijk. Zo’n ding is ontworpen voor twee ritten met een snelle doorrit door het station. In uitzonderlijke gevallen - bij enorme kalmte of op de allerlaatste rit van de dag - is een ’standaard-dubbele-rit’ me wel al eens te beurt gevallen in De Panne. In gelijkaardige omstandigheden kreeg ik ooit eens drie ritten op de powereds van BJL en Alton. De nieuwerwetse powered van Plohn rijdt zelfs standaard drie ritten. In al deze parken worden de powereds bediend door minstens twee operatoren. Wie denkt dat de capaciteit van Draak dramatisch zou verlagen bij een dubbele rit, heeft maar gelijk zo lang hier maar één operator actief is. Met de natte vinger durf ik beweren dat een dubbele rit met minstens twee operatoren weinig zou wijzigen aan de capaciteit ... maar veel aan de rit-beleving.



    Even wat fotografisch-tekstuele ongein uithalen op de instapklare Hugo-zonder-Nicole-coaster (RIP en sterkte @ Hugo).

    We stonden dus omstreeks 11.15 in een personeel- en infrastructuurarme wachtrij op het Anubis-plein. Je wordt daar in het ongewisse gelaten, behalve dan een bordje met de beloofde openingstijd. Die werd met 5 minuten overschreden. Zelfs voor een ongeduldigaard als ikzelf is dat niet onoverkomelijk, maar kan daar dan geen personeelslid al klaar staan die verbinding heeft met de operatoren in het station? Een kwartier later reden we in één van de drie operatieve wagentjes. Later op de dag was het een twintigtal minuten wachten voor en (Anu-)bis-nummer. Schappelijk maar wel geforceerd langer dan nodig. Ik heb in pre-RTH-tijden en in -tig posts op dit forum Anubis aangehaald als schoolvoorbeeld van een wilde attractie die in een kinderpark zelden lang op zich laat wachten omdat 2/3 van de bezoekers er niet in mag, wil of durft. Maar met de bewust latere opening valt dat voordeel wel voor een flink stuk weg.

    Sinds de zomer van 2021 was ook RTH makkelijk te kwanten om bovenstaande bezoekersprofiel-reden en mits medewerking van het park. Daar heb ik als toenmalig abonnee ruim twintig bezoekdagen dik van kunnen profiteren. Op 20 en 22 juli - ik ben nu eenmaal een kalenderfetisjist met een fobie voor feestdagen - was dat om 09:30 al het park in en om 10:00 al twee of drie RTH-ritten achter de niet bezeerde rug in telkens één van beide operatieve en vaak maar half gevulde treinen. Spoiler: dat komt nooit meer terug! Uit de recentere wachttijden op OOO concludeerde ik blind en vanop afstand dat RTH toen maar met één trein reed. Bovenstaand TR bevestigt mijn aanname. Maar nu was ik hier tijdens de schoolvakantie voor heel België + grote delen van NL, Fra en - minder van belang - Dui. En op een droge dag, niet onbelangrijk in de winter en met tickets zonder datum-reservatie (althans de onze: kind volle volwassen pot + leraar 100% gratis). Dan had ik twee treinen verwacht, zeker met de latere opening om ca. 11:45. Helaas ... in de buitenwachtrij (kort voor de 180° bocht met links van je die watermolen) bemerkte m’n zoon aan z’n rechterkant de tweede RTH-trein gedemonteerd en onder zeildoek. Alle begrip dat onderhoud noodzakelijk is en dat dit in parken zonder echte seizoensluiting zorgt voor capaciteitsvermindering of tijdelijke attractiesluiting. Maar open RTH dan vroeger op de dag, het park zelf opent pas om 10.30. We zouden RTH - zonder abo nog meer ons doel van wellicht ons enige bezoek dit jaar - uiteindelijk drie keer berijden met telkens een wachttijd van 40 à 50 minuten, inclusief een eenmalige storing van ca. 10 minuten.

    Het openings-uren-bord van de ’Sprietflyer’ werd volgens mij die dag geswitched. Bij een eerste passage meen ik 12.30 te hebben gezien, zeker is dat ik bij een latere passage 13.30 aangekondigd zag. Een uur of twee later moesten we toch maar twee beurten wachten. Met ook hier maar één operator duurt ook dat wel langer dan elders waar zo’n flyer staat. Correctie: in Hol.Pa. en Coo duurt een dispatch even lang - knipoog - en in Tivoli en Gröna ook, daar wegens de enorme veiligheidscontrole m.b.t. niet toegelaten bezittingen onride.

    Het Plos van Bob was ons veel te druk, wat illustreert dat die dag toch hoofdzakelijk een K3-, Plop-, Bumba- en S&G-publiek aanwezig was in het park. En wat de wachttijden voor RTH en Anubis in een context plaatst van bewust langer gemaakte wachttijden. PDP slijt immers ook fastpassen. Al zag ik daar zeer weinig gebruikers van i.t.t. in Wal. Bel. waar dit voor het gewone plebs op drukkere dagen niet minder dan een pest is. Traditiegetrouw stak Leon z'n kop in de reet van een varken, al heb ik beter geslaagde illusie-foto's van voorgaande jaargangen.



    We deden ook nog de Grote Golf, het Schommelschip (halve beurt wachten voor top-positie) en de waterdingen. Met een snuifje zout reken ik daar ook de Bloemenmolen in Majaland... bij (!), voor ons de enige reden om die indoorzone te betreden. De splashbattle was mogelijk al van in de voormiddag open - enige logica ontgaat me. Hier was het tergend traag wachten met bijna geen wachtenden voor ons. Corona-gewijs maar één bubble per boot (8 plaatsen) en dan nog eens geregeld een lege boot daartussen. Is dat opdat er anders een groepje dreigt te varen zonder tegenstanders in het hele parcors? Of omdat maar 3 van de acht spuiters werkten op onze boot? De Dino-boomstammen kan ik wel smaken en minstens zo veel om thematisch-decoratieve redenen dan om de technische stats. De wachtrij is avonturlijk opgebouwd en er is vanalles te zien. Helaas biedt de rit zelf hierdoor dan minder visuele verrassingen. Maar liever dat dan een saaie meander-wachtrij met zicht op niks. Geen idee wanneer deze opende, maar zelfs op zomerdagen was dat maar vanaf 12:00. Dat zal op de bewuste feb.-dag iets tussen 12:00 en 13:00 geweest zijn, denk ik. De Supersplash opende behoorlijk laat en hier was verrassend weinig volk. Er waren (minstens) twee boten in bedrijf en die waren maar half gevuld.

    De heisa omtrent de CEO als slavendrijver / bullebak / geldklopper is anderhalve week na meldingen in de nationale en internationale (ah ja: OOO) pers nog steeds onbesproken op dit forum. Tijd om daar eens verandering in te brengen. Op onderstaand professioneel spandoek uit slijtagebestendig materiaal was het geen anderhalve week wachten. Daags na de 'de grote klok' was dit ding al prominent aanwezig op het plein voor de toegangspoorten. Dat ruikt toch naar een handeling met voorbedachtheid. Alsof deze actie spontaan van de werknemers zou komen en dan nog op spoedbestelling en voor honderden euro's. Mè hiel de Plopsagroep mor nie mè moa hé!



    Ik kan ook positief zijn, zelfs over Plopsa: RTH is Europees top-3 materiaal, misschien niet persoonlijk voor mij maar wel voor vele andere, vaak buitenlandse coaster-fans. Fré prijst in z'n TR terecht de ruime openingstijden van het park. Dat Wal. Bel. en Bellew. komende winter zullen volgen, is ergens wel de verdienste van het Plopsa-beleid. En voorlopig kan je nog bij elke attractie waar bagage niet onride is toegestaan, deze kosteloos kwijt. In een niet nader te noemen stadspark in westelijk Zweden is het omgerekend 1 € betalen voor verplichte opberging voor 1 uur bij de lokale B&M. Wij dachten slim te zijn door ons gerief er een uur of drie langer in te laten en handsfree andere attracties te doen. Bij terugkeer moesten we € 8 boete betalen wegens overschrijding van de termijn. Wanneer parken uit de Plopsa-stal binnenkort overgaan tot het verplicht afgeven van bagage tegen betaling - Energylandia en Garda doen het ook - kom je mij hier maar de schuld geven. Maar dus fijn dat PDP en co dit nog niet hanteren, al is er bij twee treinen RTH eigenlijk geen veilige bewaring i.m.o. Waarom geen twee schuif-kasten in een zo recent station? In het oudere en kleinere Anubis-station kan dat wel.

    Nog meer positiviteit en warempel over Plopsaqua. Ook hier was het ene betalen + ene verniet. Omgerekend € 14 de man vind ik dan wel aanvaardbaar. Wat ik dan weer niet vind van de parkingprijs (€ 15!). Ik meen me te herinneren dat een parkingticket kopen bij Aqua vroeger goedkoper was, omdat dit zwaarder doorweegt op de toegangsprijs t.o.v. het 'droge' park. Maar misschien praat ik nu over een moment waarop Aqua wel en PDP niet open was, een krokus of vier-vijf geleden. En dan is er nog de diefstal-middels-jeton om je spullen op te bergen. € 5 betalen en € 3 terug was het voorheen, nu is het maar € 2 terug. Uit protest heb ik de jeton niet omgeruild. Indien ik deze bij een volgend bezoek vergeet, kleed ik me eerst 100% om en presenteer mezelf in zwemtenue aan de kassa.

    Ging ik niet positief zijn over Aqua? Er was die avond weinig volk en - hou je vast - de kleppekes-glijbaan was doorlopend toegankelijk èn voorzien van een operator! Mijn vorige bezoek was midden aug 2021 in een overvol zwembad. Toen was deze glijbaan maar om-en-om ca. 30 minuten geopend. Op het golfslagbad heb ik nu wel drie kwartier gewacht. Toen ik er de (regen)bui aan gaf en als enige behanddoekte in de sauna zat, startte het spektakel op het 'ronde' uur van 19:48 u. Dat was nergens aangegeven, een zaak waar zo vele andere baden - ook Aqualibi - zich aan bezondigen. In simplistisch Vossemeren is gewoon een klok op een muur geschilderd met de eerste vijf minuten voor het uur gemarkeerd als golfslag-tijd. Een beetje démodé zoals heel dat Kempische bad daar maar beter dan niks. Tikibad is één van de weinige die ik me kan herinneren met een digitaal aftellende display. Ik mag hopen dat Aqualibi in z'n renovatie een minimumbudget heeft voorzien voor een dergelijke informatieve service.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 28-02-23 om 17:40.

  5. #5

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Een beetje triestig dat zelfs in de krokusvakantie Anubis & RtH te laat openen. Van Supersplash en Boomstammen kan je nog argumenteren dat het waterattracties zijn en de meeste mensen die pas later willen doen als het iets warmer is, alhoewel,... Van dat 1-operator beleid bij De Draak werd ik ook zot toen ik bij Plopsa werkte. Dat is quasi onmogelijk om die wachtrij iets te doen schuiven zo. Op drukke zomerdagen kreeg je dan wel een 2e man maar die zetten ze dan aan de overkant van het station waar die enkel beugels kan helpen controleren. Niet aan de ingang van het station om poortjes te vullen...

    Misschien hoort de Plopsa-heisa in een eigen topic. Maar ik wil er nog even op ingaan. Ik heb er (lang) geleden nog gewerkt. Niet op de bureau's maar het verhaal van angstcultuur klinkt erg herkenbaar in de oren. Ik heb daar toen ook zaken gezien die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Ik acht de berichten die naar buiten komen dus 100% geloofwaardig. Helaas heeft Steve VDK in zijn reactie getoond 0,0 schuldbesef te tonen, en dat spandoek en "open brief" geven ook het volledig fout signaal. In plaats van in eigen boezem te kijken, meteen in het verweer schieten. Kwestie dat anderen die ook naar buiten zouden willen komen, nog even afgeschrikt worden.

    Mij moet je niet proberen wijsmaken dat het personeel daags na de berichten in de media zich zouden organiseren om zo'n afgelikt spandoek te bestellen, betalen en ophangen. Wie zou er in hemelsnaam geld neerleggen voor zo'n doek om je baas te steunen na berichten van grensoverschrijdend gedrag?!

  6. #6

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Kwestie dat anderen die ook naar buiten zouden willen komen, nog even afgeschrikt worden.
    Oh leuk: raad-het-(crypto)-plaatje is terug. Ik ga een gokje wagen: de Intimidator. Volgens mijn coasternerd-zonen bestaan er zelfs twee exemplaren met die naam.

  7. #7

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Beide bedankt de TRs.

    Blijkbaar zou Plopsa recent een regel ingevoerd hebben dat verschillende attracties (o.a. RTH en Anubis) pas na de middag openen wanneer er minder dan 3000 (al heb ik eerder het gevoel 5000) man in het park is (of verwacht wordt). Dat ze in de winter de waterattracties later openen kan ik begrijpen, maar dat ze hun topattracties later openen vind ik echt niet kunnen. Zeker niet als ze dan ook nog onderhoud van hun treinen inplannen waardoor ze maar een beperkte capaciteit hebben. Combineer dat met niet al te beste operations, en je staat op een kalme weekenddag half februari 30 minuten te wachten voor RTH, terwijl je bij de rest max 5-10 minuten moet wachten.
    Zelfs met de RF-trip tijdens het laatste weekend van de kerstvakantie waren er amper attracties open om 10u. Zelfs BVP, wat volgens mij bij veel mensen nog steeds de eerste attractie van de dag is, ging toen pas om 11u open. Anubis en RTH openden om 12u00, maar sloten om 12u03 ofzo opnieuw voor een uur wegens te veel wind. In de namiddag waren beiden uiteindelijk wel open, en heeft de Nachtwacht Flyer zelfs nog testritten gemaakt bij een (merkbare) sterkere wind...


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Oh leuk: raad-het-(crypto)-plaatje is terug. Ik ga een gokje wagen: de Intimidator.
    Ik zou eerder gokken op de Humiliator: ?


  8. #8

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Hoera! TR's Dankuwel!

    Er was een tijd dat we plopsa op handen droegen omdat het een groep was die met regelmaat toevoegingen deed van een redelijk niveau, terwijl de andere Belgische parken ingedommeld waren. Die context is veranderd: in onze contreien doen ook andere parken met regelmaat investeringen die zich met het niveau van plopsa kunnen meten of het overtreffen. Dan smaakt de opzichtige geldwolverij en achteloze versnippering van themazones al eens wat bitterder.
    Ik vrees dat zolang de omzet stabiel of stijgend blijft ondanks die later-open-regelingen en moedwillige capaciteitsreducties, die besparingen niet snel ongedaan gemaakt zullen worden. Ook al roep ik hier dat het een schande is.

    Over de Steve-kwestie kunnen we kort zijn: met de aantijgingen in acht genomen is hij geen bijzonder tactvolle leidinggevende, maar op vlak van resultaten kunnen we die man weinig verwijten. Als je een plopsa-imperium van deze proporties kan uitbouwen zit je wel op je plaats in de bestuurszetel. Naar mijn aanvoelen is het verloop van personeel er groot, ik zou dat graag eens kwantitatief vergelijken tussen de pretparken in ons land. Dat gelikte spandoek en die open brief lijkt mij een blunder in een rondje paniekvoetbal: er is zoals eerder opgemerkt toch geen zinnig mens die gelooft dat personeel als de bliksem dure spandoeken laat drukken als de CEO even in opspraak komt?

  9. #9

    Re: [TR] Plopsaland De Panne 15-2-2023

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Naar mijn aanvoelen is het verloop van personeel er groot, ik zou dat graag eens kwantitatief vergelijken tussen de pretparken in ons land.
    Geen sluitend antwoord hierop, maar wel een citaat van een sector-gebonden vakbondsman uit de regio - en oud-klasgenoot van mij - te lezen in De Standaard: "Al heb ik de indruk dat de arbeidsomstandigheden bij Bellewaerde (...) beter zijn."

    Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230220_97939477

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •