PDA

Bekijk Volledige Versie : [Plopsaland] 2021 Nieuwe Grote Coaster



Pagina's : 1 [2]

ExpeditionGeForce
20-02-22, 14:30
Wat ik niet snap is waarom Plopsa met die trein is blijven rijden. Ik merk echt al enkele maanden dat de ene trein trager rijdt dan de andere. Voor zover ik weet is Mack op de hoogte van dit probleem, maar weten ze zelf ook niet wat de oorzaak hiervan is. Gisteren werd er - net zoals bij mijn vorige bezoek - maar met één trein gereden, en dan net met die trage trein.
Eigenlijk hadden ze die trein gisteren niet met bezoekers mogen laten rijden, want tijdens een van de testritten zou deze trein ook al stilgevallen zijn in de bocht van de remmen naar het station. Op dat stuk staan geen remmen en de baan gaat daar lichtjes naar beneden, dus in theorie zou daar ook nooit een trein mogen stilvallen.
Ik zou dan denken dat de TD dan direct zou moeten beslissen om die trein er af te halen en de trein die wel normaal rijdt er op te zetten, maar dat is om een of andere reden niet gebeurd, met alle gevolgen van dien...

Tot slot: ik weet niet of het iets te maken heeft met voorval van gisteren, maar het feit dat men nu zomer- en allroundwielen op de treinen heeft staan i.p.v. van winterwielen gaat de treinen nu ook wel trager doen rijden, en dat is in mijn ogen ook wel een beetje om problemen vragen...

coasterfrenzy
20-02-22, 15:27
Tijdens een testrit stil vallen op dat gedeelte is op zich geen issue. De trein is bij een testrit leeg en dus erg licht. Daarnaast is de olie in de wielen nog koud. Na enkele testritten - en zeker eens er publiek in zit - zou dat geen probleem mogen zijn.

Andere wielen maakt wel degelijk een groot verschil. Zomerwielen zijn aangepast op warme temperaturen en draaien dus ietwat stroever dan winterwielen. Als het dan koud weer is, is het logisch dat je verschil merkt.

Zowel Plopsa als Mack laten nog wel eens een steekje vallen. Benieuwd waar dit uiteindelijk aan gelegen heeft.

traveler
21-02-22, 13:51
Ik Vind het wel een raar zicht daarboven stilvallen. ik dacht dat het wat afliep zodat dit voorkomen zou worden. blijkbaar niet/niet voldoende.

misschien dat er een recuperatie moet geïnstalleerd worden op dat punt.

nicooke
21-02-22, 20:23
Ben nu wel echt benieuwd wat hier gebeurt is zaterdag, volgens mij zal toch de wind de oorzaak denk ik.

Had zo het gevoel dat Steve Van Den Kerkhof tijdens de interviews dat hij niet wou toegeven dat dit eventueel door de wind kwam. onderzoek zal dus moeten uitwijzen wat het effectief was.

ExpeditionGeForce
23-02-22, 18:10
Als dit klopt dan zou het nog minstens 2 maanden duren vooraleer RTH opnieuw opent. Als ze de trein eraf gehaald krijgen tenminste. Vandaag zou men geprobeerd hebben om de trein daar karretje per karretje weg te krijgen, voorlopig zonder succes.

1496461173788659720

coasterfrenzy
24-02-22, 16:06
Als die trein dusdanig hard vast steekt dat ze hem nog niet naar beneden krijgen, dan gaat het zeker niet aan de wind gelegen hebben.

Zag redelijk recent nog een foto vanuit een ander perspectief, waar op je goed kon zien dat de trein ook niet in het dalletje tussen de twee pieken is blijven hangen (Ja.. kom ik wellicht erg laat achter).. Dat is wel het punt waar de trein normaliter naartoe zou rollen. Hij hangt ook niet in balans boven op de punt.. Dus die trein is gewoon keihard vast gelopen.

Vrij zeker dat dit niet met de wind te maken heeft. Die kan een (kleine) bijdrage hebben gehad, maar de trein had dan altijd nog tot in het dalletje, of terug de launch in moeten rollen.

ExpeditionGeForce
24-02-22, 16:17
Als die trein dusdanig hard vast steekt dat ze hem nog niet naar beneden krijgen, dan gaat het zeker niet aan de wind gelegen hebben.

Voor alle duidelijkheid: de trein zou in de nacht van zaterdag op zondag spontaan terug in beweging gekomen zijn, en is dan gevalleyed tussen de top hat en de banana roll. De reden dat het niet gelukt is om hem richting lanceerstrook te trekken is niet omdat hij te vast stond, maar het lukte gisteren gewoonweg niet om de karretjes met één kraan omhoog te takelen, ze door de bocht te trekken en dan terug naar beneden laten.

Earlyspencer
26-02-22, 20:13
Wat ik niet snap is waarom Plopsa met die trein is blijven rijden. Ik merk echt al enkele maanden dat de ene trein trager rijdt dan de andere.

Knappe observering, die mij (toch ook dik 50 à 60 ritjes) nog niet was opgevallen. Je krijgt gelijk van Kerkhof en wat beter is: RTH gaat op zondag 27/02 open voor het publiek, met enkel de 'snelle' trein:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220226_96168030

ExpeditionGeForce
26-02-22, 21:00
Ik vond nu wel dat het verschil tussen de twee treinen redelijk groot was. Ik heb vandaag het park nog eens bezocht en ze hebben gedurende heel de dag testritten gedaan (ik weet niet met welke trein) en het viel mij op dat de treinen bovenaan meer snelheid hadden dan de afgelopen maanden en dus ook sneller over de baan reden. Nu was de snelheid terug ongeveer zoals hij bij opening was. Tijdens enkele testritten zag ik ook nog dat men een apparaat in twee stoelen van de trein has staan (een in het eerste karretje en een in het laatste karretje). Ik vermoed dat dit is om de g-krachten te meten.

ExpeditionGeForce
01-03-22, 01:14
Ondertussen is RTH is opnieuw geopend, weliswaar maar met slechts 1 trein. Over de oorzaak heeft Steve het volgende gezegd aan HLN (https://www.hln.be/de-panne/een-treintje-van-the-ride-terug-op-de-rails-we-weten-waar-het-fout-is-gelopen~a6e41596/):


We hebben het treintje dat vast zat, volledig onderzocht en vonden geen mechanische fout. Het enige wat we wel vaststelden, was een verschil in prestatie tussen trein 1, die vandaag terug draait, en trein 2. Trein 2 zou een fractie van een seconde trager rijden. De attractiebouwer moet nu van beide treinen een identieke tweeling maken. Ze moeten perfect hetzelfde presteren. Dat zal een paar weken en misschien wel maanden in beslag nemen.

En aan VRT NWS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/26/opnieuw-loopt-attractie-vast-in-plopsaland/) zei hij dit:


Zaterdag hebben we verschillende testritten uitgevoerd met trein 1. Trein 2 is de trein die vastgelopen is en die blijft buiten gebruik. Uit loggegevens bleek dat de trein de maximale snelheid niet haalt maar het blijft onduidelijk waarom. Trein 1 doet dat wel. De wind van vorig weekend was dus zeker niet de oorzaak. Intussen werd de trein en de hele attractie gekeurd door TÜV en door fabrikant MACK Rides. Ze kan morgen dus terug openen.

Met andere woorden: ze weten de exacte oorzaak (nog) niet, maar ze weten wel dat het iets met trein 2 te maken heeft, die om een nog onbekende reden trager rijdt. Ik merk al sinds november dat trein 2 trager rijdt als trein 1, en wel iets meer dan een fractie van een seconde, maar eerder een seconde of 5. En dat kan je zo op het zicht zien, daar moet je echt niet het logboek van de attractie voor raadplegen om dat vast te stellen.

Anyway, ik was zaterdag opnieuw in het park en ze waren bijna de hele dag aan het testrijden en wat mij vooral opviel was dat de trein (trein 1) terug veel sneller reed dan afgelopen maanden, nu was de snelheid boven vergelijkbaar met hoe het tijdens de zomer was. Dit doet mij enigszins vermoeden dat ze de launch snelheid deze winter verlaagd hebben (en nu terug op originele snelheid gezet hebben), ook al zou ik totaal niet weten waarom ze dat gedaan zouden hebben.

knessel
01-03-22, 09:41
Misschien wel om stroom te sparen ?

Metaltrol
25-06-22, 14:12
Als ze zo milieubewust zijn heb ik nog een goede tip. Voor de tweede keer in twee weken komen we op zaterdagnamiddag aan in plopsaland waar het bulkt van het volk. Vorige week AZ Delta familiedag, vandaag cd&v familiedag. Is het zo moeilijk te melden op de de site dat er een evenement door derden is en de wachttijden op zullen lopen? Nu weer nutteloos brandstof brandstof verrijden, wachttijden zijn niet te doen voor bezoek van paar uur?

Metaltrol
25-06-22, 14:17
Foto wachtrij Anubis
https://pasteboard.co/7romFapR31bd.jpg

Earlyspencer
25-06-22, 18:05
CD&V-ers ... op basis van de recentste peilingen kan dat nooit veel extra volk betekenen ;)

Wel een beetje raar: de online park-kalender van PDP meldt al sinds geruime tijd een afgehuurd gebeuren voor MORGEN zondag 26 juni. Waarom dan vandaag een semi-afgehuurd/semi open park-dag houden? Maar zolang het park niet EXCLUSIEF open is voor een bedrijf of politieke sekte, hoeft het park hierover niets te melden.

Extra ambetant voor de 'gewone' bezoekers: vandaag Wal. Bel. afgehuurd. De twee grootste parken van het land kiezen dus elk een dag in het eerste en enige weekend na de examens en voor de vakantie-uittocht / Rock Werchter / ... Dat zorgt ook wel voor extra drukte op zaterdag in PDP en op zondag in Wal. Bel.

Wal.Bel. waarschuwt online wel voor grote drukte op de weekdagen vanaf 23 tot en met 30 juni. Dat klinkt nobel, maar afgelopen maandag 20 juni was de ALLEREERSTE weekdag buiten de schoolvakanties of feestdagen dat het park dit jaar open hield. M.a.w. het meest centraal gelegen park van het land dat wellicht de grootste aantrekking heeft op middelbare schoolkinderen, concentreert alle schoolreizen in dik één week tijd. Dus ook examen-loze (lagere) scholen die naar Walibi willen, moeten dat in de laatste week van juni doen. Zo creëert men in Wavre natuurlijk een bottleneck. Quasi alle andere pretparken in België en een beetje over de grens zijn doorgaans vanaf midden mei of zeker vanaf begin juni ruimer doordeweeks geopend.

siroccofreakske
27-06-22, 09:14
Wal.Bel. waarschuwt online wel voor grote drukte op de weekdagen vanaf 23 tot en met 30 juni. Dat klinkt nobel, maar afgelopen maandag 20 juni was de ALLEREERSTE weekdag buiten de schoolvakanties of feestdagen dat het park dit jaar open hield. M.a.w. het meest centraal gelegen park van het land dat wellicht de grootste aantrekking heeft op middelbare schoolkinderen, concentreert alle schoolreizen in dik één week tijd. Dus ook examen-loze (lagere) scholen die naar Walibi willen, moeten dat in de laatste week van juni doen. Zo creëert men in Wavre natuurlijk een bottleneck. Quasi alle andere pretparken in België en een beetje over de grens zijn doorgaans vanaf midden mei of zeker vanaf begin juni ruimer doordeweeks geopend.

Dat klopt niet helemaal. In mei was WB ook elke donderdag en vrijdag geopend.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is Walibi qua doordeweekse openingsdagen zelfs nog maar zelden zo ruim geweest als dit jaar.

Earlyspencer
02-07-22, 21:13
Idd fout gezien: do en vr Wal Bel in mei geopend, daar zit wel een hemelvaart in. Maar in juni toch niks op weekdagen tot 20 juni. Dat lijkt me niet zo heel flexibel naar scholen toe: die leggen vaak 10 maanden van tevoren hun schoolreisdag vast.

Steventje
03-07-22, 11:39
Zou het niet kunnen dat de parken soms open zijn voor scholen zonder dat dit op de kalender te zien is. Ik kan me perfect inbeelden dat als een park voor een bepaalde dag voldoende aanvragen heeft ze toch open zijn al is dat dan niet voor het overige publiek.