Op absolute nummer één: EuroDisney; Ik ben er ooit één keer geweest (helaas in een kerstperiode): voor een gezin met drie kinderen loopt de prijs voor 2 dagen - 2 parken in de honderden euro's. Daarvoor krijg je terug: lange wachttijden voor attracties van 13 in een dozijn, geen enkele nieuwigheid, een uur aanschuiven voor een overprijsde hamburger, en vooral: oninteressante wachtrijen die geen meter schuiven door hun fastpass systeem, met erbovenop nog onvriendeiljk personeel. Eén keer en nooit meer voor mij.
Volledig mee eens! Efteling wordt door de modale pretparkbezoeker vaak beschouwd als het summum, terwijl dit volgens mij een groot pak nostalgie is (het sprookjesbos): met alle respect, maar hier kan iets veel aangenamer van gemaakt worden, met de nieuwere sprookjes zijn ze gelukkig wel op de goede weg.
Bovendien zijn er relatief weinig attracties, maar liggen ze ver uit elkaar.
Prijs is trouwens méér dan gemiddeld: Voor vijf personen kosten 2 nachten in een huisje met ontbijt in Bosrijk me meer dan hetzelfde in hotel Colosseo in Europapark (en ja, ik vergelijk prijzen en probeer in een goedkope periode te gaan).
Vind ik Efteling een slecht park? Zeer zeker niet, anders zou ik er niet opnieuw naartoe gaan. Maar wel overgewaardeerd.
Anderzijds heb je ook parken die echt slecht zijn, maar ook gewoon een slechte reputatie hebben, zoals Fort Fun.